118

دستمزدها، مزایا و سایر متغیرهای مربوط به نیروی کار در صنعت پتروشیمی

دستمزدها، مزایا و سایر متغیرهای مربوط به نیروی کار در صنعت پتروشیمی
(دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

ماهیت پیچیده صنعت پتروشیمی به گونه ای است که همواره به دنبال استخدام نیروی کار آموزش دیده، ماهر و تحصیل کرده است.

 در مورد کار در کارخانه ها این رویکرد باعث شده است که از بین کارگران ماهر تکنسین های متخصص (مثلا در بخش کار با ماشین آلات) تربیت شوند و از میان کارگران غیرماهر، کارگران آموزش دیده حاصل شوند. در سایر زمینه ها، نیاز به استخدام شیمی دانان، مهندسان مواد شیمیایی و صنعتی، و سایر پرسنل آموزش دیده فنی (کشاورزان متخصص تا سم شناسان و جانورشناسان) در این صنعت به کار گرفته می شوند.

علاوه بر حقوق و دستمزدهای بالا که نشان دهنده میزان دانش بری این مشاغل است، صنعت پتروشیمی مزایای بسیار خوبی را برای کارکنان خود در نظر می گیرد. این خدمات شامل مخارج وکالت قانونی، برنامه های داوطلبانه، مانند توزیع سود و سایر پرداخت ها می شود و هزینه هایی مانند هزینه تعطیلات و مرخصی، بهداشت و بیمه عمر، برنامه های خرید سهام، بازنشستگی و سایر برنامه هاست. معمولا حقوق و دستمزدها یک سوم کل مزایای پرداختی به کارکنان این صنعت را شامل می شود.

صنعت پتروشیمی، با سرمایه گذاری در دانش فنی و سرمایه ای، توانسته است در سال های اخیر افزایش چشمگیری در بهره وری این صنعت ایجاد کند. این افزایش بهره وری باعث شده است که شرکت های پتروشیمی مانع از افزایش هزینه واحد نیروی کار شوند، و حتی در برخی موارد این هزینه ها را کاهش هم داده اند. در نتیجه، و یک هفته کاری بیش از 40 ساعت است. اگر متوسط روزهای کاری را با میزان تولید کارگران مقایسه کنیم، معیار خوبی از میزان فعالیت تولیدی صنعت در اختیار ما می گذارد. نمودار 1 میزان بهره وری نیروی کار در صنعت پتروشیمی آمریکا را به تصویر می کشد و نمودار کل دستمزد و مزایای پرداختی به نیروی کار در صنعت پتروشیمی این کشور را نشان می دهد.

نمودار 1- بهره وری نیروی کار در صنعت پتروشیمی آمریکا

جهان

منبع: Elements of the Business of the Chemistry, 2017

نمودار 2- کل حقوق و مزایای پرداختی به نیروی کار در صنعت پتروشیمی آمریکا

جهان

منبع: Elements of the Business of the Chemistry, 2017

همانطور که در نمودار 1 ملاحظه می کنید میزان بهره وری در صنعت پتروشیمی آمریکا در فاصله سال های بین 2007 و 2017 اندکی کاهش یافته است، اما این کاهش به هیچ عنوان چشمگیر نبوده است. ضمنا در نمودار 2 نشان داده شده است که به رغم افزایش نسبی در میزان کل حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان صنعت پتروشیمی میزان مزایا چندان تغییر نکرده است بلکه افزایش در کل حقوق و مزایا به دلیل افزایش دستمزد است.

بهداشت و ایمنی نیروی کار

از اولین همایش روز زمین در 20 آوریل سال 1970 پیشرفت های چشمگیری در مورد حفاظت از محیط زیست و بهداشت و ایمنی نیروی کار صورت گرفته است. آلودگی در حال کاهش بوده است، و این در حالی است که میزان تولیدات پتروشیمی در حال افزایش بوده است. این پیشرفت ها بیشتر نتیجه توسعه فناوری های جدید و تداوم سرمایه گذاری در تجهیزات جدید، فرآیندها و رویه ها بوده است.

بسیاری از محصولات پتروشیمی به صورت مستقیم برای تمیز کردن و حفاظت از محیط زیست، ارتقای شرایط بهداشتی و ایمنی نیروی کار به کار می روند. به عنوان مثال، کربن فعال شده برای تسویه آب و هوا مورد استفاده قرار می گیرد؛ محصولات داروئی که از فرآورده های پتروشیمی هستند برای درمان بیماری ها استفاده می شوند؛ و رزین های پلی کربنات برای تولید کلاه ایمنی کارگران و کلاه ایمنی دوچرخه سواری کودکان کاربرد دارند.

بسیاری دیگر از محصولات پتروشیمی به طور غیر مستقیم در حفاظت از محیط زیست و بهداشت و ایمنی نیروی کار مورد استفاده قرار می گیرند: برای مثال استفاده از پلاستیک در تولید اتومبیل نه تنها باعث کاهش هزینه و زیباتر شدن طراحی آنها می شود بلکه وزن آنها را نیز کم می کند و کارایی انرژی را افزایش داده و میزان مصرف سوخت را کاهش داده و آلودگی را نیز کم می کند. همچنین محصولات پتروشیمی کیفیت زندگی را برای جمعیت در حال افزایش بهبود می دهد، و این کار را از طریق بهبود بهداشت و تغذیه مردم انجام می دهد و مواد و مصالح ساختمانی را با کیفیت بیشتر در اختیار مصارف شخصی و صنعتی می گذارد.

اقدامات داوطلبانه صنعت پتروشیمی در حفاظت از محیط زیست، بهداشت و ایمنی نیروی کار معمولا فراتر از استانداردهای دولتی است. به عنوان مثال، سیستم مراقبت مسوولانه ACC اعضای خود را متعهد می کند که به طور مستمر بهداشت، ایمنی، امنیت و عملکرد محیط زیست را بهبود ببخشد. این تعهد با مشارکت قابل توجه دانشمندان و مهندسان در توسعه محصولات و فناوری هایی که باعث بهبود بهداشت، ایمنی و حفاظت از محیط زیست می شوند شکل گرفته است و همچنین تعهد نسبت به بهبود مداوم تحقیقات مربوط به بهداشت و ایمنی آن را تکمیل می کند.

صنعت پتروشیمی همچنین موتور محرکه نوآوری در تولید محصولات پتروشیمی پایدار بوده است. تولید محصولات پتروشیمی پایدار با رویکردهای دیگر نسبت به موضوع محیط زیست متفاوت است، در این زمینه تمرکز بر طراحی فرآیندهای شیمیایی (و محصولات) است تا بدین ترتیب استفاده از مواد سمی و خطرناک کاهش یابد.

مخارج مربوط به بهداشت و ایمنی نیروی کار در صنعت پتروشیمی آمریکا

همه شرکت های پتروشیمی سهمی از درآمد خود را صرف هزینه های بهداشت و ایمنی محیط کار و نیروی انسانی می کنند. در طول دهه های گذشته صنعت پتروشیمی یک برنامه گسترده برای کاهش انتشار انواع مواد آلاینده در آب، هوا و زمین اجرا کرده است. هزینه این برنامه ها که در جهت بهبود کیفیت زندگی انسان ها صورت گرفته است بالغ بر دهه میلیارد دلار از سال 1970 تا کنون بوده است. جدول 1 میزان هزینه های مربوط به بهداشت و ایمنی نیروی کار و حفاظت از محیط زیست توسط تولیدکنندگان محصولا پایه و تخصصی پتروشیمی را در آمریکا نشان می دهد.

جدول 1- هزینه بهداشت و ایمنی نیروی انسانی و محیط زیست توسط تولیدکنندگان مواد شیمیایی پایه و اساسی پتروشیمی (دلار آمریکا، درصد)

 

2012

2013

2014

2015

2016

هزینه های بهداشت و ایمنی

14.368

12.279

12.423

13.378

14.329

به عنوان درصدی از کل درآمد

0/3

6/2

7/2

2/3

5/3

 

 American Chemistry Council

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی