129

اهداف توسعه پایدار: نقش صنعت پتروشیمی در بهداشت و سلامت انسان

اهداف توسعه پایدار: نقش صنعت پتروشیمی در بهداشت و سلامت انسان
(یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸) ۰۸:۰۰

تقریبا همه اهداف توسعه پایدار به طور مستقیم یا غیرمستقیم با سلامت انسان در ارتباط هستند.

سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که سرمایه گذاری بر روی نظام های سلامت برای دستیابی به اهداف مربوط به سلامت انسان در چارچوب اهداف توسعه پایدار تا سال 2030 باعث خواهد شد که میزان امید به زندگی 4/8 سال افزایش یابد و از 97 میلیون مورد مرگ زودهنگام جلوگیری شود.[1]

علم شیمی کمک شایانی به دسترسی به منافع ناشی از سلامت می کند و این مهم را از طریق توسعه علم پزشکی و داروها، دسترسی به آب سالم و افزایش بهینگی در کشاورزی انجام می دهد. این بخش جایگاه بسیار خوبی به لحاظ کمک به مسایل سلامت دارد و این کار از طریق نوآوری در تولید محصول در این حوزه و در سایر حوزه ها انجام می شود. ضمن اینکه تلاش های مستمری برای کاهش اثرات منفی عملیات صنعت پتروشیمی بر روی سلامت انسان از طریق بهبود و ظرفیت سازی در مقیاس بین المللی صورت گرفته است.

تغییر پورتفوی محصولات تولیدی به منظور بهبود اثرات بر روی سلامت افراد

در نقشه راه توسعه پایدار در سه جا به وضوح به مواد شیمیایی و ارتباط آن با این اهداف پرداخته شده است:

·         هدف 9/3 مربوط به کاهش مرگ و میر و بیماری های ناشی از مواد شیمیایی خطرناک؛

·         هدف 3/6 مربوط به بهبود کیفیت آب و حذف زباله ها و ضایعات مواد شیمیایی خطرناک؛

·         و هدف 4/12 در مورد دستیابی به مدیریت معقول مواد شیمیایی از نظر تاثیر آنها بر محیط زیست از طریق تمرکز بر چرخه زندگی آنها.

برای این منظور باید ریسک های ناشی از عدم استفاده صحیح از مواد شیمیایی بر روی موضوعات پایه مربوط به سلامت، ایمنی و ماموریت محیط زیستی در صنعت پتروشیمی را مدیریت کنیم. اگرچه، صنعت پتروشیمی همچنین می تواند از تجربه، منابع و دانش خود برای تولید نوآورانه بهره ببرد تا اثرات منفی بر روی سلامت انسان را بهتر بفهمد، تحت نظارت قرار دهد، کاهش دهد و درمان کند؛ و مدل های تجاری را به نحوی تغییر دهد تا تمرکز آنها بر روی رشد پورتفوی محصولاتی باشد که منافعی را برای انسان و سلامت او به همراه دارد.

جدول 1- اهداف توسعه پایدار در جهت سلامت انسان

محیط زیست

منبع: Chemical Sector SDG Roadmap- 2018

کاهش اثر عملیات در صنعت پتروشیمی بر روی انسان

عملیات خودِ صنعت پتروشیمی و زنجیره ارزش می تواند بر روی انسان اثرات منفی مستقیم بگذارد؛ از مسایل مربوط به نیروی کار تا آلودگی در جوامع محلی و استانداردهای سلامت و ایمنی در محل کار.

مدیران بخش و انجمن های صنعت پتروشیمی نقش مهمی در بهبود و ارتقای عملیات و اقدامات دارند که از ایمنی و حقوق انسانی کارگران در سراسر زنجیره ارزش و همچنین انجمن های محلی و جامعه به طور کلی حمایت می کند. تضمین احترام شرکت برای حقوق انسانی، بر پایه تقویت تلاش و کوشش، برای دستیابی به چشم انداز آینده که  میتواند در دل اهداف توسعه پایدار باشد، حیاتی است.

جدول 2- اهداف توسعه پایدار در جهت کاهش اثرات ناشی از عملیات صنعت بر روی انسان ها

محیط زیست

منبع: Chemical Sector SDG Roadmap- 2018

ظرفیت سازی علمی و فناوری در صنعت پتروشیمی بین المللی

صنعت پتروشیمی جهانی تاریخ طولانی در بهبود توسعه پایدار در جوامع مختلفی دارد که در سرتاسر جهان کار می کنند.

هنوز هم این حوزه در حال گسترش است اما اگر صنعت پتروشیمی بخواهد نقش چشمگیری در پیشبرد اهداف توسعه پایدار داشته باشد، باید به دنبال تقویت و تلاش برای ظرفیت سازی در بازارهای درحال توسعه باشد تا بدین ترتیب آگاهی از خطرات شیمیایی را افزایش دهد، ریسک های ناشی از تولید و استفاده از مواد شیمیایی را مدیریت کند و زیرساخت ها و ظرفیت های ملی لازم برای رویکردها و مقررات داوطلبانه در مورد مواد شیمیایی را توسعه دهد.

جدول 3- اهداف توسعه پایدار در جهت ظرفیت سازی علمی و فناوری در صنعت پتروشیمی بین المللی

محیط زیست

[1] http://www.who.int/sdg/en/

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی