132

اهداف توسعه پایدار: نقش صنعت پتروشیمی در زیرساخت ها و شهرنشینی

اهداف توسعه پایدار: نقش صنعت پتروشیمی در زیرساخت ها و شهرنشینی
(دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۰۸:۰۰

اهداف توسعه پایدار چه هستند؟

 

سازمان ملل متحد در سال 2015 مجموعه ای از اهداف را به منظور کاهش فقر، حفظ زمین و کامیابی برای همه طراحی کرد. هر یک از این 17 هدف از اهداف توسعه پایدار[1] (SDGs) خود شامل اهداف خاصی است که باید تا سال 2030 برآورده شوند. دستیابی به اهداف توسعه پایدار (SDGs) تلاش همه جانبه دولت ها، بخش خصوصی، جامعه مدنی، نهادها و افراد حقیقی را می طلبد.

اهداف توسعه پایدار (SDGs) چه منافعی برای کسب و کارها به همراه دارد؟

برای دولت ها در زمینه به کارگیری اهداف توسعه پایدار (SDGs) وظایفی در نظر گرفته شده است، اگرچه این اهداف به نحوی طراحی شده اند که بدون مشارکت مستقیم و قوی بخش خصوصی راه به جایی نخواهند برد. کسب و کارها نقش مهمی در کمک به فهم اهداف توسعه پایدار (SDGs)، به عنوان موتور محرکه رشد اقتصادی، منبع تامین مالی و عامل شکل دهی فناوری و نوآوری دارند.

اگر شرکت ها خود را با اهداف توسعه پایدار (SDGs) هماهنگ کنند منافع بسیاری به دست خواهند آورد. این اهداف یک چارچوب بین بخشی جهانی را فراهم می کنند که می تواند مهم ترین نیازهای بشر را در قالب راه حل های کسب و کار مطرح کنند. شرکت هایی که قادر باشند محصولات و خدمات مشمول توسعه پایدار را ارائه کنند، می توانند از فرصت های بازار بسیاری بهره مند شوند.

گزارش کسب و کار بهتر، دنیای بهتر که توسط کمیسیون توسعه پایدار و کسب و کار تهیه شده است، به این موضوع اشاره می کند که اگر اهداف توسعه پایدار (SDGs) تا سال 2030 به طور موفقیت آمیز به کار گرفته شود، می تواند ارزش بازاری بالغ بر 12 تریلیون دلار آمریکا را ایجاد کند که این فرآیند منجر به ایجاد 380 میلیون موقعیت شغلی جدید خواهد شد.

اهداف توسعه پایدار (SDGs) همچنین می توانند به شرکت ها برای تحلیل و پوشش ریسک های عملیاتی و قانونی کمک کند و به این ترتیب یک گواهی نامه معتبر را برای اقدام ارائه کند.

کیفیت ساختارها یکی از الزامات ضروری برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار است. بدون زیرساخت های مناسب، افراد نمی توانند به بازارها، مشاغل، اطلاعات، مراقبت های بهداشتی، آموزش و کارآموزی دسترسی پیدا کنند. صنعت پتروشیمی و شیمیایی در بهبود زیرساختها از چند طریق مشارکت می کند: از نوآوری گرفته تا چرخه زندگی محصولاتی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد، برق، آب، فاضلاب، ارتباطات و حمل و نقل؛ و با سایر قسمت ها نیز برای بهبود استاندارد زندگی بشر همکاری می کند.

صنعت پتروشیمی و شیمیایی تجربه تاریخی خوبی در زمینه کار کردن با دیگران دارد. این روحیه همکاری فرصت هایی را برای افزایش نوآوری و توسعه پایدار زیرساخت ها ایجاد می کند.

شرکت های پتروشیمی می توانند با دولت ها و سایر بخش ها همکاری کنند تا مشارکت بخش خصوصی و عمومی را برای افزایش سرمایه گذاری در زیرساخت ها بهبود بخشند، از نوآوری های ایجاد اشتغال استفاده کنند، از برنامه های آموزشی و جمعی حمایت کنند و جنبه های پایداری را در پروژه های مربوط به چرخه زندگی سرمایه بگنجانند.

افزایش و تحول مشارکت چند جانبه برای رشد پایدار شهرها و بهبود زندگی فقرای شهر

امروزه بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می کنند و تا سال 2050 این نسبت به دو سوم می رسد. صنعت پتروشیمی فرصتی را در اختیار دارد تا استفاده از محصولاتی که باعث پایداری بیشتر ساختمان ها و سبک زندگی افراد می شود را افزایش دهد، در حالی که به طور همزمان بر روی فرصت های تجاری که باعث توسعه بیشتر بازارها می شود نیز تمرکز می کند.

تخمین زده شده است که راه حل های ارزان مربوط به مسکن به تنهایی قادر هستند تا سال 2030 هر سال فرصت های بازاری به میزانی بیش از 1 تریلیون دلار آمریکا ایجاد کنند، که این بدان معناست که صنعت پتروشیمی از فرصت منحصر به فردی برای تغییر نقش این صنعت به پیشرو بازار برخوردار است.  

جدول 1- اهداف توسعه پایدار در جهت افزایش و تحول مشارکت چند جانبه برای رشد پایدار شهرها و بهبود زندگی فقرای شهر

محیط زیست

منبع: Chemical Sector SDG Roadmap- 2018

اثبات منافع حاصل از همزیستی صنعتی

قطب های شیمیایی مفهوم بسیار جا افتاده و پذیرفته شده ای در بسیاری از مناطق هستند و فرصت های زیادی را از طریق کمک به کاهش هزینه های مواد اولیه و بازیافت ضایعات ایجاد کرده اند، و به این ترتیب درآمدهای جدیدی از محل پسماندها و فرآورده های جانبی به دست آورده اند، از مدل های تجاری چرخشی حمایت می کنند، و فرصت های جدید تجاری را توسعه می دهند.

بهترین اصول اقدامی که همزیستی صنعتی را در صنعت پتروشیمی و شیمیایی ممکن می سازد و با همتاهایشان در سایر بخش ها- می توانند در مقیاس بسیار وسیع تری مورد استفاده قرار گیرند تا بتوانند مسایل و مشکلات مربوط به در دسترس بودن خوراک را پوشش دهند و مدیریت منابع را با یک شیوه موثر از نظر هزینه بهبود بخشند.

جدول 2- اهداف توسعه پایدار در جهت اثبات منافع حاصل از همزیستی صنعتی

محیط زیست

منبع: Chemical Sector SDG Roadmap- 2018

تقویت تولید دارائی برای بهبود انعطاف پذیری

صنعت پتروشیمی و شیمیایی برای تواناییش در انطباق با شرایط مختلف معروف است، اما این نیاز وجود دارد که این صنعت رویکردهای خود را برای بهبود انعطاف پذیری در مورد دارائی هایش و زنجیره های عرضه تقویت کند. بسیاری از شرکت های پتروشیمی هنوز هم استراتژی خاصی برای فهم و مدیریت ریسک های آب و هوا ندارند، که می توانند مشکلات متعدد مالی و عملیاتی را ایجاد کنند.

بهترین اقدامات برای ارزیابی و مدیریت انعطاف پذیری همین حالا هم وجود دارد و شرکت های پیشروی پتروشیمی از آن به خوبی در جهت نظم دادن به کارهایشان استفاده می کنند. فرصت ایجاد شده برای صنعت این است که ان را به اشتراک بگذارد، ظرفیت های جدید ایجاد کند و کاربردهای سازگارتر این روش ها را تشویق کند تا بتواند انعطاف پذیری را تقویت و آن را بهبود بخشد.

جدول 3- اهداف توسعه پایدار در جهت تقویت تولید دارائی برای بهبود انعطاف پذیری

محیط زیست

منبع: Chemical Sector SDG Roadmap- 2018

[1] Sustainable Development Goals (SDGs)
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی