142

فوق العاده بودیم

فوق العاده بودیم
(جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۹) ۰۸:۰۰

بهزاد محمدی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران عملکرد صنعت پتروشیمی ایران در یکسالی که از تشدید تحریم آمریکا علیه صنعت پتروشیمی می‌گذرد را «فوق‌العاده» می‌داند.

با این حال می‌گوید تنوع محصولات و مشتری‌های ایران باعث شد تا تحریم‌های آمریکا آن‌طور که انتظار می‌رفت اثرمستقیمی بر روی فعالیت‌های این صنعت نگذاشته است. محمدی همچنین گفته است به محض مشاهده نشانه‌های عملی مبنی بر لغو تحریم‌های ایران، کانال جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت پتروشیمی دوباره فعال می‌شود.

-بیش از دوسال از انتصاب شما به عنوان مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی می‌گذرد که همزمان شد با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های نفتی ایران از سوی آمریکا،‌ بیشترین چالشی که در این مدت با آن مواجه بودید چه بود؟

بیشترین چالشی که در این مدت با ان مواجه بودیم در حوزه تولید و فروش محصولات‌مان بود که خوشبختانه با همه سختی‌هایی که داشتیم وضع‌مان در هر دو بخش خوب است و توانستیم راهمان را برای عبور از این بحران‌ها پیدا کنیم، منتهی به دلیل این‌که تحریم هستیم نمی‌توانم آنها را بیان کنم  اما شک نکنید که ما در حوزه تولید و افزایش درآمد ارزی موفق بودیم. رئیس کل بانک مرکزی نیز از شرکت ملی صنایع پتروشیمی به دلیل تاثیری که در حفظ شرایط ارزی ایران داشت تشکر کرد. بنابراین در بحث درامد وضع‌مان بد نبوده است، اما در بحث توسعه الان صنعت پتروشیمی ایران 275 دانش فنی در اختیار دارد اما از آنجا که پتروشیمی صنعتی تکنولوژیکی، هم در حوزه دانش فنی و هم در حوزه کاتالیست است نیاز دارد به دنیا متصل باشد. ضمن این که برای جذب سرمایه هم قطعا باید با دنیا در ارتباط باشیم اما با توجه به اتفاقهایی که در دوسه سال اخیر افتاده این بخش‌ها مقداری مغفول مانده‌اند و ما نتوانستیم کارهایی که مدنظرمان بود را انجام دهیم،  در واقع همان کارهایی که می‌توانستند در زمان کمتر و هزینه کمتری انجام شوند در زمان بیشتر و هزینه بیشتری انجام شد و برخی از آنها هم اصلا انجام نشد.   

-کرونا بیشتر در چه بخش هایی از فعالیت شما اثر گذاشت؟

کرونا بر روی عملکرد ما در بخش توسعه و درآمدهای ارزی اثر گذاشت، مثلا با شیوع این ویروس در ایران به تدریج مصرف پلیمرمان افزایش و به همان نسبت نیز صادرات این محصول کاهش یافت. اما باید به این موضوع به صورت کلی توجه داشته باشید که با همه‌گیری کرونا سفارش محصولات تولیدی صنایع پتروشیمی ما کاهش یافت و به همان نسبت نیز در فروش محصولاتمان با مشکل مواجه شدیم،‌ به نحوی که تا 35 درصد در قیمت محصولاتمان با کاهش مواجه شدیم.

در بخش توسعه روی اجرای طرح‌هایمان ثاثیر داشت،‌ به خصوص در فصل بهار که تعدادی از سایتها تعطیل شدند و پس از آن با رعایت پروتکل‌ها با حداقل نیرو فعالیت را از سر گرفتند که همین امر سرعت اجرای طرحها را پایین آورد. البته من بارها گفته‌ام که امسال ( سال 99) سال طلایی صنعت پتروشیمی است چرا که با همه این محدودیت‌ها امسال با اجرای طرح‌های هفدگانه پتروشیمی که تاکنون 12 طرح آن با دستور‌آقای روحانی رئیس جمهوری افتتاح شده است،‌ ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ما از 66 میلیون تن به 90 میلیون تن در پایان سال 99 خواهد رسید که این رشد 38 درصدی در طول یکسال در صنعت پتروشیمی سابقه نداشته است.

-این محدودیت‌ها در بخش تولید هم اثر داشته یعنی از ابتدای امسال تاکنون به دلیل کرونا مجبور شده‌اید واحدی را تعطیل کنید؟

واحدهای تولیدی به هیچ عنوان متوقف نشده‌اند،‌ اما واحدهای اجرایی ما به دلیل شرایط کرونا ناگزیر مدتی تعطیل شده و با حداقل نیرو فعالیت را از سرگرفتند.

-صنعت پتروشیمی و برخی از چهره های آن از سوی آمریکا تحریم شده اید ،‌ این تحریم‌ها را چقدر بر روی صنعت پتروشیمی اثرگذار می دانید؟

نمی‌خواهم شعارگونه و احساسی در این باره صحبت کنم. اما اگر به آمار افزایش درآمدهای ارزی ما نگاه کنید و شاهد رشد آن باشید به نظر می آید تحریم‌های آمریکا روی صنعت پتروشیمی ایران آن طور که انتظار داشتند اثر مستقیمی نگذاشته است. ما به قدری تنوع محصول و مشتری داریم که می‌توانیم با اتکا به آنها از کنار تحریم عبور کنیم. در واقع تحریم ما را آن قدرها هم گرفتار نکرد.

-چقدر این صنعت را برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب می‌دانید؟

به نظرم صنعت پتروشیمی همیشه جذاب بوده است و خواهد بود. در دنیا هم رشد تقاضا در نفت و فراورده نفتی زیر یک درصد است اما رشد تقاضا در بخش پتروشیمی سالانه بین 4 تا 5 درصد است بنابراین پتروشیمی صنعت جذابی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است. اگرچه ما در در دوسال گذشته که تحریم‌های آمریکا بسیار شدید شد با محدودیت‌های بسیاری مواجه شدیم اما فکر می‌کنم به محض این‌که تحریم‌های ایران لغو شود همچنان سرمایه‌گذاران فراوانی هستند که ‌تمایل به همکاری با  ما در این بخش دارند.

-پس از روی کار آمدن بایدن آیا پالسهای مثبتی از سوی سرمایه‌گذاران خارجی دریافت کرده‌‌اید؟

هنوز به صورت عملی کاری انجام نشده است، منتهی اگر نشانه‌های عملی ببینیم ما هم یکسری از فعالیت‌هایمان را شروع می‌کنیم. مثلا کانالی را که قبلا در بخش جذب سرمایه‌گذاران خارجی داشتیم و با شروع تحریم‌ها تقریبا غیرفعال شد دوباره فعال می‌کنیم. باید یادآوری کنم که قبل از تحریم‌ها سرمایه‌گذاران زیادی برای فعالیت در صنعت پتروشیمی ایران ابراز علاقه کرده بودند .

این را هم باید یادآوری کنم که شرایط ما در صنعت پتروشیمی نسبت به دوسال پیش خیلی فرق کرده است،‌ از آنجا که طرح‌های راهبردی این صنعت را برای توسعه تعریف کرده‌ایم تکلیفمان با این صنعت مشخص است، بنابراین چه شرکت‌های داخلی و چه شرکت‌های خارجی که بخواهند با ایران در این بخش همکاری کنند باید مبتنی بر طرح‌های راهبردی باشد یعنی این‌که مبنای همکاری ما با شرکتهای خارجی براساس طرح‌های راهبردی‌مان است از این رو می‌دانیم به چه میزان سرمایه و یا چه فناوری نیاز داریم و بر همان اساس نیز به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم. حال اگر فضای مذاکرات با لغو تحریم ها باز شود قبلا مذاکراتمان نسبت به گذشته مبتنی بر هدف مشخصی خواهد بود.

این بار نگاهتان بیشتر به کدام بازارهاست؟

ما باید بازارهای مقصدمان را متنوع کنیم،‌ ما به اروپا هم خیلی صادر می‌کنیم اما تناژ انها کم است ما باید برویم به سمت تقویت مقاصد صادراتی خودمان که استراتژی ما هم این است و می‌خواهیم این بخش را رشد دهیم نمی خواهیم در این بخش به کشورهای معدودی محدود باشیم.

الان رقیب ایران در منطقه چه کشوری است؟

عربستان رقیب ایران در منطقه است و ما امیدوارم با تحقق جهش سوم که ظرفیت تولید ما به 130 میلیون تن در سال می‌رسد تا سال 1400 و درامدمان نیز به 33 میلیارد دلار در سال می‌رسد در محصولات پایه پتروشیمی از عربستان جلو خواهیم زد.

 

نویسنده- نگار صادقی

 

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی