138

عوامل اقتصادی موثر بر بازار انواع مواد شیمیایی تخصصی

عوامل اقتصادی موثر بر بازار انواع مواد شیمیایی تخصصی
(پنج شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹) ۰۸:۰۰

ماده شیمیایی حالتی از ماده است که ترکیب شیمیایی و ویژگی‌های ثابتی دارد و نمی‌توان آن را با روش‌های فیزیکی بدون شکستن پیوندهای شیمیایی به جزئیات دیگر تجزیه کرد. شیمیایی می‌تواند یک ماده ساده، ترکیب شیمیایی یا آلیاژ باشد.

انواع چسب و درزگیر

چسب ها برای متصل کردن دو سطح به هم مورد استفاده قرار می گیرند، در حالی که درزگیرها برای پر کردن شکاف بین دو شی به کار می روند. در این بخش اپوکسی ها، مواد مذاب، انواع چسب، لاستیک و سایر انواع چسب قرار می گیرند، ضمن اینکه محصولاتی مانند انواع درزگیرها و ترکیبات مهر و موم نیز در همین دسته هستند.

کسب و کار تولید انواع چسب و درزگیر به چند دسته تقسیم می شوند که در بازارهای مختلف مانند خودروسازی، ساخت و ساز و ساختمان سازی، صنایع غیر بافتی، عرضه محصولات اداری و بسته بندی به کار برده می شوند. قیمت گذاری عمدتا توسط هزینه های مواد اولیه صورت می گیرد. عوامل اصلی اقتصادی تاثیرگذار بر بازار چسب و درزگیر شامل ادامه جایگزینی انواع چفت و بست ها مکانیکی به جای چسب ها است، ضمن اینکه افزایش تقاضا برای کالاهای بادوام ساخته شده از پلاستیک از کالاهای بادوام فلزی در حال پیشی گرفتن است، و همین امر لزوم استفاده از این چسب ها را بیشتر می کند.

علاوه بر این، فشارهای محیط زیستی (برای مثال محصولات پایدار و فرآیندها مانند چسب های ضد آب)، افزایش رقابت های جهانی، انتقال صنایع مصرفی نهایی به خارج از مرزها و تثبیت صنعت در حال رخ دادن است.

انواع کاتالیزورها

کاتالیزورها جزو مواد شیمیایی تخصصی هستند که سرعت انجام یک واکنش شیمیایی را تحت تاثیر قرار می دهند بدون اینکه از نظر شیمیایی تغییر در آنها به وجود بیاید یا اینکه مصرف شوند. این صنعت بازارهای عمده مانند پالایش نفت، فرآیندهای شیمیایی و کنترل آلایندگی در خودروها را پوشش می دهد.

عوامل اقتصادی موثر بر این صنعت عبارتند از مقررات محیط زیستی برای حذف اکسید نیتروژن و سایر آلاینده ها، کاهش کیفیت نفت خام مورد استفاده در پالایش و افزایش تعداد وسائط نقلیه سبک.

انواع روکش ها

روکش ها موادی هستند که برای حفظ یا تغییر دکوراسیون سطوح مورد استفاده قرار می گیرند. محصولاتی که در این بخش تولید می شوند عبارتند از آلکیدها، انواع لعاب ها، لاتکس های بر پایه نفت و پودری، سایر روکش هایی که در معماری، خودروسازی و تولید تجهیزات اصلی؛ و زنگ زدگی، لاک الکل، صیقلی زدن، پاک کننده ها و انواع تینر.

این صنعت دارای بخش های بسیار زیادی است و به بازارهای عمده مانند ساخت و ساز، ساختمان سازی، ابزار و تجهیزات اصلی تولیدی و سایر صنایع عمومی، بسته بندی و حمل نقل خدمت رسانی می کند. یک بازار بسیار بزرگ «خوت انجام بده» در صنعت معماری وجود دارد که در آن افراد فقط مواد اولیه را می خرند و خودشان کار پوشش دهی را انجام می دهند.

قیمت گذاری در این بازار عمدتا بر اساس هزینه مواد اولیه تعیین می شود، به ویژه موادی مانند اکسید تیتانیوم که به طور گسترده در صنعت تولید روکش مورد استفاده قرار می گیرد.

عوامل اصلی اقتصادی تاثیرگذار بر بازار این محصولات عبارتند از فشارهای زیست محیطی (مانند تقاضا برای محصولات «سبز» و فرآیندهایی مانند ثبت الکترونیکی، روکش های ضد آب و غیره)، ظهور تعداد بسیار زیادی خرده فروش، جهانی شدن و ثبات صنعت. علاوه بر این، توزیع و برندسازی نقش بسیار مهمی در این صنعت ایفا می کنند.

افزودنی های آرایشی

افزودنی های آرایشی مواد شیمیایی کاربردی هستند که هر یک از آنها برای نشان دادن ویژگی های خاص به کار می روند (مانند بهبود عملکرد) در محصولات مراقبت شخصی مانند مواد آرایشی، دئودورانت ها، عطر، مراقبت از پوست، ضد آفتاب و محصولات بهداشت فردی مانند خمیر دندان.

مواد شیمیایی که در تولید این محوصلات به کار می روند عبارتند از مواد ضد میکروبی، ضد تعریق، نمک های دئودورانت، نرم کننده ها، پلیمرهای نرم کننده، پلیمرهای مخصوص مو، مواد غلظت دهنده و مواد ضد اشعه UV. علاوه بر این افزودنی ها، صنعت محصولات مصرفی همچنین از انواع عطر و مواد معطر، مواد پاک کننده سطوح و سایر مواد شیمیایی.

عوامل اصلی اقتصادی تاثیرگذار بر بازار این محصولات عبارتند از فشارهای محیط زیستی (برای مثال، محصولات پایدار، مواد ارگانیک و محصولات ایمنی)، جهانی شدن، ثبات اقتصادی، کیفیت و کارایی محصول و چالش رشد.

مواد شیمیایی الکترونیکی

مواد شیمیایی الکترونیکی مواد ضروری برای تولید شبه رساناها، برد مدارهای چاپی و سایر ابزارهای میکروالکترونیکی هستند. در میان این مواد، انواع پاک کننده ها، ظاهر کننده ها، رسانا کننده ها، فلز کننده ها، رزین های عکاسی، پلیمرهای تخصصی و غیره هستند.

مواد تولید شده توسط این صنعت در بازارهای عمده مانند تولید رایانه، تجهیزات ارتباط از راه دور، خودروسازی و ابزارهای پزشکی ارائه می شوند. چشم اندازهای رشد بلندمدت توسط ازدیاد مصرف محصولات الکترونیکی در زندگی روزمره تغییر خواهند کرد.

عوامل اصلی اقتصادی تاثیرگذار بر مشتریان این محصولات در بازارهای جهانی عبارتند از موانع تکنولوژیکی پیشرفته برای ورود به بازار، کوچک سازی و کوتاه کردن طول دوره مصرف محصولات. نوآوری های مربوط به نحوه ارائه خدمات در این بازار نقش مهمی در این کسب و کار ایفا می کند، ضمن اینکه نقش عواملی مانند بازیافت و ملاحظات محیط زیستی را نمی توان نادیده گرفت.

مواد شیمیایی خاص

مواد شیمیایی خاص مواد شیمیایی واسطه متمایز، پزشکی و معطر هستند که در حجم بسیار کم تولید می شوند اما استانداردهای خالص سازی بسیار بالایی دارند- و تعداد مشتریان بسیار اندکی نیز دارند.

محصولات تولید شده در این بخش در بازارهای عمده ای مانند محصولات داروئی، محصولات حفاظت از محصولات، رنگ، طعم دهنده ها و معطر کننده ها، مواد غذایی و الکترونیکی هستند. (مواد شیمیایی خاص در سه گروه آخر شامل تولید در بخش های تخصصی می شوند).

عوامل اصلی اقتصادی که بازار این محصولات را تحت تاثیر قرار می دهند عبارتند از فشارهای قیمتی و ثبات مشتری، رقابت کم هزینه (مخصوصا از جانب تولیدکنندگان آسیایی)، افزایش برون سپاری تولید مواد شیمیایی خاص توسط شرکت های داروسازی، تقاضای زیاد برای محصولات داروئی و حفاظت از محیط زیست که کاهش تقاضا برای رنگ ها را جبران می کند.

برخی از شرکت ها با کنترل هزینه ها پاسخ داده اند، به مناطق کم هزینه منتقل شده اند و تولید خود را معطوف کالاهایی با رشد بالاتر و حاشیه سود بالاتر کرده اند و به این ترتیب تولیدشان تحت تاثیر قرار گرفته است.

 

 

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی