124

چگونه صنعت پتروشیمی می تواند به تحقق اهداف توسعه پایدار کمک کند؟

چگونه صنعت پتروشیمی می تواند به تحقق اهداف توسعه پایدار کمک کند؟
(جمعه ۱۵ شهریور ۱۳۹۸) ۰۸:۰۰

صنعت پتروشیمی و تولید مواد شیمیایی در حال تقویت دارایی های تولیدی خود است تا بدین ترتیب میزان انعطاف پذیری را در صنعت افزایش دهد.

کار شایسته و رشد اقتصادی

تولید ایمن و مدیریت مواد شیمیایی برای رشد اقتصادی حیاتی است و کیفیت زندگی را برای مردم در سراسر جهان بهبود می بخشد. نوآوری فرصت های کسب و کار بسیاری به وجود می آورد و یک بنیان پایدار را برای رشد جهانی ارائه می کنند.

علاوه بر این، رعایت استانداردهای نیروی کار و احترام به حقوق بشر در همه مراحل عملیاتی تولید مواد شیمیایی و در کل زنجیره ارزش یک فرصت پایدار را برای پیشرفت توسعه انسانی در سراسر دنیا فراهم می کند.

صنعت، نوآوری و زیرساخت ها

چارچوب هایی که هم افزایی صنعتی را برای شرکت های پتروشیمی فعال در صنعت و زنجیره ارزش آنها تقویت می کنند، به رفع نگرانی های موجود در مورد محیط زیست و منابع طبیعی کمک می کنند، هزینه های مربوط به مواد اولیه و ضایعات را کاهش می دهند، از محل باقیمانده ها و فرآورده های جانبی درآمد کسب می کنند، مدل های چرخه تجاری را مورد حمایت قرار می دهند، و فرصت های کسب و کار جدیدی را فراهم می کنند.

فرآورده های شیمیایی نقش مهمی را در توانمندسازی و ساختن زیرساخت های انعطاف پذیر ایفا می کنند و شرکت های پتروشیمی با ادغام با سایر بخش ها، می توانند گام های بلندتری در ایجاد نوآوری های جدید و پیشرفت های تولیدی بردارند و بدین ترتیب توسعه مدل های نهایی را آسان تر کنند.

کاهش نابرابری ها

صنعت پتروشیمی جهانی یک صنعت 4 تریلیون دلاری است که به طور غیرمستقیم همه بخش های اقتصاد را تحت تاثیر قرار می دهد. در سراسر جهان، بیش از 20 میلیون نفر در به طور مستقیم یا غیر مستقیم در صنعت پتروشیمی مشغول به کار هستند.

تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی می توانند در کشورهای توسعه یافته ای که این صنعت در آنها وجود دارد طرفدار برابری باشند، و همچنین می توانند برای کشورهای نوظهور و در حال توسعه سرمایه گذاری فراهم کنند تا بدین ترتیب توسعه ای را تقویت کنند که نابرابری را کاهش می دهد.

بسیاری از شرکت های پتروشیمی سیاست های جهانی را اتخاذ کرده اند که موضوعاتی مانند دستمزدهای عادلانه، استانداردهای ایمنی و اخلاقی و حمایت های اجتماعی را مورد حمایت قرار می دهند.

شهرها و جوامع پایدار

نه تنها فرآورده های پتروشیمی به بهبود ساخت و ساز ساختمان ها، حمل و نقل و زیر ساخت ها کمک می کنند، بلکه آنها پایداری جوامع را نیز بهبود می بخشند.

از آنجایی که نرخ رشد جمعیت در مناطق شهرنشین در حال افزایش است، فشار بسیار زیادی بر روی شهرها وجود دارد که میزان کاربرد راه حل های پایدار را که قادر به تامین منافع جوامع محلی هستند را افزایش دهند.

بخش پتروشیمی در حال کار کردن برای افزایش دخالت و همکاری سهامداران برای ساختن شهرهایی هستند که در آنها اصول توسعه پایدار رعایت شده است و همین امر باعث می شود که استاندارد زندگی افراد فقیری که در شهرها زندگی می کنند افزایش یابد.

مصرف و تولید مسوولانه

محصولات پتروشیمی به بهبود کیفیت و کارایی فرآیندهای تولید در سراسر صنعت کمک شایانی می کند. عملیات تولیدی در بسیاری از بخش ها و مناطق جغرافیایی به دلیل بکارگیری علم شیمی، نحوه نظارت بر بکارگیری منابع آبی را بهبود بخشیده اند و افزایش کارایی انرژِی را نیز در دستور کار خود قرار داده اند.

از بسته بندی مواد غذایی و افزودنی های خوراکی که به منظور جلوگیری از هدر رفتن مواد غذایی و ضایعات آن انجام می شوند، تا نوآوری هایی که در نظام های مدیریت ضایعات صورت گرفته است، بخش پتروشیمی به تبدیل تولید و کاهش اثرات مصرفی مربوط به چرخه زندگی کمک می کند.

صنعت پتروشیمی از طریق استراتژی تولید جهانی و مراقبت های مسوولانه، متعهد شده است تا مدیریت پایدار مواد اولیه را در همه مراحل تولید بهبود بخشد، و به شفافیت بیشتری در عملکرد محیط زیست، بهداشت و ایمنی دست پیدا کند.

اقدامات مربوط به آب و هوا

بسیاری از شرکت های پتروشیمی اقدامات بسیار جدی را برای مواجهه با مساله تغییرات آب و هوا در دستور کار خود قرار داده اند و این کار را از طریق اقدامات متعدد از قبیل: کارایی انرژی، کاهش اثرات آلاینده تولیدات خود، و توسعه راه حل های نوآورانه برای اجتناب از انتشار آلاینده های محیط زیستی انجام می دهد.

علاوه بر این، شرکت های پتروشیمی با یکدیگر در زمینه های ساختن ظرفیت های پایدار و انتخابی برای صنعت و زنجیره عرضه آن در پاسخ به تاثیرات مربوط به تغییرات آب و هوا، همکاری می کنند.

این بخش همچنین نقش اساسی در توسعه راه حل هایی بازی می کند که بخش های مختلف را برای تقویت پایداری آنها به منظور کاهش ریسک های مربوط به تغییرات آب و هوا مورد حمایت قرار می دهد.

زندگی زیر آب

صنعت پتروشیمی با سایر بخش ها و صنایع در زنجیره ارزش همکاری می کند تا همه انواع آلودگی های مربوط به دریاها و اقیانوس ها را کاهش دهد، این شامل آلودگی های مربوط به مواد خوراکی و جلوگیری از کاهش ضایعات پلاستیکی در اقیانوس ها نیز می شود.

زندگی روی زمین

صنعت پتروشیمی اثرات محیط زیستی و وابستگی های مربوط به تولیدات خود را اندازه گیری و مدیریت می کند. این امر شامل کاهش اثرات منفی می شود که ناشی از تولید برخی از محصولات بر اکوسیستم ها و تنوع زیستی است.

صنعت پتروشیمی این کار مهم را از طریق بهبود فرمولاسیون و طراحی و نیز مدیریت تولید برخی از محصولات در صنایع پایین دستی انجام می دهد. این بخش مستقیما اثرات خود را بر زمین و سایر منابع طبیعی از طریق بهبود مدیریت عملیات و بکارگیری اقدامات بشر دوستانه انجام می دهد تا از این طریق از تخریب محیط زیست جلوگیری کند و اکوسیستم های مهم و حیاتی را مورد حمایت قرار دهد.

صلح، عدالت و نهادهای قوی

این صنعت بر روی رعایت استانداردهای مربوط به رعایت اخلاق کسب و کار در سراسر زنجیره ارزش متمرکز شده است. این مهم را می توان از طریق شراکت هایی به سرانجام رساند که به صنعت اجازه می دهند فساد را، در هر جایی از زنجیره ارزش که امکان آن وجود دارد، کاهش دهد.

این بخش همچنین می تواند با سازمان های محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی در مورد ساختارهای اجتماعی و حقوقی همکاری کند تا اقدامات مسوولانه در این کسب و کار (شامل اقدامات ضد رشوه و فساد) را کاهش دهد.

شراکت برای نیل به اهداف

شراکت ها یکی از اهرم های توانمند سازی برای سرعت بخشیدن به توسعه پایدار و اهداف توسعه پایدار است. صنعت پتروشیمی فرصت هایی دارد که می تواند:

·         شراکت های بین سهامداران و فرامرزی را توسعه دهد و نیز توافقنامه هایی که هدفشان توسعه پایدار است را افزایش دهد.

·         با شرکای صنایع پایین دستی، سازمان های دولتی، گروه های غیر دولتی و سایر سهامداران همکاری کند تا اهداف توسعه پایدار را تحقق بخشد.

·         به منظور بهبود محیط زیست و عملکرد ایمنی در کشورهای نوظهور از طریق ایجاد ظرفیت همکاری کند.

·         همکاری به عنوان یکی از اضلاع سه گانه تلاش ها/ برنامه های پایدار را ادامه دهد و فناوری ها و علوم مربوط به آنها را توسعه بخشد تا توسعه پایدار را در سراسر جهان اشاعه دهد.

·         نوآوری های مربوط به صنعت پتروشیمی را مورد تشویق قرار می دهد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی