136

صنعت پتروشیمی 8 ماه پس از شروع کرونا: آیا آرامش به بازارها بازگشته است؟

صنعت پتروشیمی 8 ماه پس از شروع کرونا: آیا آرامش به بازارها بازگشته است؟
(شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹) ۰۸:۰۰

پیشتر در گزارشی به بررسی تاثیر کرونا بر صنعت پتروشیمی پرداختیم.

در این گزارش سعی بر این است که ضمن به روز رسانی تاثیر ویروس کرونا بر صنعت پتروشیمی، نگاهی داشته باشیم به تاثیرات کاهش نفت و اوج گیری مجدد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا بر صنعت پتروشیمی در گوشه و کنار جهان.

ایالات متحده آمریکا

بر اساس گزارش نرخ های سالانه تعدیل شده (SAAR)[1] توسط دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده آمریکا [2](BEA)، فروش وسائط نقلیه سبک در ایالات متحده آمریکا در ماه ژوئیه سال 2020 نسبت به ماه گذشته در حدود 14 درصد افزایش یافته است، اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته همچنان 11 درصد کمتر است.

میزان فروش شرکت PPG بسیار بیشتر از میزان انتظار مدیران این شرکت بود. یکی از کارشناسان بین المللی این شرکت در این باره می گوید: «این موضوع حاکی از این است که افزایش تقاضایی که در ماه ژوئن وجود داشت، حالا با این اتفاق تداوم یافته است و می توان گفت بازار دارد به شرایط بهتری می رسد.»

شرکت یونیوار در حال سرمایه گذاری برای بهبود فروش دیجیتال و افزایش توان بازاریابی است، زیرا به دلیل شیوع ویروس کرونا مشتریان تمایل بسیاری به خرید دیجیتال پیدا کرده اند. این موضوع نتیجه یک نظرسنجی است که توسط این شرکت برگزار شده است.

بازار ایزوپروپانول (IPA)  در ایالات متحده آمریکا با رکود مواجه شده است، زیرا موجودی انبارها افزایش و میزان تقاضا کاهش یافته است. با وجود بازگشایی هایی که در این کشور اتفاق افتاده است، تقاضا برای ایزوپروپانول افزایش چندانی نداشته است.

چین

داده های منتشر شده از صنعت خودروسازی چین نشان می دهد که به دنبال تلاش های دولت این کشور برای احیای بازارهای مصرفی، میزان فروش وسائط نقلیه در ماه ژوئیه نسبت به ماه مشابه در سال گذشته  با افزایش 4/16 درصدی به 1/2 میلیون دستگاه رسید.

قیمت های نقدی استون در شرق چین برای دومین ماه متوالی در حال کاهش بوده است، دلیل این کاهش کمبود تقاضا و افزایش عرضه در کارخانه های تولیدی است.

آسیا

امیدهایی که در ماه اوت برای بهبود تقاضا در بازار نایلون آسیا ایجاد شده بود، همگی رنگ باخت زیرا نرخ بهره برداری در کارخانه های تولیدی در صنایع پایین دستی همچنان بسیار پایین است و دلیل آن رکود در بازار مصرفی است.

مباحثات مربوط به متیل ترتیاری بوتیل اتر (MTBE) آسیا به بن بست رسیده است، در شرایطی که بازار پایین دستی بنزین نیز در شرایط بدی قرار گرفته است، و این ها در شرایطی است که قیمت نفت خام در صنایع بالادستی در حال افزایش است.

قیمت های نقدی بر اساس قیمت های فوب سنگاپور بین 388 تا 417 دلار به ازای هر تن در حال نوسان است. میزان سود CFR سنگاپور نیز به پایین ترین سطح خود در طول تاریخ یعنی 5 تا 9 دلار به ازای هر تن رسیده است.

از سوی دیگر، بر اساس داده های رسمی منتشر شده از سوی دولت سنگاپور، اقتصاد سنگاپور در فصل دوم سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به میزان 32/5 درصد کوچک شده است، که این میزان کاهش از فصل اول سال 1999 بی سابقه بوده است.

اروپا

تحلیل های سود ICIS نشان می دهد که سود ناشی از قرارداد کراکرهای اروپایی نسبت به ماه گذشته سال جاری میلادی افزایش یافته است و این امر به دلیل تثبیت قیمت اتیلن در ماه اوت است. میزان سود کراکرهایی که از نفتا استفاده می کنند در مقایسه با کراکرهایی که از گاز نفت مایع استفاده می کنند، کاهش یافته است و این امر به دلیل افزایش قیمت نفتا در هفته های گذشته است.

به علاوه قیمت مرجع قرارداد اتیلن اروپا برای ماه اوت، 785 یورو به ازای هر تن بوده است، یعنی نسبت به ماه قبل به ازای هر تن 21 یورو افزایش یافته است. به طور کلی قیمت نفتا در هفته منتهی به 7 آگوست 2020 به اندازه 1 درصد و قیمت گاز نفت مایع به میزان 6 درصد افزایش یافته است.

با نزدیک شدن به سه ماهه پایانی سال جاری میلادی، نشانه هایی از بهبود اقتصادی نسبت به سطوح تولید بسیار پایین اخیر دیده می شود. اما خوش بینی که در مورد یک روند بهبود V- شکل وجود داشت در حال ناپدید شدن است زیرا دولت ها برای مبارزه با موج جدید ویروس کرونا با چالش های بسیاری مواجه شده اند.

مسوولان بهداشت فرانسه و اسپانیا هشدار داده اند که احتمال وقوع موج دوم بسیار بالا است، و ممکن است همین حال آلمان ها با موج دوم دست به گریبان شده باشند. در بریتانیا، قرنطینه های محلی در شمال این جزیره ادامه دارند در حالی که اسپانیا نیز محدودیت های محلی را وضع کرده است. نمودار 1 روند رکود و رونق اقتصادی در ایالات متحده آمریکا، منطقه یورو و چین را مقایسه می کند.

نمودار 1- روند رشد اقتصادی در ایالات متحده آمریکا، منطقه یورو و چین

مقالات

منبع: Coronavirus, oil price crash – impact on chemicals, 11/8/2020

بر اساس داده های منتشر شده توسط ایفو، بازار خودرو آلمان، در ماه ژوئیه برای دومین ماه متوالی، نشانه هایی از بهبود را بروز داده است. انتظارات مربوط به این بازار از 7/43 صدم درصد به 9/26 صدم درصد در ماه ژوئیه رسیده است، ضمن اینکه رشد صادرات نیز موثر بوده است؛ میزان صادرات از 3/17 به 8/40 واحد در ماه ژوئیه رسیده است.

جهان

شاخص های قدرت خرید مدیران در سطح جهانی (PMIs) سرانجام پس از چندین ماه به منطقه بهبود رسیده اند، و این اتفاق با بهبود حجم فروش در برخی از بازارهای کلیدی صنعت پتروشیمی در اوایل سه ماهه سوم همراه بوده است. اما با این وجود هنوز هم بادهای مخالف بسیاری در حال وزیدن هستند و همین امر مانع از بازگشت به سطوح قبل از بحران کرونا است.

از طرف دیگر، قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی در حال بازیابی هستند زیرا در ماه ژوئیه قرنطینه های اجباری ناشی از کرونا در امریکای شمالی و اروپا تا حدی برداشته شدند و فعالیت های صنعتی از سر گرفته شدریال و همین باعث شده که IPEX ماهانه افزایش یابد.

با وجود اینکه قیمت های محصولات پتروشیمی در ماه ژوئیه نسبت به ماه قبل افزایش داشته اند، اما هنوز هم نسبت به دوره مشابه سال گذشته 25 درصد پایین تر هستند. نمودار 2 تغییرات IPEX را از سال 1993 تا سال 2020 به تصویر می کشد.

نمودار 2- تغییرات IPEX از سال 1993 تا سال 2020

مقالات

منبع: Coronavirus, oil price crash – impact on chemicals, 11/8/2020

 



[1] seasonally adjusted annual rates (SAAR)

[2] US Bureau of Economic Analysis (BEA)

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی