123

صنعت پتروشیمی و اهداف توسعه پایدار

صنعت پتروشیمی و اهداف توسعه پایدار
(سه شنبه ۱۵ اَمرداد ۱۳۹۸) ۰۸:۰۰

صنعت پتروشیمی یک شریک، دارای توانمندی نوآوری و ارائه دهنده راه حل های مفید برای همه بخش های اقتصاد است. مقیاس و تنوع این صنعت فرصت های بی شماری برای آن فراهم می آورد که به فهم اهداف توسعه پایدار تا سال 2030 کمک می کند.

صنعت پتروشیمی می تواند به تحقق هر یک از 17 هدف توسعه پایدار به روش های مختلف کمک می کند. برخی از این کمک ها در ادامه آورده شده است. همچنین موارد مطالعاتی در این گزارش آورده شده است که مربوط به شرکای فعلی است که به پیشرفت اهداف توسعه پایدار خاص کمک می کند.

تعامل صنعت پتروشیمی و اهداف توسعه پایدار

1.      دنیای بدون فقر

صنعت پتروشیمی به رشد اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی انسان ها در جای جای دنیا کمک می کند. شرکت های پتروشیمی به عنوان کارفرمایان مسوولیت پذیر حقوق و دستمزد و مزایای معقولی به کارگران خود پرداخت می کنند و مسوولیت های خود را در رابطه با زنجیره ارزش می پذیرند.

شرکت های پتروشیمی از طریق سرمایه گذاری و شراکت، کمک شایانی به مقابله با فقر می کنند و این مهم را از طریق تقویت و احیای انجمن ها و بهبود زیرساخت ها انجام می دهند. تولید محصولات نوآورانه، به صورت مستقیم دسترسی به یک سقف امن و کالاهای اساسی را مورد حمایت قرار می دهد و این در حالی است که ظرفیت های جدیدی برای رشد اقتصادی در کشورهایی که عمدتا نیازمند هستند ایجاد می کند.

2.     دنیای بدون گرسنگی

صنعت پتروشیمی نقش کلیدی در تامین عرضه خوراک پایدار دارد که در واقع نیازهای غذایی اولیه را برای یک جهانی که جمعیت آن هر روز در حال افزایش است تامین می کند. پیشرفت در علم شیمی به حفظ گیاهان در مقابل انواع آفات و حشرات کمک می کند، باعث بهبود شبکه های توزیع غذا می شود، زمان نگهداری غذا را با استفاده از بسته بندی های مناسب افزایش می دهد و علاوه بر این کیفیت غذا و ایمنی را نیز برای زمان بیشتری حفظ می کند.

بذرهای پر بازده و انواع کودهای شیمیایی باعث افزایش عرضه مواد غذایی شده و سرعت فرسایش خاک را کاهش می دهد. محصولات اصلاح شده و مواد غذایی کنسرو شده به مبارزه با سوء تغذیه در مناطقی که دسترسی به غذای سالم وجود ندارد کمک می کند.

3.     سلامت و رفاه انسان

سلامت انسان و ایمنی او جزء بالاترین اولویت های صنعت پتروشیمی هستند. تلاش این صنعت در جهت حداقل کردن تاثیرات منفی تولیدات بر سلامت انسان از زمان تولید محصولات شیمیایی در کارخانه، در منزل و همچنین در جامعه قابل ستایش است.

نوآوری در این صنعت در کنار تعهد برای تولید نظارت بر تولید میزان دسترسی به محصولات ایمن که سلامت را تهدید نمی کنند افزایش داده است و در عین حال تاثیرات منفی آنها بر محیط زیست را کاهش داده است. این امر شامل گسترش سریع بهترین اقدامات در جهت تولید ایمن، توزیع و مدیریت محصولات پتروشیمی در بازارهای نوظهور طریق پذیرش مراقبت های مسوولانه است.

علاوه بر این، پیشرفت های پزشکی و فناوری های نوآورانه که به لطف علم شیمی به وجود آمده اند فهم عمیق تری از دلایل و ملاحظات بهتری برای- بیماری های معمولی و مزمن به دست می دهند که همین امر باعث می شود انسان ها بتوانند برای مدت طولانی تر و سالم تر زندگی کنند.

4.     کیفیت آموزش

کیفیت عادلانه آموزش باعث رشد اقتصادی می شود، سلامت عمومی را بهبود می بخشد و جوامع با ثبات تری را ایجاد می کند. صنعت پتروشیمی آموزش علمی را از طریق سرمایه گذاری های بشردوستانه و نوآوری های خاص که مناطق خاص را هدف قرار داده اند، بهبود می بخشد، این بهبود شامل کارآموزی های فنی و برنامه هایی است که به بهبود مهارت های حرفه ای موجود و بالقوه کارمندان کمک می کنند.

5.     برابری جنسیتی

صنعت پتروشیمی از مشارکت، کمک و موفقیت زنان از طریق این صنعت و به کارگیری و مدیریت برنامه هایی که باعث بهبود برابری جنسیتی می شود، حمایت می کند. علاوه بر این، این صنعت همچنین ظرفیت لازم برای توسعه و معرفی محصولات جدیدی را به بازار دارد که سلامت و رفاه زنان را تقویت می کند، مانند نوآوری های مربوط به اصلاحات مواد غذایی.

6.     آب تمیز و سیستم تخلیه فاضلاب

دسترسی به آب تمیز و سیستم تخلیه فاضلاب یک موضوع جهانی است که باید در سطح محلی مدیریت شود و علم شیمی در این زمینه نقش مهمی را ایفا می کند. پیشرفت علم شیمی شامل مواد گندزدایی که جرم ها را از بین می برد و از بروز بیماری جلوگیری می کند، مواد لازم برای تسویه آب، و موادی که برای باز کردن لوله مورد استفاده قرار می گیرند باعث می شوند که آب تمیز از منبع تا شیر آب به صورت سالم در اختیار انسان قرار بگیرد. مواد گندزدای آب که پایه کلر دارند باعث می شوند که کیفیت آب آشامیدنی در زمان ذخیره سازی و توزیع همچنان خوب باقی بماند.

راهکارهای نوآورانه لوله گذاری از هدرروی آب در حین عملیات و زنجیره عرضه جلوگیری می کند و باعث کمک به شبکه توزیع آب می شود. پیشرفت های حاصل شده در بخش مدیریت آب در صنعت پتروشیمی کیفیت آب را از طریق کاهش آلودگی آن، حذف مواد زاید و مضر و حداقل کردن انتشار مواد شیمیایی و خطرناک، کاهش نسبت آب پسماند و افزایش بازیافت و مصرف مجدد ایمن ، بهبود می بخشد.

نظارت بر آب، کارایی مصرف آب را افزایش می دهد و برداشت پایدار از آب تازه را تضمین می کند. تحقیقات متمرکز و توسعه بهره برداری از آب شهری را تقویت می کند و این مهم از طریق تسویه آب، فیلتر کردن آن، فرآیندهایی با مصرف بهینه انرژی و استفاده مناسب از مواد شیمیایی انجام می پذیرد.

7.     انرژی پاک و ارزان

صنعت پتروشیمی به طور پیوسته کارایی انرژی را در کارخانجات خود افزایش می دهد، و شرکت های تولید محصولات پتروشیمی نیز از ین قاعده مستثنی نیستند، همین امر باعث می شود که مصرف انرژی در صنایع پایین دستی و مصرف کنندگان نیز کاراتر شود.

صنعت پتروشیمی به تولید و ذخیره سازی انرژی های تجدیدپذیر و زیرساخت های مربوط به تولید این انرژی ها کمک می کند و این کار را از طریق مواد کلیدی برای توربین های بادی و پنل های خورشیدی انجام می دهد.

صنعت پتروشیمی همچنین یکی از عوامل مهم نوآوری در جذب کربن و فناوری های ذخیره سازی و بهره برداری است. این صنعت همراه با سایر صنایع، تلاش هایی را صورت می دهد که بر ارزش گذاری و مقیاس فناوری های سلولی هیدروژن به عنوان یک بستر جدید شیمیایی برای تولید انرژی و فناوری تولید باطری تاثیر می گذارد، که همچنین به بهبود دسترسی به منابع جدید انرژی های پایدار کمک خواهد کرد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی