109

تجارت و سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا

تجارت و سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا
(شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

صنعت پتروشیمی و تولید مواد شیمیایی ایالات متحده آمریکا یک صنعت پویا است که نگاهش به آینده است و ستون اصلی اقتصاد داخلی آمریکا است.

صنعت پتروشیمی و تولید مواد شیمیایی ایالات متحده آمریکا یکی از قدیمی ترین صنایع در این کشور است و دومین صنعت بزرگ جهان، پس از چین، است که 14 درصد از حمل و نقل محصولات شیمیایی جهان را به خود اختصاص داده است. صنعت پتروشیمی آمریکا همچنین یکی از بزرگترین بخش های صادرکننده در این کشور است، و از هر یک دلار صادرات آمریکایی 10 سنت آن مربوط به صنعت پتروشیمی است.

هر سال میلیاردها دلار در صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا سرمایه گذاری می شود. از سال 2010 تاکنون، شرکت های پتروشیمی بیش از 185 میلیارد دلار آمریکا در صنایع پتروشیمی و مواد شیمیایی این کشور سرمایه گذاری کرده اند، که بیش از نیمی از آن مربوط به سرمایه گذاری مستقیم خارجی است. علاوه بر این، به طور معمول سرمایه گذاری ها در دارایی های ملموس صورت می گیرند، مانند دانش فنی کارکنان، برندها، فرآیند فناوری و داده ها و نیز سرمایه های فیزیکی، مانند دارایی و تجهیزات. این سرمایه گذاری های کمک می کنند تا شرکت های پتروشیمی در ایالات متحده آمریکا همچنان در سطح جهانی پیشرو باشند.

سرمایه گذاری برای آینده: دانش

صنعت پتروشیمی و مواد شیمیایی ایالات متحده آمریکا به منظور اینکه بتواند موقعیت خود را به عنوان شریک تجاری اصلی حفظ کند، باید به صورت مداوم نوآوری کند. نوآوری کاربردی کردن ایده ها از طریق دانش به منظور ایجاد محصولات و خدمات جدید به منظور برآورده کردن نیازهای جاری و آینده مشتریان- یکی از عوامل بلندمدت در عملکرد مالی موثر و ایجاد ارزش در صنعت پتروشیمی و مواد شیمیایی است. از تحقیق و توسعه (R&D) گرفته تا فرآیندهای کسب و کار و روابط با مشتریان، دانش به شکل فناوری های جدید از طریق بهبود عملکرد، کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری به پیشروی در دنیای سریع فناوری کمک شایانی می کند.

در سال 2016، صنعت تولید مواد شیمیایی آمریکا یکی از بزرگترین سرمایه گذاران در بخش تحقیق و توسعه در بین صنایع بخش خصوصی- به طور متوسط 12 میلیارد دلار آمریکا بر روی تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کرده اند. شرکت های پتروشیمی و مواد شیمیایی ایالات متحده آمریکا به صورت خاص 2 تا 3 درصد از فروش سالانه خود را صرف تحقیق و توسعه می کنند، و در طول قرن اخیر تلاش های مربوط به گسترش تحقیق و توسعه در صنایع پتروشیمی و مواد شیمیایی این کشور افزایش یافته است، و حتی در زمان هایی که حاشیه سود در این صنعت بسیار پایین بوده است میزان سرمایه گذاری کاهش چندانی نداشته است.

تحقیق موثر و موفق در صنایع پتروشیمی و مواد شیمیایی هم به تلاش بسیار زیاد و هم به پول خیلی زیاد نیاز دارد؛ ممکن است سال ها طول بکشد تا یک پروژه پیش بینی شده به مرحله ای برسد که محصولی تولید و به بازار عرضه شود. هر تجربه موفقی در این صنایع به معنی بیش از 100 شکست است. اما با این وجود نرخ بازدهی نوآوری های موفق می تواند خیلی بالا و اغلب در حدود 20 تا 30 درصد باشد.

فراتر از محصولات و فرآیندها، افزایش اهمیت نوآوری در بخش خدمات بسیار چشمگیر بوده است و همچنین بسیاری از شرکت های پتروشیمی خدمات مدیریتی را نیز به پورتفوی خود افزوده اند. به ویژه شرکت های تولیدکننده مواد شیمیایی تخصصی و مواد کاربردی به اجزای خدمات فنی فشرده نیاز دارند که نمایندگان بسیار ماهر و آموزش دیده فروش و خدمات، حلال مشکلات مربوط به بخش خدمات مشتریان و متخصصان ایمنی و بهداشت از جمله موارد مورد نیاز این شرکت ها هستند.

نوآوری در خدمات در صنعت پتروشیمی و مواد شیمیایی به ویژه در صنایع اتومبیل سازی و صنایع الکترونیکی بسیار مورد نیاز هستند. تولیدکنندگان اتومبیل زمانی که کاربردهای نقاشی و پوشش دهی را مد نظر قرار می دهند باید اطلاعات کاملی در مورد ویژگی های خاص (به عنوان مثال ویژگی های ضد خوردگی) این کاربرد داشته باشند. شرکت های اتومبیل سازی به جای اینکه رنگ را گالنی بخرند، به منظور برآورده کردن نیازهای خود با تولیدکنندگان رنگ تعامل برقرار می کنند. شرکت های رنگ اغلب با تولیدکنندگان اتومبیل ادغام می شوند تا بتوانند عملیات مروبطه را در کارخانه انجام دهند.

در صنایع الکترونیکی، ممکن است یک عرضه کننده مواد شیمیایی، مواد شیمیایی را به صورت قسطی در اختیار یک شرکت تولیدکننده شبه رسانا بگذارد تا در تولید چیپ ست ها از آنها استفاده کند، تا بدین ترتیب شرکت تولیدکننده شبه رسانا کاری به مدیریت مواد شیمیایی مورد استفاده نداشته باشد.

نمودار 1- مخارج تحقیق و توسعه در صنایع پتروشیمی و تولید مواد شیمیایی (میلیارد دلار آمریکا)

سرمایه گذاری  

منبع: Bureau of Economic Analysis, American Chemistry Council

سرمایه گذاری برای آینده: سرمایه

در حالی که شرکت های پتروشیمی نوآوری و ابداع را به صورت مداوم ادامه می دهند، یکی از موضوعات حیاتی این است که این شرکت ها در ساختارهای فیزیکی و تجهیزات مورد نیاز برای حفظ سطوح بالای تولید نیز باید سرمایه گذاری کنند. صنعت پتروشیمی یک صنعت سرمایه بر است و این به دلیل ظرفیت بسیار بالای تولید و تجهیزات مورد نیاز است، ماهیت پیچیده تجهیزات و فرآیندها، درجه بالای اتوماتیک کردن فرآیندها، نیازمندی های فناوری و استهلاک کارخانه ها در فرآیند تولید در میان سایر عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار هستند.

در سال 2016، صنعت پتروشیمی و مواد شیمیایی ایالات متحده آمریکا یکی از بزرگترین سرمایه گذاران بخش خصوصی در کارخانه ها و تجهیزات جدید (P&E) در این کشور بوده است، که مبلغی در حدود 24 میلیارد دلار آمریکا در این صنعت سرمایه گذاری کرده است. به ویژه، سرمایه گذاری در تجهیزات به طور قابل توجهی در رشد بالقوه بلندمدت تاثیر و اهمیت دارند زیرا تجهیزات (به عنوان مثال، ابزارها، کامپیوترها و فناوری های اتوماسیون) به صورت مستقیم در فرآیند تولید مواد شیمیایی و محصولات پتروشیمی به کار می روند.

زیرساخت ها در صنعت پتروشیمی و تولید مواد شیمیایی به طور معناداری عوامل دخیل در فرآیند تولید را مورد حمایت قرار می دهد و تجهیزات مورد نیاز در فرآیندها را حفظ می کند. سرمایه گذاری ها در P & E به دلایل مختلفی انجام می شود، دلایلی مانند افزایش ظرفیت تولید هم برای محصولات موجود و هم برای محصولات جدید، جایگزین کردن کارخانه ها و تجهیزاتی که از دور تولید خارج شده اند و بهبود کارایی های عملیاتی. در مورد کارخانه های تولید مواد شیمیایی موجود خیلی روتین است که برنامه های مدرنیزاسیون کامل انجام شود که از آخرین فناوری های روز استفاده می کند.

نسبت منابع مالی به کار گرفته شده به ازای هر یک نفر نیروی کار شاخص خوبی برای سنجش کفایت میزان تشکیل سرمایه است. افزایش سطوح سرمایه به کار گرفته شده به ازای هر یک نفر نیروی کار از دیرباز به عنوان یکی از عوامل کلیدی بهبود بهره وری شناخته می شود، و حاکی از این است که کارگران با آخرین نوآوری های فناوری که در ادغام با سرمایه جدید ارزش یافته اند، تجهیز شده اند. هرچه نرخ بهره وری بالاتر برود به نوبه خود باعث افزایش سطوح دستمزد واقعی برای کارگران خواهد شد. در میان صنایع تولیدی در ایالات متحده آمریکا، صنایع پتروشیمی و تولید مواد شیمیایی یکی از بسترهایی است که میزان سرمایه به کار گرفته شده به ازای هر نفر را به طور چشمگیری افزایش می دهد.

همین طور که صنعت پتروشیمی در مقیاس جهانی ادغام می شود، شرکت های پتروشیمی در سراسر دنیا تلاش می کنند که سهم بازار خود را حفظ کنند یا حتی امیدوارند که آن را افزایش دهند. اگرچه، ارزیابی ارزش شرکت ها بیش از فروش سالانه است. این دارایی های غیر ملموس برندها، فناوری ها، داده ها و اطلاعات در مورد محصولات، مشتریان، فرآیندهای کسب و کار و همین طور حق مالکیت معنوی سنتی مانند حق اختراع، نشان تجاری و گواهینامه های قانونی- هستند که به طور قابل توجهی «ارزش واقعی» را تعیین می کنند. همان طور که پویایی های اقتصاد جهانی در حال تغییر و تحول هستند، ایالات متحده آمریکا نیز نقش خود را به عنوان پیشرو در صنعت پتروشیمی جهانی حفظ کرده است، ضمن اینکه به عنوان بخش پیشرو در اقتصاد داخلی نیز نقش خود را ایفا می کند.

نمودار 2- میزان سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا به جز محصولات دارویی

سرمایه گذاری  

منبع: Bureau of Economic Analysis and ACC Analysis (based on the Bureau of the Census Data)

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی