136

تعادل جنسیتی نیروی کار و فرصت های جدید برای شرکت های پتروشیمی

تعادل جنسیتی نیروی کار و فرصت های جدید برای شرکت های پتروشیمی
(شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹) ۰۸:۰۰

تنوع جنسیتی باعث توسعه پایدار در صنعت پتروشیمی می شود. بیش از 35 درصد شیمیدان ها در ایالات متحده آمریکا زن هستند و این تعداد در حال افزایش است.

مطالعه ای که در سال 2017 توسط بلومبرگ انجام شده است نشان می دهد که مهندسان شیمی زن در آمریکا توانسته اند از پرداختی مساوی با مردان برخوردار شوند.

علاوه بر این، بهبود تنوع جنسیتی در استخدام نیروی کار در صنعت پتروشیمی از طریق سیاست های دولت، نوآوری های شرکت های پتروشیمی و افزایش تعداد گروه ها و شبکه های حرفه ای که به بهبود مشاغل زنان در شرکت های پتروشیمی می پردازند، مورد حمایت قرار گرفته است.

 در مطالعه ای که اخیرا انجام شده است 42 درصد از صاحبان کسب و کار بیان کرده اند که عدالت و برابری مهم ترین دلیلی است که باعث شده است آنها از برابری جنسیتی استقبال کنند، و پس از آن عواملی همچون بهبود نوآوری ها، ترکیب جنسیتیِ مشتریان و بهبود ساختار تصمیم گیری به عنوان سایر دلایل مطرح شده اند.

تنها 8 درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که دلیل شان برای استقبال از برابری جنسیتی بازدهی های مالی است، که خود این موضوع نیز بسیار جالب توجه است، چون تحقیقات بسیاری نشان می دهند که برابری جنسیتی می تواند به طور مستقیم به افزایش قابل توجه عملکرد اقتصادی منجر شود.

گزارش سالانه جنسیت کردیت سوئیسه [1]3000، برای چندمین بار در گزارش های خود اشاره کرده است که شرکت هایی که در آنها زنان نقش پررنگ تری در پروسه تصمیم گیری دارند، بازدهی بالاتری دارند، ارزش افزوده بالاتری نیر دارند، عملکرد آنها در بازار سهام بهتر است و توزیع سود سهام به نحوی متوازن تر است.

گزارش سال 2016 در این مورد نشان می دهد که در میان 3000 شرکت مورد بررسی، شرکت هایی که یک زن در سطوح مدیریتی آنها حضور داشته است، میزان بازدهی سرمایه شرکت در طول دهه گذشته به میزان 3/3 درصد افزایش یافته است؛ و شرکت هایی که در آنها 15 درصد از مشاغل مدیریتی را بر عهده دارند، 50 درصد بیشتر از آنهایی که سهم زنان مدیرشان کمتر از 10 درصد است، سودآور هستند.

مطالعه ای که توسط موسسه پیترسون برای اقتصاد بین الملل[2] انجام شده است، حاکی از این است که همبستگی بسیار بالایی بین مدیریت زنان و میزان سودآوری شرکت وجود دارد: شرکت هایی که حداقل 30 درصد از مدیرانشان را زنان تشکیل می دهند، حاشیه سودشان تا 6 صدم درصد بالاتر از شرکت هایی است که هیچ زنی در سطوح بالای مدیریتی ندارند.

قوانین و مقررات جدید در مورد پرداخت دستمزد یکسان به زنان و مردان در صنعت پتروشیمی

شرکت های جهانی پتروشیمی شامل شرکت آکزو نوبل کوتینگ و صنایع PPG [3]در حال وضع سیاست هایی هستند که پرداخت حقوق یکسان به زنان و مردان را در همه بخش های شرکت اجباری می کند.

در همین حال، برخی از قوانین ملی نیز برابری جنسیتی در شرکت های پتروشیمی را اجباری یا تشویق می کنند. دولت فرانسه در سال 2014 یک قانون مهم در مورد برابری جنسیتی را وضع کرد که باعث برابری جنسیتی در محل کار می شود.

در بریتانیا، یک قانون جدید همه شرکت ها را ملزم می کند که اطلاعات مربوط به تفاوت دستمزد بر اساس جنسیت را منتشر کنند. شرکت های آلمانی ملزم شده اند که به هدف حضور 30 درصد یا بیشتر زنان در هیات مدیره خود دست یابند، این الزام بر اساس قانون مشارکت مساوی زنان و مردان در موقعیت های مدیریتی در بخش های دولتی و خصوصی[4] که در سال 2015 به تصویب رسید، ایجاد شده است.

در ایالات متحده آمریکا، هیچ الزام قانونی که به طور خاص هدفش مشارکت زنان در پست های مدیریتی شرکت های آمریکایی باشد، وجود ندارد. با این وجود، چند شرکت بزرگ و اصلی در این کشور هدفشان این است که نرخ مشارکت زنان در مشاغل شرکتی خود را به سرعت افزایش دهند.

به عنوان مثال، پویش زنان در پست های مدیریتی [5]2020، یک پویش ملی است که هدف آن این است که تا پایان سال 2020 سهم زنان از مشاغل مدیریتی در شرکتهای آمریکایی را به 20 درصد برساند. ائتلاف 30 درصد[6] نیز یک سازمان ملی است که متعهد شده است هدف حضور 30 درصدی زنان آمریکایی در مشاغل مدیریتی شرکت های دولتی را دنبال کند.

علاوه بر این، مرکز توسعه اقتصادی[7] نیز نوآوری هر کدام دیگر[8] را ایجاد کرده است تا شرکت های آمریکایی را تشویق کند تا برای هر هیات مدیره جدید حداقل یک زن را برگزیند.

سازمان هایی که از تنوع جنسیتی در شرکت های پتروشیمی حمایت می کنند

انجمن سلطنتی شیمی[9] از گروه های مختلفی که هدفشان بهبود نقش زنان در صنعت پتروشیمی است، حمایت می کند. این گروه ها عبارتند از انجمن زنان در علم و مهندسی[10]، مرکز منبع بریتانیا برای زنان در علم و مهندسی[11]، و انجمن اروپایی برای زنان در علم، مهندسی و فناوری[12].

شبکه زنان عضو[13] آنها از اعضای خود حمایت می کند و فرصت های ارتباط شبکه ای را برای اعضای خود فراهم می کند تا در حوزه های کاری خود با یکدیگر ملاقات کنند، یا کسانی که موضوعات مشابهی را دنبال می کنند را گرد هم آورد.

رویدادهای شبکه ای منطقه ای شامل رویدادهای ساده اجتماعی تا سخنرانی های حرفه ای یا یک موضوع علمی خاص می شود.

کمیته زنان شیمیدان که متعلق به انجمن شیمی آمریکا[14] است نیز خدمات مشابهی به زنان عضو خود ارائه می دهد. ماموریت این کمیته این است که در جذب، توسعه، بهبود و دفاع از زنان در علوم مرتبط با شیمی پیشرو باشد تا بدین وسیله به صورت مثبت بر جامعه و حرفه خود تاثیر بگذارد.

 

 

 



[1] The annual Credit Suisse Gender 3000

[2] Peterson Institute for International Economics

[3] Akzo Nobel Coatings and PPG Industries

[4] 2015 Law on Equal Participation of Women and Men in Leadership Positions in the Private and Public Sector.

[5] 2020 Women on Boards

[6] The Thirty Percent Coalition

[7] Center for Economic Development

[8] Every Other One

[9] The Royal Society of Chemistry

[10] Association for Women in Science and Engineering

[11] the UK Resource Centre for Women in Science and Engineering

[12] the European Association for Women in Science, Engineering and Technology

[13] Women Members Network

[14] The Women Chemists Committee of the American Chemical Society

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی