126

ارزش سهام شرکت ها در بخش های انرژی بر همچنان در حال کاهش است

ارزش سهام شرکت ها در بخش های انرژی بر همچنان در حال کاهش است
(چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۸) ۰۸:۰۰

ارزش سهام شرکت ها در صنایع انرژی بر سال هاست که در حال کاهش است روندی که دیگر نگران کننده شده است.

صنایع انرژی بر شامل صنایع تولید کاغذ، مواد شیمیایی، مواد ساختمانی و تولید و فرآوری انواع فلزات می شود. هزینه های انرژی به عنوان درصدی از ارزش ناخالص تولید در این بخش ها حداقل بیش از دو برابر متوسط هزینه ها در سایر صنایع است.

در واقع، خالص دارایی های ثابت در صنعت تولید مواد ساختمانی تقریبا به میزان 39 درصد بین سال های 2000 تا 2016 کاهش یافته است. صنعت تولید کاغذ نیز در طول همین دوره زمانی شاهد یک افت 31 درصدی بوده است. در صنعت تولید و فرآوری انواع فلزات خالص دارایی های ثابت 1/16- درصد افت و در صنعت تولید مواد شیمیایی 4/12- درصد کاهش داشته است، کاهش ارزش سهام شرکت ها کمتر به صورت رسمی بیان شده است، اما کاهش آن هم بسیار قابل توجه بوده است.

آنچه که به طور خاص در مورد این صنایع نگران کننده است این است که ارزش سهام شرکت ها در این بخش ها شامل ماشین آلات، تجهیزات و ساختمان نیست، بلکه شامل مخارج تحقیق و توسعه نیز می شود.

کاهش خالص دارایی های ثابت واقعی در بخش های انرژی بر دلایل مختلفی دارد. صنعت تولید مواد ساختمانی به وضوح از کاهش فعالیت های ساخت و ساز در آلمان در سال های اول دهه گذشته متاثر شده است. در واقع، محصول در این بخش در سال 2016 نسبت به سال 2000 کمتر بوده است.

اگرچه،  با وجود کاهش ارزش سهام شرکت، سایر بخش های انرژی بر تولید داخلی خود را بین سال های 2000 و 2016 افزایش دادند. این موضوع در مورد صنعت تولید و فرآوری انواع فلزات نیز صحت دارد، که حالا سال هاست از مشکل مازاد ظرفیت در سطح جهانی رنج می برد. از آنجایی که میزان محصول افزایش یافته است، کاهش خالص دارایی های ثابت، مطمئنا به دلیل کاهش تقاضا نیست. نمودار 1 کاهش خالص دارایی های ثابت واقعی در بخش های انرژی بر آلمان را نشان می دهد.

نمودار 1- خالص دارایی های ثابت واقعی در آلمان، 100= 1995

سرمایه گذاری

منبع:     Federal Statistical Office

نشت سرمایه گذاری در آلمان

ما بر این باور هستیم که سرمایه گذاران نسبت به سرمایه گذاری در آلمان تمایلی ندارند زیرا همچنان در مورد انرژی و آب و هوا در آلمان نا اطمینانی هایی وجود دارد. در حالی که بسیاری از شرکت هایی که در بالا نام برده شده اند از برخی معافیت ها برخوردار هستند، به عنوان مثال تحت قانون انرژی های تجدیدپذیر یا تحت طرح مبادله آلاینده ها در اتحادیه اروپا، آنها مطمئن نیستند که این معافیت ها تا کی ادامه خواهد داشت.

کارخانه ها در بخش های انرژی بر اغلب چندین دهه عمر می کنند، و همین موضوع توضیح می دهد که چرا این نااطمینانی ها سرمایه گذاری در آلمان را کاهش داده است. به طور همزمان، شرکت های فعال در این بخش ها گاهی اوقات در چند سال اخیر سرمایه گذاری های متعددی در کشورهای خارجی کرده اند، دقیقا به این دلیل که هزینه انرژی در آن کشورها بسیار پایین تر است. نمودار 2 خالص مخارج سرمایه ای اسمی را در آلمان نشان می دهد.

نمودار 2- خالص مخارج سرمایه ای اسمی در آلمان، میلیارد یورو

سرمایه گذاری

منبع: Federal Statistical Office, Deutsche Bank Reserach

نشت سرمایه گذاری، یعنی انتقال فعالیت های سرمایه گذاری به خارج از آلمان، به صورت بدیهی در حال رخ دادن است. هنوز هم، این تنها دلیل کاهش مخارج سرمایه ای در صنایع انرژی بر نیست.

ارقام و اعداد حاکی از این هستند که صنایع انرژی بر در مورد سرمایه گذاری در آلمان بسیار محتاط هستند.

·         خالص مخارج سرمایه ای اسمی در بخش های انرژی بر تنها در چهار سال از 22 سال زمان بین سال های 1995 و 2016 مثبت بوده است، در حالی که در صنایع غیر انرژی بر در 15 سال از 22 سال مثبت بوده است.

·         ارزش اسمی سهام در بخش های انرژی بر، که شامل سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه و افزایش قیمت نیز می شود، در سال 2016 در مقایسه با سال 1995 تنها 3 درصد بالاتر بوده است. افزایش متعاقب آن در صنایع غیر انرژی بر در همین دوره 39 درصد بوده است.

·         نمودار 3 ارزش سهام شرکت ها در بخش های انرژی بر را نشان می دهد که کمابیش در طول زمان ثابت بوده اند.

·         نمودار 3- خالص دارایی های ثابت اسمی در آلمان، 100= 1995

سرمایه گذاری         

 منبع: Federal Statistical Office, Deutsche Bank Reserach

·         نسبت مدرنیته در بخش های انرژی بر در سال 2016 در حدود 7/46 درصد بوده است، که نسبت به سال 1995 در حدود 3 صدم درصد پایین تر بوده است. اگر بخواهیم مقایسه کنیم، نسبت مدرنیته در بخش های غیر انرژی بر به 6/50 درصد رسیده است، یعنی تقریبا همان حدود سال 1995.

نمودار 4 نشان می دهد که نسبت مدرنیته در بخش های انرژی بر کمتر از نرخ متوسط است.

نمودار 4- خالص دارایی های ثابت به عنوان درصدی از ناخالص دارایی های ثابت اسمی در آلمان، درصد

سرمایه گذاری

·         منبع: Federal Statistical Office, Deutsche Bank Reserach

یکی از مزایای کشور آلمان به عنوان مکان تولیدات صنعتی زنجیره عرضه آن است که به صورت عمودی ادغام شده است. اگرچه، اگر میزان سرمایه گذاری در صنایع انرژی بر کافی نباشد این مزیت از بین خواهد رفت، زیرا نوآوری و بهره وری در طول زمان از این موضوع متاثر شده اند.

تولیدکنندگان کالاهای سرمایه ای در صنایع پایین دستی به شدت به محصولات نوآورانه واسطه ای وابسته هستند، نه تنها از طریق بخش های انرژی بر؛ در واقع، عرضه کنندگان و مشتریان اغلب بسیار نزدیک با یکدیگر کار می کنند، دقیقا تا جایی که تلاش های تحقیق و توسعه به نتیجه برسد. از منظر مزیت سیاست اقتصادی، نادیده گرفتن کاهش مخارج سرمایه ای در صنایع انرژی بر بسیار مساله ساز خواهد بود.

انتقال انرژی برای بخش های غیر انرژی بر هم مساله ساز است

رقابت پذیری شرکت های صنعتی که از مزایای معافیت های سیاستی آب و هوا برخوردار نیستند، از قیمت های بسیار بالای برق در آلمان بسیار متضرر می شوند. به عنوان مثال در سال 2016، در حدود 96 درصد از همه شرکت های صنعتی فعال در آلمان، بر اساس قانون انرژی های تجدیدی پذیر کل هزینه اضافی را اجبار پرداخت کردند. بعید است که از آن زمان تاکنون این سهم تغییر چندانی کرده باشد.

بر اساس بارومتر انتقال انرژیِ انجمن اتاق های بازرگانی و صنعت آلمان[1] (DIHK)، به نظر می رسد که انتقال انرژی عمدتا تاثیر منفی بر تولید دارد.

 



[1] Association of German Chambers of Commerce and Industry

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی