113

سرمایه گذاری در چین:

سرمایه گذاری در چین:
(پنج شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

پیش بینی رشد سریع صنعت پتروشیمی چین تا پایان سال 2018

چین در سال های گذشته با کاهش قابل توجه جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی مواجه شده است (نمودار 1)، به طوری که نرخ رشد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در چین در سال 2016 و چندین ماه در سال 2017 به زیر صفر رسیده است.

 

نمودار 1

در حالی که می توان کاهش نرخ رشد را تا حدودی با «اثر پایه» توضیح داد، اما نباید فراموش کرد که سرمایه گذاران خارجی روند نزولی را برای رشد اقتصادی چین پیش بینی کرده اند و به همین دلیل تمایل کمتری به سرمایه گذاری در این کشور نشان داده اند. همچنین کاهش جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی به چین با کاهش جریان سرمایه گذاری بین مرزی در کشورهای جهان همبستگی مثبت دارد.

با این وجود، به دلیل اقتصاد بسیار بزرگ چین، حفظ نرخ رشد «متوسط رو به بالا» می تواند انگیزه کافی برای سرمایه گذاران خارجی فراهم کند. نه تنها نرخ رشد تولید ناخالص داخلی چین یکی از بالاترین نرخ رشدها در جهان است، بلکه با یک اقتصادی که ارزش آن بیش از 80 تریلیون یوان (11.84 تریلیون دلار آمریکا) است[1]، هر یک صدم درصد از رشدی که چین در حال حاضر تجربه می کند از نظر ارزش معادل با 1.5 صدم درصد رشدی است که در پنج سال پیش تجربه کرده و یا معادل 2.5 صدم درصد رشدی است که ده سال پیش داشته است.[2] برای اینکه این ارقام را بتوانیم بهتر توضیح دهیم فرض کنید که 6.9 درصد رشدی که چین در سال 2017 تجربه کرده است ، باعث می شود که تولید ناخالص داخلی این کشور به 8 تریلیون یوان (1.18 تریلیون دلار آمریکا) باشد (نمودار 2)، که این رقم بسیار بزرگتر از کل تولید ناخالص داخلی کشوری مثل ترکیه است.[3]

 نمودار 2

با توجه به اینکه یک صدم درصد رشد برای چین به چه معنی است، جای تعجب ندارد که رشد سالانه در سرمایه گذاری در دارایی های ثابت در سطح بسیار بالایی در حدود 3.5 تریلیون یوان (518.52 میلیارد دلار آمریکا) باقی مانده است. (نمودار 3) این بدان مفهوم است که تا وقتی که تولید ناخالص داخلی چین تا حدی رشد داشته باشد، تقاضای بسیار زیادی برای سرمایه گذاری در دارایی های ثابت در چین وجود خواهد داشت، که یک جزء جدای ناپذیر از سرمایه گذاری مستقیم خارجی است.

نمودار 3- افزایش سالانه در سرمایه گذاری در دارایی های ثابت در چین، 2017-1983

نمودار 3

مواردی که در بالا برشمرده شد، از جمله کاهش رشد اقتصادی چین در چند سال گذشته، تداوم رکود در صنایع سنتی و از بین رفتن مزیت های هزینه ای چین در عوامل تولید همگی باعث شده اند که رشد سرمایه گذاری مستقیم خارجی با کاهش قابل توجهی مواجه شود، و سهم سرمایه گذاری مستقیم خارجی از سرمایه گذاری در دارایی های ثابت نیز به شدت کاهش یابد (نمودار 4).

اگرچه با توجه به اینکه رفتار روندهای اقتصادی چین دوره ای است و اقتصاد چین در حال بهبود و رسیدن به ثبات است، کاهش سرعت رشد سرمایه گذاری مستقیم خارجی به طور موثر مدیریت خواهد شد.

نمودار 4

با توجه به تضعیف روند تجارت و سرمایه گذاری جهانی، حتی با وجود اینکه نرخ رشد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در چین بسیار کند شده است، سهم این کشور از کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان در سال های اخیر همچنان در حال افزایش بوده است و در سال 2016 به 5.1 درصد رسیده است، که پس از آمریکا و هنگ کنگ در رده سوم قرار می گیرد. علاوه بر این، در حالی که جریان سرمایه گذرای مستقیم خارجی چین به عنوان بخشی از جریان جهانی نوساناتی را تجربه کرده است، این نرخ همچنان بالای 5 درصد باقی مانده است (نمودار 5)، که فقط دو کشور آمریکا و بریتانیا جلوتر از آن هستند.[1]

نمودار 5

سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی چین

چین فرصت های سرمایه گذاری بسیاری را در صنعت پتروشیمی خود ارائه کرده است. بر اساس آخرین گزارش منتشر شده در مورد بازار جهانی محصولات پتروشیمی توسط شرکت تحقیقاتی [1]TBRC، چین انتظار دارد که سرمایه گذاران خارجی را در بازارهای مختلفی مانند کودهای شیمیایی، لاستیک و فیبر، اتیل الکل و مواد پلاستیکی جذب کند.

بازار کودهای شیمیایی و سایر مواد شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی بیشترین نرخ رشد را در بین بازارهای مختلف مربوط به صنعت پتروشیمی چین خواهد داشت، به طوری که در طول 5 سال آینده رشد نمائی 15.4 درصدی را تجربه خواهد کرد. ارزش این بازار در سال 2016 بالغ بر 33 میلیارد دلار آمریکا بوده است.

مهم ترین عامل رشد این بازارها همچنان صنعت کشاورزی خواهد بود، که بزرگترین جمعیت دنیا را تغذیه می کند. علاوه بر این سیاست های دولت چین در جهت کشت و حمایت از محصول و نیز پایداری محیط زیست و نیازهای مصرف کنندگان نیز در این مورد موثر خواهند بود. صادرات کودهای شیمیایی چین در حدود 50 درصد از کل فروش کود شیمیایی در این کشور را تشکیل می دهد.

دومین بازار جذاب چین برای سرمایه گذاری با نرخ رشد 10.2 درصدی بازار لاستیک های مصنوعی و انواع فیبر است. این بازار نیز نرخ رشد بالقوه خوبی در 5 سال آینده خواهد داشت. انتظار می رود ارزش این صنعت در سال 2020، که عامل اصلی رشد آن توسعه باثبات صنایع خودرو سازی و تایر چین است، به حدود 39 میلیارد دلار آمریکا برسد.

تداوم رشد در صنعت خودروسازی باعث افزایش تولید صنعت تایر شده است. علاوه بر این، توسعه سریع صنعت کفش چین که می بایست کفش مورد نیاز برای دومین جمعیت بزرگ جهان را تامین کند، تقاضا برای لاستیک مصنوعی و انواع فیبر را افزایش داده است.

در سال 2016، نرخ رشد بالقوه ای در دو بازار دیگر محصولات شیمیایی چین مشاهده شد: بازار مواد پلاستیکی و رزین، و بازارهای اتیل الکل و سایر محصولات شیمیایی پایه ارگانیک. ارزش این بازارها در سال 2016 به ترتیب 184 و 137 میلیارد دلار آمریکا بوده است، که برای هر کدام از آنها نرخ رشد 10 و 9 درصدی پیش بینی شده است.

چین بزرگترین تولید کننده و صادرکننده محصولات پلاستیکی در جهان است. افزایش تقاضا برای پلاستیک در سطح جهان باعث خواهد شد که بازار مواد پلاستیکی در چین در دوره پیش بینی همچنان به رشد خود ادامه دهد.

توسعه استفاده اجباری از اتانول در چین عامل اصلی رشد این بازار است. پیش بینی می شود که تقاضا برای اتانول در چین به 2.3 میلیون تن برسد، و اگر استفاده 10 درصدی از اتانول در تولید سوخت که در حال حاضر در برخی استان ها اجباری است، در کل چین اجباری شود، انتظار می رود که این بازار با رشد بسیار بالاتری مواجه شود.



[1] Chemicals Market Global Report 2017 by The Business Research Company (TBRC)

[1] بر اساس آمار منتشر شده توسط آنکتاد

  [1] نرخ تبدیل یوان به دلار آمریکا بر اساس رخ ارز متوسط در سال 2017 محاسبه شده است.

[2] Report on the Work of the Government (Delivered at the Fourth Session of the 12th National People’s Congress of the People’s Republic of China on March 5, 2016)’, Xinhua News, 17 March 2016, http://www.xinhuanet.com/english/china/2016-03/17/c_135198880.htm

[3] بر اساس داده های منتشر شده توسط آنکتاد، تولید ناخالص داخلی ترکیه در سال 2016 تقریبا 7/710 میلیارد دلار آمریکا بوده است.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی