137

میزان مصرف انواع حامل های انرژی در صنعت پتروشیمی آمریکا

میزان مصرف انواع حامل های انرژی در صنعت پتروشیمی آمریکا
(سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹) ۰۸:۰۰

نفت خام و گاز طبیعی هر دو به عنوان سوخت به منظور ایجاد انرژی مهم هستند. جدول 1 روند تاریخی مصرف انرژی در صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا را نشان می دهد.

سال 1974 سال اولین شوک نفتی در تاریخ است و به همین دلیل سال مناسبی به منظور یک مقایسه منطقی سایر سال ها است. به طور مشابه سال 1990 در جدول 1 سالی است که معمولا به عنوان سال پایه در ارزیابی روندهای انتشار گازهای گلخانه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

جدول1- میزان مصرف انرژی در صنعت پتروشیمی، بررسی روند تاریخی

مقالات

منبع: American Chemistry Council, Federal Reserve Board, Bureau of the Census, EIA

نمودار 1 ترکیب انرژی و خوراک مورد نیاز در بخش های مختلف صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا را نشان می دهد. همانطور که در این نمودار مشاهده می کنید گاز طبیعی مایع فقط به عنوان خوراک در صنعت پتروشیمی این کشور مورد استفاده قرار می گیرد. اما گاز طبیعی هم به عنوان خوراک و هم به عنوان منبع تامین انرژی مورد استفاده است.  مایعات سنگین و انواع درجان نفت خام نیز تنها به عنوان خوراک مورد استفاده هستند و زغال سنگ و کک هم سهم بسیار اندکی در تامین خوراک دارد و بیشتر به عنوام منبع تامین انرژی مورد استفاده قرار می گیرند.

نمودار 1- ترکیب نیازمندی های انرژی، 2018

مقالات

منبع: US Energy Information Administration, Manufacturing Energy Consumption Survey (MECS)

 

نمودار 2 سهم انواع انرژی های مصرفی از کل انرژی مصرف شده در صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا را نشان می دهد. همانطور که در این نمودار ملاحظه می شود، تولید محصولات پتروشیمی و سایر انواع مواد شیمیایی پایه بیشترین میزان انرژی را در این صنعت مصرف می کنند.

پس از آن بخش تولید انواع پلاستیک، لاستیک مصنوعی و فیبرهای تولیدی رتبه دوم را در مصرف انرژی به خود اختصاص می دهد. مواد شیمیایی غیر ارگانیک، سایر انواع محصولات شیمیایی و کودهای شیمیایی نیز به ترتیب رتبه های بعدی را به خود اختصاص می دهند.

نمودار 2- سهم کل انرژی مصرفی به تفکیک بخش

مقالات

منبع: US Energy Information Administration, Manufacturing Energy Consumption Survey (MECS)

 

نمودار 3 نیز سهم انرژی مصرفی در بخش های مختلف را به تفکیک منبع تامین انرژی نشان می دهد. همانطور که در این نمودار مشاهده می کنید، گاز طبیعی با اختصاص 37 درصد از سهم کل به خود، مهم ترین منبع تامین انرژی است و انواع گازهای طبیعی مایع مهم ترین با سهم 36 درصدی دومین منبع مهم در تامین انرژی در صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا محسوب می شوند.

پس از آن نفت خام و انواع مایعات سنگین با سهم 10 درصدی، سایر انواع انرژی با سهم 8 درصدی، برق با سهم 7 درصدی،  و کک و زغال سنگ با سهم 2 درصدی در رده های بعدی قرار می گیرند.

نمودار 3- سهم کل انرژی مصرفی به تفکیک منبع تامین

مقالات

منبع: US Energy Information Administration, Manufacturing Energy Consumption Survey (MECS)

 

هزینه انرژی

هزینه های انرژی سهم مهمی از کل هزینه های تولیدی در صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا را تشکیل می دهد. برای تولید برخی از انواع محصولات انرژی بر، انرژی مورد نیاز به شکل سوخت و برق و خوراک تقریبا 85 درصد از کل هزینه های تولید را به خود اختصاص می دهد.

از آنجایی که انرژی یکی از فاکتورهای اصلی تعیین کننده در ساختار هزینه صنعت است، افزایش قیمت انواع حامل های انرژی می تواند تاثیر قابل توجهی بر صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا بگذارد. هزینه های کلی انرژی تقریبا 10 درصد از ارزش حمل و نقل صنعت را تشکیل می دهد.

علاوه بر این، ارزش افزوده صنعت پتروشیمی معادل 5 برابر هزینه های انرژی است، که تنها یکی از چندین نهاده مورد استفاده در این صنعت است و شامل مواد اولیه و سایر خدماتی است که صنعت پتروشیمی از سایر صنایع خریداری می کند.

نمودار 4- ارزش انرژی مصرفی توسط صنعت پتروشیمی

مقالات

منبع: US Energy Information Administration, Manufacturing Energy Consumption Survey (MECS)

 

نمودار 4 ارزش انرژی مصرفی توسط صنعت پتروشیمی بین سال های 1989 تا سال 2018 را نشان می دهد. همان طور که در این نمودار مشاهده می کنید، ارزش سوخت و برق مورد استفاده در صنعت پتروشیمی این کشور در طول این سال ها تغییر چندانی نداشته است و اندکی تغییر بین 9 تا حدود 20 میلیارد دلار آمریکا متغیر بوده است.

اما ارزش خوراک مورد استفاده در این صنعت طی این سال ها همواره نوسان داشته و به خصوص از سال 2002 این نوسانات هم به لحاظ میزان و هم به لحاظ ارزش بسیار بیشتر شده است. به طور مثال ارزش خوراک مورد استفاده در این صنعت از حدود 50 میلیارد دلار آمریکا در سال 2015 به نزدیک 90 میلیارد دلار در سال 2018 رسیده است، این در حالی است که در سال 2014 نیز این ارزش حدود همان 90 میلیارد دلار آمریکا بوده است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی