139

پتروشیمی لردگان پروژه ای ملی و نماد خودباوری ایرانی

پتروشیمی لردگان پروژه ای ملی و نماد خودباوری ایرانی
(شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹) ۰۸:۰۰

رسول اشرف زاده مدیرعامل گروه سرمایه گذاری ایرانیان( پترول) به عنوان سهامدار عمده پتروشیمی لردگان در گفتگو با ما، توضیحاتی در مورد این پروژه و قابلیت های آن ارائه داده است که در ادامه می خوانید.

شرکت پتروشیمی کود شیمیایی اوره و آمونیاک لردگان به‌عنوان یکی از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۷۵ هزار تن اوره و ۶۷۷ هزار تن آمونیاک با دستور حسن روحانی رئیس‌جمهور 6 آذر ماه 99 افتتاح و رسما به بهره‌برداری رسید.

کلنگ احداث پتروشیمی لردگان در سال 1385 زده شد، اما به‌دلیل تحریم‌ها و کمبود منابع مالی متوقف شد و در نهایت با پیگیری‌های انجام‌شده در دولت یازدهم و دوازدهم و با وجود تحریم‌های شدید، این مجموعه پتروشیمی تکمیل و به‌طور کامل به دست متخصصان ایرانی راه‌اندازی شد.

واحد یوتیلیتی پتروشیمی لردگان سال 98 و واحدهای اوره و آمونیاک آن امسال عملیاتی شدند. این مجتمع به سالانه ۳۲۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی برای سوخت و ۴۲۹ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به‌عنوان خوراک نیاز دارد که از خط لوله گاز سراسری تأمین می‌شود.

رسول اشرف زاده مدیرعامل گروه سرمایه گذاری ایرانیان( پترول) به عنوان سهامدار عمده پتروشیمی لردگان در گفتگو با ما، توضیحاتی در مورد این پروژه و قابلیت های آن ارائه داده است که در ادامه می خوانید.

از قابلیت های مهم پتروشیمی لردگان پس از احداث نسبت به دیگر مجموعه های پتروشیمی بگویید؟

برای اولین بار در تاریخچه صنعت پتروشیمی، واحد اوره و آمونیاک لردگان بدون حضور کارشناسان خارجی در مرحله پیش راه اندازی و راه اندازی به دست جوانان غیور ایرانی ساخته شده است و در واقع این یک رکوردی از  تجلی خودباوری ایرانی است که از قالب شعاری بودن به طرح عملیاتی رسیده است.

تولید محصولات در پتروشیمی لردگان از چه زمانی آغاز شد؟

دوره آزمایشی تولید آمونیاک از تیرماه ۹۹ و تولید اوره نیز از شهریور ۹۹ آغاز شده است و خوشبختانه این مرحله بدون اشکالات فنی به تولید و حتی فروش هم رسیده است. اما از شهریورامسال حدود ۱۵ هزار تن اوره به فروش رسیده است و آمونیاک نیز که در تیرماه با حدود ۸۰ درصد ظرفیت در مدار تولید قرار گرفته بود، محصول تولید شده به مصرف پتروشیمی ارومیه و دیگر ارگان ها هم رسیده است.

ظرفیت تولید اوره و آمونیاک پتروشیمی لردگان به چه میزان است؟

ظرفیت اوره و آمونیاک در مجموع یک میلیون و ۷۵۰ هزارتن است که ۶۷۷ هزار تن آن آمونیاک و یک میلیون و ۷۵ هزار تن آن اوره است. ولی میزان تولید این محصولات برای فروش حدود یک میلیون و ۷۵ هزار تن اوره و ۸۰ هزار تن امونیاک خواهد بود.

سرمایه گذاری مورد نیاز برای احداث و راه اندازی این پروژه چه قدر بوده است؟

 بخش عمده ای از سرمایه گذاری برای احداث و راه اندازی این پروژه حدود ۵۰۴ میلیون یورو فاینانس بوده که صد درصد آن مورد استفاده قرار گرفته است و بخشی نیز از آورده پترول و‌تسهیلات ریالی برا ی تامین مالی پروژه به کار رفته است.

با این میزان سرمایه گذاری، درآمد ارزی کشور سالانه چه قدر خواهد بود؟

پتروشیمی اوره و آمونیاک لردگان می تواند سالانه ۲۴۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته باشد.

با این میزان سرمایه گذاری و سودآوری قابل پیش بینی برای شرکت، در حوزه اشتغالزایی چه دستاوردی داشته است؟

در حوزه اشتغالزایی این طرح باید گفت که در زمان ساخت این پروژه به طور متوسط ۲۸۰۰ نفر به طور مستقیم  و ۴۵۰ نفر نیز غیر مستقیم در این پروژه مشغول به کار بودند اما در زمان بهره‌برداری  ۷۰۰ نفر نیروی مستقیم و ۱۵۰۰ نفر نیز به طور غیر مستقیم، در شرکت کود اوره شیمیایی لردگان مشغول به کارهستند.

وضعیت بومی و غیر بومی نیروی انسانی این پروژه چگونه بوده است؟

استفاده از نیروهای بومی در پیشبرد پروژه لردگان چشمگیر است. به عبارتی لردگان از معدود شرکت هایی است که از بدو شروع طرح، بیش از ۸۰ درصد نیروهای آن بومی بوده اند و در زمینه ایمنی نیز تاکنون در واحد لردگان ۲۸ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه را به ثبت رسانده است که این مورد می تواند رکورد ایمنی را در پی داشته باشد.

درباره تکمیل زنجیره تولید در جهش دوم و سوم پتروشیمی تاکید می شود. برای پروژه لردگان نیز آیا طرح توسعه صنایع پایین دستی را در برنامه ریزی ها دارید؟

پتروشیمی لردگان برنامه توسعه ای خود را تا ۵ سال آینده ترسیم کرده است. به عبارتی طرح کریستال ملامین با ظرفیت ۴۰ هزار تن و با سرمایه گذاری حدود ۵۰ میلیون دلار در حال اجراست و نزدیک به ۲۵ درصد در لردگان پیشرفت دارد.
همچنین ۲ پارک صنعتی اوره رزینی و‌کریستال ملامین تعریف شده است و تمام مصوبات آن اخذ شده وکارهای مقدماتی آن در حال انجام است. آن دو پارک، یکی پارک صنعتی اوره رزینی به ظرفیت ۱۵۰ هزار تن و دیگری کریستال ملامین با ظرفیت ۳۰ هزار تن است. به عبارتی این طرح های توسعه ای قبل از افتتاح رسمی پتروشیمی لردگان طراحی شده بود که این موضوع می تواند قابل توجه باشد.
همچنین طرح کریستال ملامین با سرمایه گذاری ۵۰ میلیون دلار توسط پترول اجرا می شود و پارک ها نیز با سرمایه گذاری ۲۵هزار میلیارد ریال توسط  بخش خصوصی صورت خواهد گرفت و این بخش ها از حمایت ما به عنوان سهامدار عمده برخوردار خواهند شد.

 

 

گفتگو: مریم بابایی 

 

 

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی