130

اهداف توسعه پایدار: نقش صنعت پتروشیمی در تامین انرژی پاک و ارزان

اهداف توسعه پایدار: نقش صنعت پتروشیمی در تامین انرژی پاک و ارزان
(سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸) ۰۸:۰۰

بند 7 اهداف توسعه پایدار خواستار دسترسی به انرژی ارزان، مطمئن، پایدار و مدرن برای همه تا سال 2030 است. با این وجود امروزه از هر پنج نفر یک نفر دسترسی به برق مدرن ندارد، که این امر یک مانع جدی را بر سر راه توسعه قرار می دهد و پیشروی به سوی اهداف متعدد برنامه توسعه پایدار را نیز معطل می گذارد.

صنعت پتروشیمی می تواند نقش مهمی را در گذار به سمت یک جامعه بدون کربن ایفا کند، زیرا این صنعت ارائه کننده محصولات و فناوری هایی است که در جهت صرفه جویی در مصرف انرژی و نیز بکارگیری انرژی های تجدیدپذیر مورد استفاده قرار می گیرند.

این محصولات شامل بکارگیری باطری های سوختی، باطری های خورشیدی، انواع باطری، مواد ساخته شده از نانو و مواد جاذب کربن می شوند. تقریبا همه منابع و فناوری های انرژی های تجدیدپذیر بستگی به نوآوری در علم شیمی دارد تا بهینه تر، ارزان تر و قابل استفاده تر شوند.

به منظور تکمیل این نقش در جهت صرفه جویی در مصرف انرژی و نیز به منظور کاهش مصرف انرژی در صنعت پتروشیمی، تمرکز این صنعت باید بر روی: تشخیص کاتالیزورهای جدید و فرصت های مربوط به فرآیند، سرعت بخشیدن به تحقیق و توسعه و سرمایه گذاری بر روی کالاهای سرمایه ای باشد که کارایی انرژی را بهبود می بخشند، تسهیل، توسعه نوآوری هایی که منجر به تغییرات مهم می شوند و شرکایی که موانع و هزینه های عملیاتی را کاهش می دهند؛ و بهبود همکاری های جهانی و منطقه ای در مورد کاهش مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه ای.

بهبود کارایی انرژی در بخش های پایین دستی

محصولات شیمیایی و فناوری ها در دامنه وسیعی از کاربردهای منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی می شوند و صنعت پتروشیمی نقش مهمی را در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ایفا می کند و این کار را از طرق مختلف در بسیاری از بخش ها انجام می دهد (به عنوان مثال، عایق گذاری، روشنایی بهینه، مواد سبک تر برای خودروسازی و مواد پیشرفته در فناوری های تجدیدپذیر).

همکاری نزدیک با مشتریان به منظور تشخیص نیازها و نوآوری در تولید محصولات به افزایش کارایی انرژی در بخش های پایین دستی کمک می کنند.

جدول 1- اهداف توسعه پایدار در جهت بهبود کارایی انرژی

محیط زیست

منبع: Chemical Sector SDG Roadmap- 2018

فراهم کردن امکان تولید و ذخیره انرژی های تجدیدپذیر و زیرساخت های آن

صنعت پتروشیمی نقش مهمی را در مرحله گذار انرژی پس از سال 2030 ایفا خواهد کرد. این صنعت مواد کلیدی را برای سیستم های تولید برق، شال موتورهای نفتی برای توربین های بادی، رزین های مورد استفاده در تیغه ها و موادرنگی برای توربین های بادی، و قالب های سیلیکونی، گازهای شبه رسانا و درزگیر پنل های PV خورشیدی تولید می کند.

این صنعت باید به جابجایی مرزهای نوآوری ادامه دهد و از تحقیق و توسعه حمایت کند تا محصولات جدید را تولید کند که باعث ارزان تر شدن و مقرون به صرفه شدن استفاده از انواع انرژی های تجدیدپذیر شود.

جدول 2- اهداف توسعه پایدار در جهت تولید و ذخیره انواع انرژی های تجدیدپذیر

محیط زیست

منبع: Chemical Sector SDG Roadmap- 2018

ادامه بهبود کارایی انرژی در فرآیندها تولیدی صنعت پتروشیمی

صنعت پتروشیمی و تولید مواد شیمیایی یکی از بزرگترین مصرف کنندگان صنعتی انرژی است، که در کل تقریبا 10 درصد از کل تقاضای انرژی نهایی در سراسر دنیا و 7 درصد از تولید گازهای گلخانه ای را به خود اختصاص داده است.

مواد شیمیایی پایه جزء صنایعی هستند که بیشترین میزان مصرف انرژی را در جهان دارند. بهبود مداوم به منظور افزایش کارایی انرژی یکی از اقدامات نرمال در بخش تولید مواد شیمیایی است، اما این صنعت می تواند همکاری کند تا اقداماتی صورت گیرد که برای همه شرکت ها، مخصوصا شرکت های کوچک، در کشورهای در حال توسعه و نوظهور مفید باشد.

فناوری های برتر برای فرآیندهای تولیدی جایگزین

اهداف توسعه پایدار در جهت توجه به تغییرات آب و هوا و کارایی انرژی، نیازمند یک تغییر بزرگ در مدل های فعلی کسب و کار است. برنامه های تحقیقاتی باید بر روی دسترسی به بهبود اعتبار تجاری فناوری های برتر اثبات شده تمرکز کنند.

محیط زیست

جدول 3- اهداف توسعه پایدار در جهت بهبود کارایی انرژی در فرآیندهای صنعت پتروشیمی

منبع: Chemical Sector SDG Roadmap- 2018

جدول 4- اهداف توسعه پایدار در جهت ایجاد فناوری های برتر

منبع: Chemical Sector SDG Roadmap- 2018

محیط زیست

موانع اصلی اجرای برنامه دسترسی به انرژی های کم کربن، در دسترس بودن خوراک های جایگزین، و CAPEX و زمان های پیشرو در زیرساخت های تولیدی جدید باید در نظر گرفته شوند و از طریق شراکت های خصوصی- عمومی پوشش داده شوند. صنعت پتروشیمی یکی از بازیگران اصلی در این فرآیند است و این پتانسیل را دارد که بتواند نوآوری های دست اول ارائه کند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی