113

سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دستی پتروشیمی آمریکا، 2025-2020

سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دستی پتروشیمی آمریکا، 2025-2020
(پنج شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

بازدهی مثبت و تقاضای باثبات باعث شده است تا موج دوم پروژه های ساخت و ساز پتروشیمی در آمریکا آغاز شود. جوزف چانگ، سردبیر بخش جهانی ICIS کمیکال بیزنس در این باره می گوید: «بازدهی های مثبت در نیمه دوم سال 2017 در مقابل روند نزولی ملایم متغیرهای اقتصاد کلان همراه با توسعه فعالیت های تولیدی در هر سه منطقه مهم تولید محصولات پتروشیمی – ایالات متحده آمریکا، اروپا و چین/ آسیا نوید دهنده آغاز موج دوم سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی پتروشیمی این کشور است.

همه شرکت های پتروشیمی توانستند به طور قابل توجهی حجم فروش خود را افزایش دهند و قیمت آنها تیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بهبود چشمگیری داشته است.»

جدول 1 کراکرهای جدید اتان را که با سرمایه گذاری های جدید در سال های 2025- 2020 به بهره برداری خواهند رسید نشان می دهد.

جدول 1

شرکت های اکسون موبیل و سابیک: یک پروژه سرمایه گذاری مشترک 50.50 را شروع کرده اند و مکان آن را در پورتلند در ایالت تگزاس[1] انتخاب کرده اند که در نزدیکی کورپوس کریستی[2] قرار دارد و به صورت بالقوه این امکان وجود دارد که تبدیل به یک پروژه چند میلیارد دلاری کراکر بخار تولید اتان شود که قادر است هر سال در حدود 1.8 میلیون تن اتیلن تولید کند، این پروژه شامل یک واحد تولید منو اتیلن گلایکول و دو واحد تولید پلی اتیلن خواهد بود. این پروژه، پروژه مشترک رشد خلیج ساحلی (GCGV)[3] نامیده شده است.

گروه پلاستیک فورموسا: این شرکت به EPA درخواست مجوز برای هوا در ایالت لوئیزیانا داد تا بتواند یک پروژه ساخت و ساز را شروع کند که رقم سرمایه گذاری آن بالغ بر 9.4 میلیارد دلار آمریکا است. ساخت کارخانه ها از اوایل سال 2017 شروع شده است.

لین که ین، مدیر اجرایی FPG[4]، می گوید: گروه پتروشیمی فروماسا (FPG)[5] همراه با یکی دیگر از اعضای گروه، فورماسا کمیکال اند فایبر[6] این پروژه را هدایت می کند. پروژه لوئیزیانا شامل یک کراکر اتان است که ظرفیت تولید آن در حدود 1.200 تن اتیلن در سال و 600 تن پروپیلن در فاز اول آن است.

اگر این پروژه به سرانجام برسد، چهارمین کارخانه کراکر اتان در ایالات متحده آمریکا و اولین پروژه در لوئیزیانا خواهد بود. چن بائو لنگ[7]، رئیس این گروه در مصاحبه با رویترز در محل دفتر مرکزی این شرکت گفت: «ما در حال حاضر خیلی نسبت به سرمایه گذاری خود خوش بین هستیم. هدف ما این است که مجوز هوا را در ماه آگوست سال 2018 بگیریم. در فاز دوم، که ساخت آن از ماه مارس سال 2025 شروع خواهد شد، یک کارخانه تولید اتیلن دیگر نیز راه اندازی خواهد شد که ظرفیت تولید آن در حدود 1.2 میلیون تن در سال خواهد بود.

شرکت توتال اعلام کرد که یک پروژه مشترک را با شرکت های بورِآلیس[8] و نووا کمیکال[9] را برای ساخت یک کراکر با ظرفیت1.000 تن در سال در بندر آرتور در تگزاس[10] آغاز کرده است، و همزمان یک کارخانه تولید پلی اتیلن با ظرفیت 625 تن در سال را در بِی پورت در تگزاس[11] راه اندازی کرده است.

درس هایی از موج دوم

متخصصان می گویند چالش هایی که شرکت های پتروشیمی برای سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی در موج اول سرمایه گذاری با آنها مواجه بودند عبارتند از: برقراری ارتباط بین مالک و پیمانکار در ابتدای کار، توجه مدیران به مهارت نیروی کار، نوآوری در استخدام و آموزش و بهره وری.

استیو توپس، معاون ارشد ترنر اینداستریز[12]، در این باره می گوید: «وقتی ما در مورد مگا پروژه ها صحبت می کنیم، این پروژه های را می توان در حیات وحش به عنوان یک جانوری طبقه بندی کرد که نمی شود چیزی به آنها یاد داد، و این به دلیل اندازه بزرگ و پیچیدگی بیش از حد آنهاست. وقتی به فاز اول مگا پروژه ها نگاه می کنیم، می بینیم که تعداد کمی از خطوط تولیدی راه اندازی شده اند که حاکی از این است که دیدگاه های نامتوازنی در این صنعت وجود دارد.» به منظور جبران کمبود نیوری کار ما باید منابع استخدامی خود را گسترده تر کنیم و از خدمات آنلاین استفاده کنیم تا بتوانیم نیروی کار ماهر استخدام کنیم.

فعالیت منطقه شمال شرقی

شرکت شل در ماه آوریل سال 2017 اعلام کرد که ساخت و ساز یک کراکر با ظرفیت 1500 تن در سال و یک پروژه تولید پلی اتیلن را در موناکا در ایالت پنسیلوانیا[13] در اواخر سال 2017 آغاز خواهد کرد. انتظار می رود که این پروژه ها در اوایل سال 2020 به بهره برداری برسد. به نظر می رسد که شل تنها شرکت پتروشیمی است که تصمیم به سرمایه گذاری در منطقه آپالاچن[14] گرفته است.

مقامات رسمی شرکت پی. پی. تی. گلوبال کمیکالز[15] به صورت علنی اعلام کرده اند که این شرکت در مورد سرمایه گذاری خود تا پایان سال جاری میلادی به جمع بندی خواهد رسید. لری مری و مایک جاکوبی، مدیر بندر بلمونت کانتی[16]، که به عنوان رئیس توسعه کسب و کار برای شرکت آپالاچن پارتنرشیپ برای رشد اقتصادی[17] خدمت می کند در این مورد می گوید: ما به شدت در مورد سرمایه گذاری 6 میلیارد دلاری خوش بین هستیم.

شرکت های اودبرچت و براسکم[18] در ابتدا اعلام کردند که قصد دارند یک کراکر اتان را در نزدیکی پارکرزبورگ[19]در سال 2013 بسازند: موسسه کراکر شیل آپالاچن[20]. جاش جارل، مشاور کل دپارتمان تجاری وست ویرجینیا[21]، تایی کرد که اگرچه شرکت اودبرچت دیگر قرار نیست در این پروژه مشارکت کند، اما شرکت براسکم همچنان به انجام این پروژه علاقمند است. جارل در مورد احتمال ساخت کراکر اتان در وود کانتی گفت: «این پروژه هنوز پابرجاست، و ما مشتاقانه منتظر هستیم تا گام دیگری را در این راستا برداریم.»

مشتقاتی به جز پلی اتیلن و اتیلن گلایکول

شرکت لایوندل بازل[22] تصمیم گرفته است که به پروژه 2.4 میلیارد دلاری اکسید پروپیلن / بوتیل الکل سوم (PO/TBA) که احتمالا در بی پورت تگزاس راه اندازی خواهد شد، چراغ سبز نشان دهد. کارخانه تولید اکسید پروپیلن با ظرفیت 470 تن در سال و کارخانه تولید بوتیل الکل سوم با ظرفیت 1000 تن در سال، زمانی که در سال 2021 به بهره بردرای برسد بزرگترین کارخانه در نوع خود در جهان خواهد بود.

شرکت لایوندل بازل می گوید که طراحی مهندسی اولیه به اتمام رسیده است و همه مجوزهای محیط زیستی اخذ شده است. ساخت و ساز آن نیز از نیمه دوم سال 2018 آغاز شده است.

شرکت شورون فیلیپس [23]می گوید که به دنبال راه اندازی پروژه آروماتیک در ایالات متحده آمریکا با استفاده از فرآیند آرومکس تولید اختصاصی و هدفمند بنزن است، که از مایعات سبک که به شکل شیل در آمریکا وجود دارد استفاده می کند.

 



[1] Portland, TX

[2] Corpus Christi

[3] Gulf Coast Growth Ventures’ (GCGV)

[4] Lin Keh-Yen, Executive Vice President of FPG

[5] Formosa Petrochemical Corporation

[6] Formosa Chemicals & Fiber Corp

[7] Chen Bao-lang

[8] Borealis

[9] Nova Chemicals

[10] Port Arthur, Texas

[11] Bayport, Texas

[12]Stevie Toups, Senior Vice President of Turner Industries

[13] Monaca, Pennsylvania

[14] Appalachian

[15] PPT Global Chemicals

[16] Belmont County Port Authority Director Larry Merry and Mike Jacoby

[17] Appalachian Partnership for Economic Growth

[18] Odebrecht and Braskem

[19] Parkersburg

[20] Appalachian Shale Cracker Enterprise

[21] West Virginia Department of Commerce General Counsel Josh Jarrell

[22] Lyondell Basell

[23] Chevron Phillips

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی