116

سرمایه گذاری در چین : پیش بینی رشد سریع صنعت پتروشیمی چین

سرمایه گذاری در چین : پیش بینی رشد سریع صنعت پتروشیمی چین
(پنج شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

چین فرصت های سرمایه گذاری بسیاری را در صنعت پتروشیمی خود ارائه کرده است.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط گزارش بازار جهانی محصولات پتروشیمی در سال 2017 که توسط شرکت تحقیقات تجاری انجام شده است، انتظار می رود که این کشور سرمایه گذاران خارجی را در بازارهای متنوعی مانند کودهای شیمیایی، انواع لاستیک و فیبر، اتیل الکل و مواد پلاستیکی جذب کند.
بازار کود شیمیایی و سایر مواد شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی سریع ترین رشد را در میان بازارهای پتروشیمی چین خواهد داشت که انتظار می رود در طول پنج سال آینده رشد بالقوه 15.4درصدی را ثبت کند. ارزش این بازار در سال 2016 بالغ بر 33 میلیارد دلار آمریکا بوده است.
دلیل اصلی اینکه بازار کود شیمیایی به سرعت به رشد خود ادامه خواهد داد این است که صنعت کشاورزی در این کشور به شدت رشد خواهد کرد زیرا این بازار باید پرجمعیت ترین کشور جهان را تغذیه کند، ضمن اینکه سیاست دولت چین این است که با سیاست ها و برنامه های حمایتی کشاروزی و کشت و کار را مورد حمایت قرار دهد تا هم به پایداری محیط زیست توجه کرده باشد و هم بتواند تقاضای رو به رشد مصرف کنندگان داخلی را تامین کند. صادرات کود شیمیایی تقریبا 50 درصد از کل فروش این محصول در چین را تشکیل می دهد.
دومین بازار جذاب در صنعت پتروشیمی چین بازار لاستیک های مصنوعی و انواع فیبر خواهد بود که نرخ رشد آن در حدود 10.2درصد خواهد بود. این بازار از رشد بالقوه چشمگیری در پنج سال آینده برخوردار خواهد بود. انتظار می رود که رشد این بازار که بیشتر به دلیل توسعه پایدار صنایع اتومبیل و تولید لاستیک اتومبیل است، تا اوایل سال 2020 به حدود 39 میلیارد دلار آمریکا برسد.
رشد مداوم صنعت خودروسازی چین باعث شده است که تولید لاستیک اتومبیل در این کشور رونق قابل توجهی داشته باشد. علاوه بر این، توسعه سریع بازار تولید کفش در چین که نیازهای جمعیت چین به کفش را برآورده می کند، باعث شده است که تقاضا برای لاستیک مصنوعی و انواع فیبر افزایش یابد. نمودار 1 نرخ رشد بازارهای مختلف چین در طول زمان و سهم آنها از بازار این کشور  را نشان می دهد.

نمودار 1 در سال 2016، چین نشان داد که در دو بازار دیگر صنعت پتروشیمی از رشد بالقوه برخوردار است: بازار مواد پلاستیکی و رزین ها و بازار اتیل الکل و سایر مواد شیمیایی ارگانیک پایه. ارزش این بازارها در سال 2016 به ترتیب بالغ بر 184 و 137 میلیارد دلار آمریکا بوده است، و پیش بینی می شود که نرخ رشد این بازارها به ترتیب 10 درصد و 9 درصد باشد.
چین بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده انواع پلاستیک در دنیا است. تقاضا برای انواع پلاستیک در سطح جهان در سال های آتی همچنان افزایشی خواهد بود و همین امر باعث می شود که بازار انواع مواد پلاستیکی در چین نیز رونق داشته باشد.
گسترش استفاده اجباری از اتانول در چین نیز یکی از عوامل اصلی رشد بازار این محصول در این کشور است. پیش بینی می شود که تقاضای چین برای اتانول در حدود 2.3 میلیون تن باشد و انتظار می رود که اگر قانون استفاده اجباری 10 درصدی از اتانول به سایر ایالات نیز گسترش یابد و یا در سطح ملی اجباری شود، این تقاضا بیش از پیش افزایش یابد.
مروری بر صنعت پتروشیمی چین
صنعت پتروشیمی یکی از بزرگترین صنایع تولیدی در دنیا است؛ این صنعت شامل محصولات بسیار متنوعی است و مواد خام مانند آب، هوا، گاز طبیعی، نفت، فلزات و مواد معدنی را پردازش و تبدیل به محصول جدید می کند.
در حالی که بسیاری از محصولات تولید شده در این صنعت، مانند انواع شوینده ها، صابون ها و عطرها، مستقیما توسط مشتریان خریداری می شوند، 70 درصد از مواد شیمیایی تولید شده توسط سایر صنایع مورد استفاده قرار می گیرند، که این صنایع شامل سایر شعب خود کارخانه های پتروشیمی نیز می شود تا با استفاده از آنها به تولید محصولات پتروشیمی بپردازند.
مواد شیمیایی پایه و تخصصی نیز به عنوان مواد خام در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند؛ به عنوان مثال، مواد شیمیایی که برای تولید کود شیمیایی و حشره کش ها مورد استفاده قرار می گیرند. این کالاها در واقع حکم کالای نهایی را برای مصرف کنندگان در بخش کشاورزی را دارند.
به طور مشابه، مواد شیمیایی برای تولید انواع رنگ های مصنوعی، فیبرها و صنعت نساجی مورد استفاده قرار می گیرند. مواد شیمیایی همچنین در تولید انواع پلاستیک و لاستیک در صنعت بسته بندی و صنایع خودروسازی به کار می روند.
چین در سال های گذشته با کاهش قابل توجه جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی مواجه شده است (نمودار 1)، به طوری که نرخ رشد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در چین در سال 2016 و چندین ماه در سال 2017 به زیر صفر رسیده است.

نمودار 1

در حالی که می توان کاهش نرخ رشد را تا حدودی با «اثر پایه» توضیح داد، اما نباید فراموش کرد که سرمایه گذاران خارجی روند نزولی را برای رشد اقتصادی چین پیش بینی کرده اند و به همین دلیل تمایل کمتری به سرمایه گذاری در این کشور نشان داده اند. همچنین کاهش جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی به چین با کاهش جریان سرمایه گذاری بین مرزی در کشورهای جهان همبستگی مثبت دارد.
با این وجود، به دلیل اقتصاد بسیار بزرگ چین، حفظ نرخ رشد «متوسط رو به بالا» می تواند انگیزه کافی برای سرمایه گذاران خارجی فراهم کند. نه تنها نرخ رشد تولید ناخالص داخلی چین یکی از بالاترین نرخ رشدها در جهان است، بلکه با یک اقتصادی که ارزش آن بیش از 80 تریلیون یوان (11.84 تریلیون دلار آمریکا) است ، هر یک صدم درصد از رشدی که چین در حال حاضر تجربه می کند از نظر ارزش معادل با 1.5 صدم درصد رشدی است که در پنج سال پیش تجربه کرده و یا معادل 2.5 صدم درصد رشدی است که ده سال پیش داشته است. برای اینکه این ارقام را بتوانیم بهتر توضیح دهیم فرض کنید که 6.9 درصد رشدی که چین در سال 2017 تجربه کرده است ، باعث می شود که تولید ناخالص داخلی این کشور به 8 تریلیون یوان (1.18 تریلیون دلار آمریکا) باشد (نمودار 2)، که این رقم بسیار بزرگتر از کل تولید ناخالص داخلی کشوری مثل ترکیه است.

 

نمودار 2

با توجه به اینکه یک صدم درصد رشد برای چین به چه معنی است، جای تعجب ندارد که رشد سالانه در سرمایه گذاری در دارایی های ثابت در سطح بسیار بالایی در حدود 3.5 تریلیون یوان (518.52 میلیارد دلار آمریکا) باقی مانده است. (نمودار 3) این بدان مفهوم است که تا وقتی که تولید ناخالص داخلی چین تا حدی رشد داشته باشد، تقاضای بسیار زیادی برای سرمایه گذاری در دارایی های ثابت در چین وجود خواهد داشت، که یک جزء جدای ناپذیر از سرمایه گذاری مستقیم خارجی است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی