125

چگونه شبکه های اجتماعی صنعت پتروشیمی را تا سال 2050 تحت تاثیر قرار می دهند؟

چگونه شبکه های اجتماعی صنعت پتروشیمی را تا سال 2050 تحت تاثیر قرار می دهند؟
(دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸) ۰۸:۰۰

گزارش حاضر بخش ششم از نتایج یک مطالعه دلفی در مورد آینده صنعت پتروشیمی اروپا تا سال 2050 است.

این مطالعه توسط موسسه آینده پژوهی کپنهاک (CIFS)[1] و به سفارش انجمن صنعت پتروشیمی اروپا (Cefic)[2] در سال 2018 انجام شده است. کسانی که در این نظرسنجی دلفی شرکت کرده اند حدود 195 نفر از متخصصان صنعت پتروشیمی و نیز سایر صنایع و نیز 92 نفر از دانشگاهیان و افراد عادی بوده اند. پنل انتخابی به خوبی در مطالعه دلفی مشارکت کردند تا جایی که بیش از 1300 نظر مختلف علاوه بر سوالات ضبط شده است.

هدف این مطالعه این بوده است که دیدگاه های متخصصان در مورد انتظارات مربوط به توسعه آتی در اقتصاد، مسایل ژئوپلیتیکی، جامعه، فناوری و محیط زیست جمع آوری شود. بر اساس فروض انتخابی در حدود 90 سوال مطرح شد که این سوالات به صورت آنلاین در اختیار پاسخ دهندگان قرار گرفت. نتایج به دست آمده در راستای فروض در نظر شگرفته شده بود و این در مورد 67 درصد از سوالات صادق بود.

در این قسمت از گزارش تاثیر شبکه های اجتماعی بر صنعت پتروشیمی از نظر پاسخ دهندگان تا سال 2050 مورد بررسی قرار گرفته است. مضمون اولین سوال مورد بررسی در این قسمت این است که: «آیا شبکه های اجتماعی می توانند شیوه تولید و مصرف محصولات پتروشیمی را تحت تاثیر قرار دهند؟» پاسخ پرسش شوندگان را در مورد این سوال در نمودار 1 ملاحظه می کنید.

همان طور که در این نمودار مشاهده می کنید پاسخ دهندگان معتقدند که شبکه های اجتماعی می توانند شیوه تولید و مصرف محصولات پتروشیمی را تحت تاثیر قرار دهند.

نمودار 1- آیا شبکه های اجتماعی می توانند شیوه مصرف و تولید محصولات پتروشیمی را تغییر دهند؟

جهان

منبع: European Chemical Industry Council (Cefic)

پاسخ آنها به خوبی اهمیت مدل های تجاری جدید برای صنعت پتروشیمی را روشن می سازد تا با به کارگیری از آنها بتوانند فرصت های ایجاد شده به واسطه شبکه های اقتصادی آتی را مورد استفاده قرار دهند.

در سوال بعدی از پاسخ دهندگان پرسیده شده است که «شبکه های اجتماعی چگونه می توانند مدل های تجاری موجود در صنعت پتروشیمی اروپا را تحت تاثیر قرار دهند؟ آیا تاثیر آنها مثبت خواهد بود یا منفی؟»

پاسخ دهندگان بر این باورند که شبکه های اجتماعی تاثیر مثبتی بر مدل های تجاری موجود در صنعت پتروشمیی اروپا می گذارند. اجماع نظرات در مورد اثرات مثبت به قدری قوی بود که می تواند تضمین کننده فضای به وجود آمده برای آینده صنعت پتروشیمی باشد.

حالا سوالی که مطرح می شود این است که چگونه صنعت پتروشیمی می تواند از طریق به کارگیری مدل های تجاری جدید پیش برود؟

نمودار 2- تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر مدل‌های تجاری موجود در صنعت پتروشیمی اروپا مثبت خواهد بود یا منفی؟

جهان

منبع: European Chemical Industry Council (Cefic)

در سوال سوم از پاسخ دهندگان پرسیده شده است: «آیا شبکه های اجتماعی باعث خواهد شد که شفافیت در مواد اولیه به کار گرفته شده در پروسه تولید محصولات پتروشیمی افزایش یابد؟»

نمودار 3- آیا شبکه های اجتماعی منجر به افزایش شفافیت در تولید محصولات پتروشیمی می شود؟

جهان

منبع: European Chemical Industry Council (Cefic)

همانطور که در نمودار 3 نشان داده شده است، اکثریت پاسخ دهندگان بر این باورند که شبکه های اجتماعی شفافیت در تولید محصولات پتروشیمی را افزایش می دهند. تحلیل اظهار نظرهای پنل دلفی حاکی از این عقیده است که این شبکه های اجتماعی بیش از آن که بر تولید تاثیر بگذارند، روی مصرف اثر خواهند گذاشت.

در سوال چهارم از پاسخ دهندگان این گونه سوال شده است که: «بسیاری از موسسات معتقدند که تا سال 2050 بیش از 50 درصد از اتومبیل های تولیدی می توانند از لحاظ سطح اتوماتیک بودن در سطح 4 قرار بگیرند (سطح 5 سطحی است که در آن ماشین فول اتومات است). این باور وجود دارد که اتومبیل های اتوماتیک هیبریدی یا کاملا برقی خواهند بود. به نظر شما این ایده تا چه اندازه واقع بینانه است؟» گزینه هایی که برای پاسخ به این سوال در نظر گرفته شده است از «کاملا غیر واقعی» تا «خیلی واقعی» را در بر می گیرند.

نمودار 4- گزاره «تا سال 2050 بیش از 50 درصد اتومبیل ها هیبریدی یا کاملا برقی خواهند بود» تا چه واقع بینانه است؟

جهان

منبع: European Chemical Industry Council (Cefic)

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می کنید اکثر پاسخ دهندگان بر این باورند که گزاره فوق واقع بینانه است. این عقیده می تواند نشان دهنده این باشد که تعداد اتومبیل های فروخته شده کاهش خواهد یافت، و راه حلی که برای آن برگزیده خواهد شد، تحرک و جابجایی بیشتر است.

این امر می تواند تقاضا برای پلاستیک های بادوام تر و با ارزش تر را تا سال 2050 در صنعت خودروسازی افزایش دهد.

در سوال پنجم از پاسخ دهندگان پرسیده شده است: «آیا درصد ماشین هایی که در جاده ها به عنوان وسائط حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار می گیرند تا سال 2050 بیشتر از 50 درصد خواهد بود یا کمتر از آن؟»

نمودار 5- تا سال 2050 سهم وسائط نقلیه عمومی بیش از 50 درصد خواهد بود یا کمتر از آن؟

جهان

منبع: European Chemical Industry Council (Cefic)

اکثر پاسخ دهندگان بر این باورند که امکان دارد که تعداد وسائط نقلیه عمومی تا سال 2050 بیش از 50 درصد باشد. اگرچه، تحلیل اظهارنظرهای صورت گرفته نشان می دهد که این احتمال بیشتر در شهرهای بزرگ وجود خواهد داشت تا در شهرهای کوچک.

در سوال ششم از پاسخ دهندگان پرسیده شده است که: «به نظر شما تا سال 2050، تغییر به سمت تولید اتومبیل های فول اتوماتیک و افزایش وسائط نقلیه عمومی باعث جایگزینی محصولات غیر پتروشیمی (به عنوان مثال فلزات) با محصولات پتروشیمی خواهد شد؟»

همانطور که در نمودار 6 مشاهده می کنید پاسخ دهندگان انتظار دارند که محصولات پتروشیمی جایگزین فلزات شوند. اگرچه اظهارنظرهای بر خلاف این نظر عمومی است. البته اظهارنظرها با اندکی اختلاف تصویر دقیق تری را ارائه می دهد. سوالی که در این اظهارنظرها به آن پرداخته شده است این است که تولیدکنندگان چگونه پلاستیک ها را از نظر مواردی همچون وزن، دوام، قابلیت تجدیدپذیری و عملکرد تا سال 2050 متوازن خواهند کرد.

نمودار 6- آیا تا سال 2050 تولیدکنندگان اتومبیل استفاده از محصولات پتروشیمی را جایگزین فلزات خواهند کرد؟

جهان

منبع: European Chemical Industry Council (Cefic)

در سوال هفتم از پاسخ دهندگان پرسیده شده است: «اگر پاسخ شما به سوال قبلی بله بوده است، انتظار دارید که این جایگزینی تا چه نرخی اتفاق بیفتد؟»

متخصصان صنعت پتروشیمی انتظار دارند که نرخ جایگزینی متوسط باشد. اما احتمالا نرخ انتخابی مقررات، نوآوری و معوقات مصرف کنندگان را منعکس خواهد کرد.

نمودار 7- اگر معتقدید جایگزینی محصولات پتروشیمی با فلزات اتفاق می افتد، نرخ احتمال آن را چند در نظر می گیرید؟

جهان

منبع: European Chemical Industry Council (Cefic)

[1] Copenhagen Institute of Futures Studies (CIFS)

[2] European Chemical Industry Council (Cefic)

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی