134

سهم صنعت پتروشیمی در اقتصاد جهان

سهم صنعت پتروشیمی در اقتصاد جهان
(یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۹) ۰۸:۰۰

علم شیمی برای داشتن یک اقتصاد قوی و پویا ضروری است.

از آنجایی که صنعت پتروشیمی سهم بسیار بزرگی از تولید ناخالص داخلی (GDP) دارد، بنابراین برای همه اقتصادهای دنیا مهم است که صنعت پتروشیمی قوی داشته باشند.

نمودار 1 برآوردهای انجام شده در مورد مصرف مستقیم محصولات صنعت پتروشیمی در ایالات متحده آمریکا را نشان می دهد. این برآوردها بر اساس مدل IMPLAN، میزان خرید صنایع مصرف کننده را نشان می دهد. به طور کلی، میزان فروش نهایی میزان فروش درون صنعت و نیز میزان فروش به مشتریان این صنعت را نشان می دهد.

نمودار 1- جریان های نقدی در صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا در سال 2018 (میلیارد دلار آمریکا)

جهان

 

منبع: ACC analysis based on data from the Bureau of the Census, and the IMPLAN model

نحوه مشارکت صنعت پتروشیمی در اقتصاد بسیار متنوع است، اما معمولا در تحلیل های سنتی نقش آن در حد ایجاد مشاغل و محصولات مستقیم در نظر گرفته می شود. صنعت پتروشیمی به صورت مستقیم صدها هزار شغل ایجاد می کند. علاوه بر این مشاغلی که به صورت مستقیم توسط این صنعت ایجاد می شود، مشاغل بیشتری نیز از طریق خریدهای صنعت پتروشیمی و شیمیایی و فعالیت های متوالی ایجاد می شود.

صنعت پتروشیمی به کارمندان خود دستمزد و حقوق پرداخت می کند و برای استفاده از خدماتی همچون سرویس های حمل و نقل، کارگران قراردادی، انبارداری، تعمیر و نگهداری، حسابداری و غیره نیز پول پرداخت می کند.

این کسب و کارهای عرضه نیز به نوبه خود خریدهایی انجام می دهند و به کارمندان خود نیز دستمزد و حقوق پرداخت می کنند، بنابراین ایجاد چرخه های متناوب و متوالی مخارج و باز پرداخت اقتصادی توسط صنعت پتروشیمی ایجاد می شود که سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی کشور دارد. جدول 1 تصویر کلی از وضعیت صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا در سال 2018 را نشان می دهد.

جهان

جدول 1- تصویر کلی از وضعیت صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا در سال 2018

منبع: Bureau of the Census, Bureau of Labor Statistics, Bureau of Economic Analysis, Internal Revenue Service, and American Chemistry Council analysis.

 

تاثیر صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا بر روی اقتصاد این کشور بسیار گسترده تر از ضریب افزایشی است که در جدول بالا به آن اشاره شد. اگر میزان اشتغال ایجاد شده را بر اساس تحلیل داده- ستانده انجام دهیم متوجه می شویم که این تاثیر بسیار بزرگتر از آنچه پیشتر گفته شد، است.

ضریب افزایشی که در جدول بالا محاسبه شده است تنها مشاغل مستقیمی که توسط صنعت پتروشیمی ایجاد شده است را محاسبه می کند، در حالی که تحلیل داده- ستانده بیشتر بر روی روابط عرضه تمرکز می کند تا صنایع مصرفی پایین دستی یا مصارف نهایی. اگر به صنایع پایین دستی توجه کنیم، می بینیم که اقتصاد در چهار سطح به علم شیمی وابسته است:

1.     تولید واقعی محصولات پتروشیمی و شیمیایی؛

2.     محصولات صنعتی تولید شده که توسط سایر بخش ها خریداری می شود و به عنوان مواد خام یا نهاده های واسطه از آنها استفاده می شود؛

3.     صنایع تولیدی که کالاهای نهایی مصرفی تولید می کنند، که مواد شیمیایی و محصولات پتروشیمی را به عنوان کالای نهایی خریداری می کنند یا اینکه قطعات صنعتی ساخته شده با استفاده از علم شیمی را می خرند.

4.     صنایع عمده فروشی، خرده فروشی و خدمات که محصولات مشتق شده از علم شیمی را خریداری می کنند.

شبکه گسترده روابط بین تولیدکنندگان صنعت پتروشیمی و مصرف کنندگان بسیار پیچیده است، اما علم شیمی کلید بسیاری از محصولات عمده مصرفی است، شامل پوشاک، لوازم خانگی، مبلمان، فرش و موکت، وسائط نقلیه سبک و لوازم ورزشی و نیز کشاورزی و ساخت و ساز.

بسیاری از محصولات صنعت پتروشیمی نیز می توانند در همین گروه های کالایی دسته بندی شوند. برای مثال، محصولات داروئی و مراقبت های بهداشتی می توانند در گروه های کالاهای تولیدی برای مصرف نهایی دسته بندی شوند.

بسیاری از محصولات پتروشیمی و شیمیایی که در این صنعت تولید می شوند می تواند در سایر صنایع طبقه بندی شوند. به عنوان مثال، محصولات داروئی و مراقبت های بهداشتی می توانند به خوبی در صنایع تولیدی محصولات مصرفی و سایر فرآورده های نهایی دسته بندی شوند، در حالی که مواد شیمیایی مورد استفاده در بخش کشاورزی را می توان در صنایع تولیدی نهاده های واسطه دسته بندی کرد. خدمات نیز به عنوان گروهی در نظر گرفته می شوند که به مصرف کنندگان نهایی ارائه می شوند.

تقریبا همه صنایع محصولات و خدماتی را خریداری می کند که به نحوی به علم شیمی مربوط می شود. در واقع، اکثر کالاهای تولیدی به صورت مستقیم تحت تاثیر علم شیمی قرار می گیرند. علاوه بر بررسی رابطه بین صنایع با استفاده از تحلیل استاندارد، ما به صورت موردی صنایعی را نیز بررسی می کنیم که بیش از 5 درصد از خریدهای مواد آنها مربوط به بخش پتروشیمی و مواد شیمیایی است. در جدول 2 فهرست صنایعی که به طور مستقیم و غیر مستقیم به صنعت پتروشیمی وابسته هستند، میزان اشتغال در آنها، حقوق و دستمزد و ارزش افزوده این بخش ها را مشاهده می کنید.

جدول 1- صنایع وابسته به صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا، سال 2018

جهان

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی