125

معرفی شرکت های پتروشیمی دنیا: صنایع لیوندل بازل LYONNEDLLBASELL INDUSTRIES

معرفی شرکت های پتروشیمی دنیا: صنایع لیوندل بازل
 LYONNEDLLBASELL INDUSTRIES
(دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸) ۰۸:۰۰

لیوندل‌باسل، (به هلندی: LyondellBasell) شرکت چندملیتی تولیدکننده مواد شیمیایی است، که در شهر روتردام، هلند مستقر است.

این شرکت، در ماه دسامبر ۲۰۰۷ با خریداری شرکت شیمیایی لیوندل، به مبلغ 7/12 میلیارد دلار آمریکا، توسط شرکت باسل پلی‌اولفین و سپس ادغام دو شرکت، تشکیل شد.

شرکت لیوندل‌باسل، در تاریخ ۱۴ اکتبر ۲۰۱۰ در بازار بورس نیویورک وارد شد. دفتر مرکزی این شرکت، در شهر روتردام قرار دارد و دفتر بین‌المللی آن نیز، در برج لیوندل‌باسل، واقع در هیوستون، تگزاس، مستقر است.

تعداد کارکنان کمپانی لیوندل‌باسل، بیش از ۱۵٫۰۰۰ نفر بوده و دارای ۶۰ سایت تولید محصولات شیمیایی است، که در ۱۹ کشور جهان، قرار دارند.

شرکت لیوندل بازل یکی از بزرگ ترین شرکت های چند ملیتی در حوزه پلاستیک، مواد شیمیایی و همچنین فرآورده های پالایشگاهی است. این شرکت در حال حاضر بیش از ۵۰ واحد صنعتی در ۱۸ کشور دنیا داشته و محصولات تولیدی خود را به بیش از ۱۰۰ کشور می فروشد. کشورهایی که این شرکت در آن ها واحدهای تولیدی دارد عبارتند از: آمریکا، فرانسه، ایتالیا، هلند، انگلیس، اسپانیا، لهستان، عربستان، چین، ژاپن، کره جنوبی و دیگر کشورهای آسیای جنوب شرقی.

به رغم پیچیدگی های ساختاری این شرکت در بخش های مختلف، می توان کل ساختار آن را به چهار دسته کلی تقسیم نمود:

·         واحدهای الفین و پلی الفین در ایالات متحده و اروپای غربی

·         واحدهای تولیدی محصولات میانی (intermediate) و مشتقات آن ها

·         پالایشگاهی به ظرفیت ۲۶۸ هزار بشکه در روز در هوستون آمریکا

·         واحد تحقیق و توسعه برای ارائه لایسنس و فرآیندهای تولیدی کاتالیست های پلی الفینی

نمودار 1- واحدهای ساختاری شرکت لیوندل بازل

خصوصی

منبع: IHS Markit

همان طور که در تصویر بالا نشان داده شده است، سهم عمده درآمدی این شرکت از فروش محصولات الفینی و پلی الفینی است. تمام اتیلن و پروپیلن تولیدی در واحدهای کراکر این شرکت به محصولات زنجیره ارزش آن ها نظیر گریدهای مختلف پلی اتیلن، پلی پروپیلن، اتیلن بنزن، اتیلن اکساید، پروپیلن اکساید، وینیل استات، منواتیلن گلایکول و دی اتیلن گلایکول تبدیل می گردد. در سال ۲۰۱۷ تنها حدود ۴۰ درصد از درآمد این شرکت از فروش گریدهای مختلف پلی اتیلن و پلی پروپیلن بوده است. با اینحال بر اساس سند چشم انداز این شرکت تا سال ۲۰۲۲ قصدی برای افزایش ظرفیت اتیلن خود ندارد.

همان طور که در نمودار 2 نشان داده شده است حدود ۷۲ درصد از اتیلن تولیدی این شرکت در منطقه آمریکای شمالی است که به دلیل مزیت NGLs تولیدی در این منطقه است. همچنین سهم منطقه آمریکای شمالی از درآمد کل این شرکت در سال ۲۰۱۷ حدود ۵۳ درصد بوده است و روند سرمایه گذاری نیز همین مسئله را تایید می نماید.

نمودار 2- واحدهای کراکر اتیلن شرکت لیوندل بازل در سال 2017

خصوصی

منبع: IHS Markit

در سال 2014، زمانی که سرمایه گذار عمل گرا دانیل لوئب در جهت تجزیه داوکمیکال تلاش می کرد، گزارشی منتشر کرد که در آن به صورت بسیار نامطلوبی شرکت داو را با صنایع لیوندل بازل مقایسه کرد. لوئب در آن گزارش تصریح کرده بود که اگر شرکت داو مانند لیوندل عمل می کرد می توانست سالانه 5/2 میلیارد دلار درآمد بالاتری کسب کند.

لیوندل یکی از محافظه کارترین شرکت های تولیدکننده مواد شیمیایی از نظر مالی است، و به همین دلیل از پروژه بنیادی احداث واحد کراکر اتیلن در آمریکا حرفی به میان نیاورده است. اما از طریق روند صعودی بهبودی پروژه های خود در سال های گذشته، شرکت لیوندل توانسته است ظرفیت تولید خود را به میزان 20 درصد افزایش دهد. ضمن اینکه توانسته است در مقایسه با رقبای خود ارزش محصول تولید واحد کراکر اتیلن خود را با سرعت بیشتر و قیمت کمتر، به ثمر برساند. باوشپاتل، مدیرعامل شرکت لیوندل، در نامه سالانه خود به سهامداران نوشته است: «من مطمئنم ما شرکتی را می سازیم که از نظر برتری عملیاتی و عملکرد مالی زبانزد خاص و عام خواهد بود.»

نمودار 3- میزان فروش محصولات شیمیایی توسط شرکت لیوندل بازل در یک دهه اخیر

خصوصی

منبع: cen.acs.org

اطلاعات مالی شرکت لیوندل بازل

در جدول 1 سود سهام شرکت لیوندل بازل در هر فصل برای دوره زمانی از سال 2011 تا سال 2019 ارائه شده است. در این جدول سود هر سهم به صورت فصلی و به صورت ویژه نیز ارائه شده است. همانطور که در اطلاعات مندرج در این جدول مشاهده می کنید سود پرداختی به ازای هر سهم که در سال 2011 تنها 1/0 دلار آمریکا (یعنی 10 سنت بوده است) در فصل سوم سال 2019 به 05/1 دلار آمریکا رسیده است. یعنی سود هر سهم این شرکت در یک دوره زمانی 9 ساله بیش از 10 برابر شده است.

هرچند این نکته نیز قابل ذکر است که سود ویژه هر سهم این شرکت تنها در دو مقطع زمانی یعنی در فصل چهارم سال های 2011 و 2012 پرداخت شده است و پس از آن دیگر سود ویژه توزیع نشده است.

خصوصیخصوصی

نمودارهای 4، 5 و 6 نیز قیمت و حجم معاملات سهام شرکت لیوندل بازل را در دوره های زمانی یک ساله، پنج ساله و 10 ساله نشان می دهد. مثلا نمودار 4 قیمت و حجم معاملات سهام این شرکت را برای دوره زمانی یک ساله منتهی به 2 اکتبر سال 2019 را نشان می دهد و به همین ترتیب نمودار 5 قیمت و حجم معاملات سهام این شرکت را برای دوره زمانی 5 ساله منتهی به 2 اکتبر سال 2019 و نمودار 6 قیمت و حجم معاملات سهام این شرکت را برای دوره زمانی 10 ساله منتهی به 2 اکتبر سال 2019 را نشان می دهند.

نمودار 4- قیمت و حجم معاملات سهام شرکت لیوندل بازل برای دوره زمانی 1 ساله منتهی به 2 اکتبر 2019

خصوصی

منبع: https://www.lyondellbasell.com/en/investors/stock-tools--data/historical-lookup/

نمودار 5- قیمت و حجم معاملات سهام شرکت لیوندل بازل برای دوره زمانی 5 ساله منتهی به 2 اکتبر 2019

خصوصی

منبع: https://www.lyondellbasell.com/en/investors/stock-tools--data/historical-lookup/

نمودار 6- قیمت و حجم معاملات سهام شرکت لیوندل بازل برای دوره زمانی 10 ساله منتهی به 2 اکتبر 2019

خصوصی

منبع: https://www.lyondellbasell.com/en/investors/stock-tools--data/historical-lookup/

همانطور که در این نمودارها قابل ملاحظه است، اگرچه قیمت و حجم معاملات سهام این شرکت در دوره زمانی کوتاه مدت نوسانات بسیاری داشته است، اما در بلندمدت هر دوی این متغیرها روند صعودی داشته اند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی