111

ارزیابی عملکرد مجتمع های پتروشیمی در کانادا، روسیه و قزاقستان

ارزیابی عملکرد مجتمع های پتروشیمی در کانادا، روسیه و قزاقستان
(جمعه ۱۵ تیر ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

در کانادا، موسسه رونق و رقابت از واژه مجتمع پتروشیمی که در دانشگاه هاروارد ابداع شده است.

در کانادا، موسسه رونق و رقابت[1] از واژه مجتمع پتروشیمی که در دانشگاه هاروارد ابداع شده است استفاده کرده تا پایگاه داده ها مربوط به مجتمع های پتروشیمی را برای ایالت های کانادا، مناطق شهری و مناطق شهری بر اساس سرشماری انتاریو ایجاد کند. مناطق شهری ایالات متحده آمریکا بیش از همه با رقبای کانادایی خود قابل مقایسه هستند.

کانادا به طور کلی چهار منطقه را معرفی کرده است که این مناطق یا به طور مطلق بیشترین تعداد کارمندان را در شرکت های تولید محصولات پتروشیمی دارند یا از سطح بالایی از تخصص گرایی قرار دارند. هیچ یک از این مناطق از هیچ نظر قابل مقایسه با مشابهان آمریکایی خود نیستند.

جدول 1- مجتمع های پتروشیمی پیشرو در کانادا

خصوصی  

منبع: Institute for Prosperity and Competitiveness, 2007

در روسیه و قزاقستان تعریف مجتمع به کدهای صنعتی ملی ترجمه شده اند و در محتوای پروژه های تحقیقاتی که از طرف دولت انتخاب شده اند به کار گرفته شده اند.

روسیه فهرست مهمی از مجتمع های پتروشیمی قوی را در اختیار دارد. در حالی که این مجتمع ها در شکل فعلی خود به هیچ وجه با مجتمع های رقیب در کشورهای اروپایی یا آمریکای شمالی قابل مقایسه نیستند، اما نزدیکی به منابع تامین خوراک و میراث کار جمعی و مهارت ها همه و همه نشان دهنده فرصت های موجود هستند. اگرچه، اینکه از این فرصت ها به نحو احسن بهره برداری شود یا نه  بستگی به سیاست های اقتصادی خواهد داشت که دولت روسیه در آینده وضع خواهد کرد.

قزاقستان به رغم برخورداری از مجتمع های قوی نفت و گاز تاکنون نتوانسته است جایگاه درخوری به لحاظ تولید محصولات پتروشیمی برای خود ایجاد کند. فقط یکی از مجتمع های پتروشیمی این کشور می تواند به زحمت در فهرست مجتمع های پتروشیمی برتر روسیه قرار گیرد.

جدول 2- مجتمع های پتروشیمی پیشرو در روسیه و قزاقستان

خصوصی

منبع: ISC analysis, 2007

در آسیا، تحلیل سیستماتیک ساختار مجتمع های پتروشیمی با استفاده از تعاریفی که توسط دانشگاه هاروراد معرفی شده است، متاسفانه تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته است. در چین، تحلیل های موجود حاکی از این هستند که الگوهای متفاوت انباشتگی به درجه باز بودن صنعت نسبت به رقابت بین المللی بستگی دارد. هرچه صنایع بازتر باشند، پروفایل مکانی آنها متمرکزتر خواهد بود.

قسمت های مختلف صنعت پتروشیمی در طبقه بندی های مختلفی قرار می گیرند، یعنی فیبرهای شیمیایی به روی هرگونه رقابتی باز هستند و به طور فزاینده در مناطق ساحلی متمرکز شده اند، در حالی که محصولات داروئی تحت حمایت قرار دارند و به لحاظ جغرافیایی نیز پراکنده هستند.

نوآوری در تولیدات مجتمع های پتروشیمی

نوآوری در مجتمع های پتروشیمی به طور اتوماتیک ظهور نمی کنند؛ بلکه به دلیل یک نوع تصمیم گیری خاص توسط یک شرکت پتروشیمی، یک آژانس دولتی یا سایر موسسات مانند یک موسسه تجاری یا دانشگاه به وجود می آیند. به خصوص اگر این نوآوری اصالتا از سوی شرکت ها صورت بگیرد، معمولا کار یک فرد در این شرکت است که این ایده را مطرح کرده است.

هنوز هم شواهد سیستماتیک بسیاری وجود دارد که می تواند زمینه بروز نوآوری در صنعت پتروشیمی را نشان دهد. اگرچه، تجربه موارد فردی نشان می دهد که بسیاری از نوآوری های مجتمع های پتروشیمی در یکی از گروه های بزرگ زیر قرار می گیرد:

-        دغدغه رشد، اگر در نتیجه نوآوری تکنولوژیکی مجموعه جدیدی از صنایع ایجاد شوند یا اگر منطقه به سمت رشد بالاتر هدفگذاری کند، غالبا محیط عمومی تجاری به روز رسانی می شود. نوآوری در مجتمع های پتروشیمی روشی هستند که یک مسیر رشد بالقوه را توسعه می دهند و بر روی منابع موجود برای انجام آن فعالیت ها تمرکز می کنند، فعالیت هایی که بیشترین تاثیر ممکن را بر روی مجموعه ای از کسب و کارها دارند.

در یک شرکت آلمانی تولید کننده محصولات بیوتکنولوژی دغدغه پیدا کردن یک راه بهینه برای اینکه دولت از رشد سریع در یک صنعت علمی حمایت کند، منجر به رونمایی از مسابقه بایو رجیو، برنامه ای که بهترین نوآوری های مجتمع های پتروشیمی را تامین مالی می کند، شد. در بسیاری از اقتصادهای درحال توسعه و نوظهور مانند تایلند و اندونزی، دولت ها مجتمع های پتروشیمی را به عنوان بخشی از برنامه توسعه اقتصادی شناسایی کردند.

-         بحران: اگر گروهی از صنایع یا اقتصادهای منطقه ای جایگاه تثبیت شده اش مورد تهدید قرار بگیرد، چه یک شوک ناگهانی باشد یا یک رکود بلندمدت، سیاست هایی که فقط این روند را ملایم کرده یا هدفشان این بوده است که مجتمع پتروشیمی یا منطقه را از وقایع بازار جدا کنند، در نهایت کافی نخواهند بود. نوآوری مجتمع های پتروشیمی مجموعه ای از پاسخ های فعال را قادر می سازد تا دارایی ها و توانمندی های موجود را متعادل سازند. این کار را یا از طریق تقویت آنها برای به دست آوردن مجدد رقابت پذیری انجام می دهند یا توسط انتقال به یک بازار جدید که می تواند بنیان یک مجتمع پتروشیمی رقابتی را بنا نهد.

نمودار 1- تمرکزهای اصلی مجتمع های پتروشیمی

خصوصی  

منبع: Global Cluster Initiative Survey, 2006



[1]the Institute for Prosperity andCompetitiveness

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی