127

صنعت پتروشیمی در سال 2025 و پس از آن چه وضعیتی خواهد داشت؟

صنعت پتروشیمی در سال 2025 و پس از آن چه وضعیتی خواهد داشت؟
(جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸) ۰۸:۰۰

انقلاب دیجیتالی به طور اجتناب ناپذیری صنعت پتروشیمی را به سمت تبدیل شدن به یک کسب و کار جدید و استفاده از مدل های عملیاتی پیش برده است.

این حرکت توسط ادغام صنایع کلاسیک و ایجاد اکوسیستم های دیجیتال که با محصولات و خدمات جدید ترکیب شده اند و توسط فناوری به کار افتاده اند نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

در اکوسیستم جدید جهان، اینکه شما باید چگونه خود را مطابقت دهید، و چه نقشی را در چه اکوسیستمی بازی کنید، خیلی مهم تر از این است که دارایی شما چقدر است. همچنین بسیار مهم است که: شما تا چه حد پویا و دینامیک می توانید تغییر کنید، واکنش نشان دهید و خود را با تفکر جدید بازار مطابقت دهید، و چقدر برای سازمان شما سخت خواهد بود که از این رویه ها تبعیت کند و از همه آنها پیشی بگیرد.

روندهای اخیر صنعت پتروشیمی، مانند زنجیره های عرضه دیجیتال، ادغام عمودی و افقی با هر کسی و هر چیزی، (مانند اینترنت همه چیز)، مقیاس بزرگ ادغام ها و مشارکت ها، و حرکت به سمت صنایع پایین دستی و سمت تولید مواد شیمیایی خاص- بسیار مهم هستند.

اگرچه، این ارتقا و بهینه سازی  برای شرایط فعلی عملیات کوتاه مدت هستند. این اقدامات موفقیت یک شرکت پتروشیمی را در بلندمدت تضمین نمی کنند، زیرا آنها در حوزه فعلی تفکر صنعتی باقی می مانند: درخواست مزایای رقابتی جدید را دارند و می خواهند این مهم را از طریق موانع محکم تر برای ورود به بازار، که می توانند هزینه های اندک یا ارزش های منحصر به فرد یا خدمات هستند.

ما رویای 10 اکوسیستم را در سر می پرورانیم که قرار است محصولات و خدمات را از صنایع مختلف با یکدیگر ادغام کنند، مانند کشاروزی، بهداشت و تغذیه، انرژی و منابع و غیره. برای نمونه، مراقبت های بهداشتی هوشمند را در نظر بگیرید: پزشکان و جراحان متخصص یک مشکل را شناسایی می کنند، و صنعت پتروشیمی می تواند عرضه مواد غذایی لازم برای این تشخیص را بر اساس نتایج بالینی انجام دهد. این در ترکیب با فناوری در زمان واقعی که عرضه مواد غذایی را رهگیری می کند می تواند مشکل گشا باشد. این 10 اکوسیستم عبارتند از:

1.      انسان های هوشمند

2.      منازل هوشمند

3.      ادارات و آموزش هوشمند

4.       خرده فروشی، عمده فروشی و توزیع هوشمند

5.       مراقبت های بهداشتی هوشمند

6.        محیط زیست شهری هوشمند

7.       حمل و نقل هوشمند

8.       وسایط حمل و نقل هوشمند

9.       تولید و ذخیره هوشمند

10.   کارگاه های هوشمند

در آینده اکثر بازیگران فعلی صنعت پتروشیمی، کسب و کارهای بنیادی صنعتی برای تولید کالاهای عمومی خواهند بود که کورکورانه به اکوسیستم های مختلف خدمت رسانی می کنند. این شرکت ها مانند شرکت های زیرساخت ارتباطات از راه دور خواهند بود که زیرساخت های پایه را برای دنیای به شدت مرتبط کنونی ارائه می دهند، در حالی که سایر غول های تکنولوژی همه سودها را به دست می آورند.

بر اساس پایه های عمومی تولید، تعداد زیاد اکوسیستم های تجاری در داخل اکوسیستم های اختصاصی کار می کنند. هر دوی اینها با یک کسب و کار سوم در هم تنیده شده اند، که به طور بالقوه تمرکز زدایی شده است، و بخش عمده ای از فعالیت ها را خودکار کرده است.

کسب و کارهای پایه

کسب و کارهای پایه شامل بخشی از زنجیره عرضه فعلی تا تولید محصولات واسطه است. مانند صنعت بانکداری در دهه 1990، شرکت های پتروشیمی هنوز هم اغلب در طول زنجیره عرضه ادغام می شوند (ادغام عمودی). ادغام نیروهای مربوط به جریان تولید تا پایان پروسه تولید کالاهای واسطه خواهد بود، به محضو اینکه پروسه شروع شود، این جریان شروع می شود و متوقف کردن آن خیلی سخت می شود.

اینجا همان جایی است که اکثر دارایی های سنگین نیز در تولید مورد استفاده قرار می گیرند، و آن را برای یک زمینه کامل از صرفه های اقتصادی آماده می کند. اگرچه، این حوزه، حوزه ای است که به کمترین میزان ممکن نیاز به دانش فنی دارد، و حوزه ای است که هیچ نوع تمایزی بین محصول و خدمت نمی توان قایل شد، و به همین دلیل است که تا الان یک کسب و کار کالایی بوده که وضعیت آن توسط قیمت تعیین می شود.

ادغام پس از این نقطه معمولا با اقتصاد هم افزایی، تخصصی سازی بیشتر و هزینه های معاملات بالا توجیه می شود.

با فناوری فعلی، این هزینه های مبادله، مخصوصا هزینه های مبادله بین کسب و کار پایه و اکوسیستم، می تواند با استفاده از یک نوع مبادله بازاری کاهش یابد که قابل مقایسه با مبادلات درون بنگاهی است. ما اکنون در وضعیتی هستیم که می توانیم به طور بهینه ارتباط برقرار کنیم و مبادله کالاها را ممکن سازیم.

ممکن است بپرسید، چرا حالا؟ همانطور که در بقیه صنایع هم مشاهده شده است، فناوری های امروز مدهای جدید عملیات و تقابل را ممکن می سازند که در گذشته به صورت فنی / و یا اقتصادی ممکن نبوده اند.

کسب و کارهای اکوسیستم

کسب و کارهای اکوسیستم در اکوسیستم های موجود ادغام خواهند شد، و شامل بخش های پایین دستی زنجیره ارزش فعلی تا بازیگران با ارزش اکوسیستم در صنایع بزرگ خواهند بود. آنها نه تنها به یک مدل کسب و کار جدید نیاز دارند بلکه به روش های جدید نیز نیاز خواهند داشت تا بر اساس آنها بتوانند سیستم های پیچیده را مدیریت کنند.

وقتی که در مورد یک مدل کسب و کار جدید صحبت می کنیم، ما در مورد راه حل ها به جای محصولات، یا ارائه خدمات علاوه بر محصولات پتروشیمی بحث نمی کنیم. به منظور ادغام در یک اکوسیستم، ضروری است که بتوانیم از ظرفیت های بالقوه همه بازیگران مختلف استفاده کنیم و این کار را از طریق همکاری و مهندسی مشترک یک پلتفرم چند جانبه کسب و کار انجام دهیم.

در چنین ساختارهایی، صنایع مختلف با یکدیگر ادغام می شوند. با انجام چنین کاری، آنها شروع به بهره برداری از ارزش افزوده می کنند و می توانند خودشان تبدیل به غول های فناوری شوند.

به عنوان مثال، سیستم مراقبت های بهداشتی هوشمند را در نظر بگیرید. در چنین اکوسیستمی، بیمارستان ها، دکترها، بیمه کنندگان سلامت، شرکت های داروسازی، شرکت های ورزشی و مواد غذایی و کسب و کارهای مواد غذایی هوشمند می توانند بازیگرانی باشند که به صورت مشترک پیشنهاد ایجاد ارزش می دهند: یک زندگی سالم.

مواد شیمیایی مغذی می توانند مکمل هایی را ارائه دهند که بر اساس آخرین نتایج آزمایشات پزشکی، و رکوردهای شناخته شده از فعالیت و فشار فردی به دست آمده است (که ممکن است از طریق بیماری به دست آمده باشد که یک دستگاه مخصوص را به خودش وصل کرده است).

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی