140

چشم انداز صنعت پتروشیمی آمریکا تا سال 2022

چشم انداز صنعت پتروشیمی آمریکا تا سال 2022
(دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹) ۰۸:۰۰

جهان از شر رکود جهانی ناشی از کووید-19 خلاص می شود

بر اساس گزارش شورای شیمی آمریکا تحت عنوان «گزارش پایان سال 2020 از وضعیت فعلی و چشم انداز صنعت پتروشیمی[1]، تولید محصولات شیمیایی و پتروشیمی در ایالات متحده آمریکا پس از دست و پنجه نرم کردن با اختلالات عرضه، کاهش شدید تقاضا و کاهش درآمد در اثر پاندمی کووید-19 در حال بازیابی قوای خویش است.

آیا بهبود صنعت پتروشیمی پایدار خواهد بود؟

بهبود در صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا از فصل سوم سال 2020 به صورت قابل توجهی آغاز شده است و بسیاری از صنایع مصرف کننده محصولات شیمیایی و پتروشیمی نیز شاهد بهبود و رونق بوده اند، و به همین دلیل چشم انداز این صنعت در سال میلادی بعدی مثبت خواهد بود.

در آغاز سال 2020 میلادی، صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا با بادهای مخالف شدیدی مواجه شد که برخی از آنها عبارتند از رکود تولید جهانی، سیاست های تجاری حمایت گرایانه و نا اطمینانی در مورد نتیجه انتخابات ریاست جمهوری.

از آنجایی که اثرات پاندمی کووید-19 نیز هنوز وجود داشت، تولید محصولات شیمیایی و پتروشیمی افول کرد. تولید وسایط نقلیه موتوری نیز که در آن سوی زنجیره ارزش قرار دارد در نتیجه این رکود کاهش پیدا کرد.

بخش مسکن با توجه به تغییر الگوهای کاری و دورکاری وپایین ترین نرخ های بهره در طول تاریخ، رو به بهبود گذاشت. اما سایر بخش هایی که با مصرف کننده نهایی در اراتباط بودند با رکود مواجه شدند، اگرچه این افول تا حدی به دلیل افزایش تقاضا برای محصولات شیمیایی مورد نیاز در پاندمی جبران شد.

کوین سوئیفت، اقتصاددان ارشد شورای شیمی آمریکا و نویسنده گزارش چشم انداز در این باره می گوید: «صنعت شیمیایی آمریکا نقش حیاتی در مقابله با پاندمی کووید-19 ایفا می کند، از جمله نهاده هایی را برای تجهیزات مراقبت های شخصی فراهم می کند، محصولات ضدعفونی کننده و پاک کننده تولید می کند، امکانات و تجهیزات پزشکی را فراهم می کند، موانع حمایتی و بسته بندی های پلاستیکی نیز از دیگر محصولاتی است که این بخش تولید می کند.»

دپارتمان امنیت داخلی ایالات متحده آمریکا در ماه مارس سال 2020 بخش تولید مواد شیمیایی و پتروشیمی را به عنوان «زیرساخت حیاتی و ضرورتی» تعیین کرد.

عملکرد بخش های مختلف صنعت پتروشیمی آمریکا در سال 2020 و پیش بینی سال 2021

در طول سال 2020، عملکرد بخش های مختلف صنعت پتروشیمی متفاوت بود. بخش رزین های پلاستیکی تنها بخشی بود که رشد مثبت را تجربه کرد، و آن هم به دلیل نقشی بود که در تولید تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با پاندمی کووید-19 داشت.

سایر بخش های مواد شیمیایی پایه با افت شدید تولید و رکود مواجه شدند به ویژه بخش تولید لاستیک های مصنوعی- که یک ماده اولیه کلیدی در بخش تولید تایر است.

بخش تولید مواد شیمیایی تخصصی تقریبا در همه بخش های کاربردی و قسمت های بازار با کاهش تقاضا مواجه شد. شورای شیمی آمریکا پیش بینی کرده است که این بخش در سال 2021 زیان خود را به خوبی جبران خواهد کرد.

مارتا مور، مدیر ارشد تحلیل سیاست و اقتصاد شورای شیمی آمریکا و یکی از نویسندگان گزارش چشم انداز در این باره معتقد است: «چشم انداز پسا پاندمی رشد بسیار بالا در همه بخش های صنعت پتروشیمی را پیش بینی می کند، رشدی که مبنای بسیار محکی دارد.»

افزایش تقاضای مشتریان، ثبات در بازارهای صادراتی و حاشیه رقابتی که دسترسی به گاز شیل و گاز طبیعی مایع ایجاد می کند، از جمله عواملی هستند که باعث تداوم روند سودآوری در این صنعت خواهند شد.

تولید مواد شیمیایی و پتروشیمی

کل حجم تولید مواد شیمیایی و پتروشیمی به جز محصولات داروئی در سال 2020 به میزان 6/3 درصد کاهش یافت و انتظار می رود که در سال 2021 به میزان 9/3 درصد و در سال 2022 به میزان 7/2 درصد افزایش یابد.

تولید مواد شیمیایی تخصصی در سال 2020 به میزان 3/1 درصد کاهش یافت و پیش بینی می شود که تولید این مواد در سال 2021 به اندازه 5 درصد رشد کند و در سال 2022 نیز رشد 2/3 درصدی را تجربه کند.

تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال های 2022-2020

تولید ناخالص داخلی آمریکا در طول سال 2020 به اندازه 8/3 درصد کاهش یافت، در حالی که این رقم برای سال 2019 در حدود 3/2 درصد بود. همان طور که اقتصاد جهانی از روکد ناشی از پاندمی بهبود می یابد، انتظار می رود که رشد اقتصادی ایالات متحده آمریکا در سال 2021 به اندازه 7/3 درصد و در سال 2022 به اندازه 2/3 درصد افزایش یابد، که دلیل اصلی آن افزایش مخارج مصرف کنندگان خواهد بود.

تولید صنعتی آمریکا و چشم انداز آن تا سال 2022

تولید صنعتی ایالات متحده آمریکا نیز در سال 2020 به اندازه 9/6 درصد کاهش یافت، این کاهش تقریبا در همه بخش ها اتفاق افتاد. انتظار می رود که تولید صنعتی در سال 2021 به اندازه 7/3 درصد و در سال 2022 به میزان 5/3 درصد رشد کند.

چشم انداز بخش خودروسازی تا سال 2022

رشد تقریبا برای همه صنایع پیش بینی شده است، در حالی که انتظار می رود که بیشترین رشد مربوط به بخش تولید وسایط نقلیه موتوری، هوافضا، لوازم خانگی، آهن و فولاد، نفت و پالایش و پلاستیک و محصولات لاستیکی باشد.

بخش های خودروسازی و ساختمان سازی و ساخت و ساز مصرف کنندگان نهایی مهمی برای صنعت پتروشیمی هستند. تولید وسایط نقلیه سبک بین سال های 2015 تا 2019 بسیار بالا بود، به طوری که متوسط تولید این بخش 17 میلیون واحد در سال بود.

انتظار می رود که میزان فروش در سال 2020 به طور متوسط فقط 4/14 میلیون واحد باشد. یک فرآیند بهبود V-شکل شروع شده است و بر این اساس انتظار می رود که میزان فروش به 16 میلیون واحد برسد. چشم اندازی که اکثر کارشناسان بر روی آن اجماع دارند این است که میزان فروش به طور چشمگیری بهبود خواهد یافت و برای چند سال آینده در سطوح بالایی خواهد ماند.

چشم انداز بخش مسکن آمریکا تا سال 2022

چشم انداز مورد توافق در مورد بخش مسکن این است که به سطح 34/1 میلیون واحد در سال جاری برسد، زیرا بسیاری از خانوارها به مناطقی که تراکم جمعیتی کمتری داشت نقل مکان کرده بودند، این روند بهبود تا سال 2025 ادامه خواهد داشت.

تشکیل خانواده نیز روند مثبتی خواهد داشت زیرا در بلندمدت هم وضعیت اشتغال و هم وضعیت درآمد بهبود پیدا خواهد کرد. نرخ های بسیار پایین وام مسکن نیز انگیزه های بسیاری برای تشکیل خانواده ایجاد کرده است.

اگرچه کمبود نیروی کار و کمبود مهارت های مورد نیاز روند رشد را تا حدی مختل خواهد کرد. انتظار می رودکه رشد بخش مسکن در سال 2021 نیز ادامه داشته باشد و به 38/1 میلیون واحد برسد. این رقم برای سال 2022 در حدود 36/1 پیش بینی شده است.

تجارت محصولات شیمیایی و پتروشیمیایی و پیش بینی آن تا سال 2022

تجارت مواد شیمیایی ایالات متحده آمریکا در سال 2020 به شدت کاهش خواهد یافت و احتمالا یک تا دو سال طول خواهد کشید تا سطح تجارت برای این محصولات به سطوح قبل از پاندمی کووید-19 برسد. انتظار می رود که کل تجارت در سال 2020 به اندازه 7 درصد کاهش یابد و به رقم 8/220 میلیارد دلار برسد، سپس این رقم در سال 2021 به 240 میلیون دلار خواهد رسید.

صادرات محصولات شیمیایی و پتروشیمی نیز قبل از افزایش به سطح 5/134 میلیارد دلار در سال 2021، به رقم 124 میلیارد دلار در سال 2020 افول خواهد کرد. واردات نیز 5 درصد کاهش خواهد یافت تا رقم آن برای سال 2020 به 8/96 میلیارد دلار باشد، سپس به سطح 5/105 میلیارد دلار در سال 2021 افزایش خواهد یافت.

چشم انداز تجارت محصولات شیمیایی و پتروشیمی به شکل بهبود تولید، سیاست های تجاری و رفتار کووید-19 بستگی دارد. تغییرات احتمالی در زنجیره های عرضه جهانی می تواند سطوح تجارت بین الملل را برای دوره زمانی طولانی تری تحت تاثیر قرار دهد.



[1] American Chemistry Council (ACC)'s Year-End 2020 Chemical Industry Situation and Outlook

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی