143

پنج روندی که در سال ۲۰۲۱ صنعت پتروشیمی جهان را شکل خواهد داد

پنج روندی که در سال ۲۰۲۱ صنعت پتروشیمی جهان را شکل خواهد داد
(چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰) ۰۸:۰۰

اگر بخواهیم کل صنعت پتروشیمی و عملکرد فناوری ها را در سال ۲۰۲۰ فقط در یک کلمه خلاصه کنیم، آن کلمه"اختلال" خواهد بود.

نگاهی به سال ۲۰۲۰

   برخی از شرکت‌های پتروشیمی مانند تولیدکنندگان شوینده ها و ضدعفونی کننده ها در سال ۲۰۲۰ رشد قابل توجهی داشتند،  در حالی که سایر شرکت‌های فعال در این صنعت مانند شرکت هایی که در حوزه های خودروسازی، پالایش و ساخت و ساز کار می‌کنند با مشکلات عدیده ای مواجه شدند.

 البته تعداد شرکت هایی که با مشکل مواجه شدند خیلی بیشتر از این ۳ حوزه است. اگرچه یک شرکت توانسته باشد به دلیل افزایش ناگهانی تقاضا  با رشد اقتصادی مواجه شده باشد، چه دچار مشکلات عدیده مالی شده باشد نتیجه یک چیز است و آن همان اختلال است.

 تنها در یک سال گذشته  تغییرات بسیار زیادی رخ داده است. استراتژی‌هایی که از سال ها پیش در این صنعت به کار گرفته می شد دیگر کاربردی ندارد. پاندمی کرونا باعث شد که  نقاط ضعف صنعت و نقاط قوت آن چیره شود و برنامه های  مربوط به تغییر و تحول شتاب بیشتری بگیرد. 

 از آنجا که کسب و کارها وارد یک مرحله پیش بینی ناپذیر شده بودند تنها راه چاره شتاب دادن به تغییر و تحولات دیجیتالی بود به نظر می‌رسد از زمان شروع پاندمی کرونا  تنها راه حل موثر باشد. به همین دلیل به نظر می رسد که تغییر و تحولات دیجیتالی در همه جوانب صنعت پتروشیمی، یکی از پنج روند اصلی شکل دهنده این صنعت در سال ۲۰۲۱ باشد.

 پنج دلیل مهم برای اینکه سال ۲۰۲۱ سال متفاوتی خواهد بود

  در حالی که صنعت پتروشیمی هنوز با چالش های سال ۲۰۲۰ دست به گریبان است، به نظر می رسد که تمرکز صنعت پتروشیمی بر این ۵ زمینه بسیار عاقلانه باشد، زیرا این پنج عامل عوامل تاثیر گذار و این صنعت در سال پیش رو خواهد بود.

۱. توسعه دیجیتال سازی

 پاندمی کرونا باعث شد که آگاهی همه افراد در مورد اهمیت بنیادین فناوری افزایش یابدمقیاس و سرعت غیر قابل پیش‌بینی این بحران باعث افزایش قابل توجه سرمایه گذاری در حوزه فناوری شد. در واقع، خیلی به ندرت اتفاق می افتد که افزایش سرمایه گذاری های دیجیتال  در داده های تولید ناخالص داخلی کشور ها دیده شود، اما سال ۲۰۲۰ که می توان از آن به عنوان سال پاندمی یاد کرد یک استثنا است.

نمودار ۱-  افزایش سرمایه گذاری های دیجیتال ناشی از پاندمی کرونا

جهان

 در حالی که کمتر سازمانی برای پدیده‌هایی مانند کووید ۱۹ برنامه ریزی کرده بود، مدیران بخش دیجیتال بهتر از سایر مدیران با این بحران مواجه شدند. به عبارت دیگر، مدیران این بخش ها زیرساخت های بسیار بهتری برای مواجهه فوری با نیاز به دورکاری کارخانه داشتند.

 تمرکز بخش دیجیتالی در سال ۲۰۲۱ بر اصلاح زیرساخت‌ها و فرآیندها خواهد بود- یعنی برقراری ارتباط بین ادارات مرکزی، پشتیبانی و ادارات واسطه- به طوری که اطلاعات بین این ورزش را به راحتی قابل انتقال باشد.

 این امر تضمین می کند که دسترسی به اطلاعات لازم برای تصمیم گیری، برنامه ریزی و پشتیبانی برای همه امکان داشته باشد. اگر قرار باشد همه کارهای یک سازمان به صورت اینترنتی انجام شود، این سازمان احتمالاً به فناوری های نوظهور مانند اتوماسیون رباتیک، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و  پردازش زبان طبیعی نیازمند است. این سرمایه گذاری ها باعث خواهد شد که هم درآمد و همکاری سازمان افزایش یابد و همچنین خدمت رسانی به مشتریان نیز بهبود یابد‌.

 صنعت پتروشیمی، که همیشه در مقایسه با سایر صنایع با سرعت کمتری حرکت کرده است، باید عملیات مربوط به دیجیتالی سازی سازمان را از صنایعی که به صورت موفقیت آمیز توانسته اند فرایند های خود را دیجیتالی سازند مانند رسانه ها، ارتباطات از راه دور صنایع فناوری برداری کند.

 گام های عملیاتی

- درک کامل همه محصولات و گزینه های در دسترس- پیشرفت های دیجیتالی لزوماً به این معنی نیست که یک سازمان باید برنامه ریزی های خود را از پایه و اساس تغییر دهد.

- استفاده از تکنولوژی در همه بخش‌های اجرایی، واسطه و پشتیبانی. فناوری نباید تنها برای تعمیرات پیش بینی شده یا مراکز خدمات مشترک مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، از ابزارهای دیجیتال برای بهبود و تجارب کارمندان استفاده کنید؛ داده های تحلیلی را در اختیار مشتریان قرار دهید اعتماد آنها را به صورت کامل جلب کنید.

- بازدهی سرمایه گذاری را بالا ببرید: از همان راه های اصلی صنعت پتروشیمی  برای افزایش سودآوری محصولات استفاده می شود، برای تبدیل های دیجیتالی نیز استفاده کنید.

۲. اهداف متعالی ای اس جی

 صنعت پتروشیمی یکی از پیشروان عوامل محیط زیستی، اجتماعی و حکمرانی (ESG) بوده است، اما هنوز کارهای زیادی هم مانده که انجام نشده است. اکنون زمان آن رسیده این صنعت از ما خود را برای رسیدن به اهداف ای اس جی جزم کند.

 در حال حاضر اهداف ای اس جی تبدیل به رویه غالب صنعت شده است، زیرا فشارهای بسیار زیادی از سوی سرمایه گذاران، قوانین و مقررات و مصرف کنندگان وارد شده است که باعث شده از شرکت‌ها نیز این اهداف را مد نظر قرار دهند.

 برخی از مثال های این تغییرات عبارتند از: افزایش تقاضا برای سرمایه گذاری مسئولانه شده است که مدیران مالی شرکت های بزرگ سرمایه گذاری های کلانی بر روی اهداف ای اس جی انجام دهند، مخصوصا شرکت هایی که قبلاً توجهی به مسائل محیط زیستی نداشتند؛

 مقررات مربوط به تالاری در اتحادیه اروپا مستلزم این است که همه تاثیرات ای اس جی بر روی محصولات در نظر گرفته شوند؛ مصرف کنندگان عموماً خواستار این هستند که کسب و کارها فراتر از تخیلات خود حرکت کنند سخن گفتن اقدام کنند؛ مدیران اجرایی شرکت های پتروشیمی باید به طور روز افزون مورد ارزیابی قرار گیرند در صورت پیشرفت به سمت اهداف ای اس جی مورد تشویق قرار گیرند.

نمودار ۲- آیا مدیریت ریسک های مربوط به تغییرات آب و هوا می تواند عامل مهمی در حفظ شغل شما در ۵ سال آینده باشد؟

جهان

منبعKPMG  Eversheds Sutherland Survey, November 2020

 یک مطالعه اخیر توسط شرکت KPMG نشان دهنده این است که مدیران اجرایی شدت بر روی اهداف مربوط به تغییرات آب و هوا تمرکز کرده اند.

 صنعت پتروشیمی کلید باز کردن قفل استراتژی‌های مربوط به آب و هوا را در زنجیره ارزش همه صنایع تولیدی در اختیار دارد. این کار از طریق عرضه محصولات تولیدی پایدار صنایع پایین دستی انجام می شود. سایر زمینه های تمرکز برای رسیدن به اهداف ای اس جی  عبارتند ازکربن زدایی، انرژی های تجدید پذیر، کاهش انتشار دی اکسید کربن بازیافت انواع پلاستیک ها.

 دنبال کردن اهداف ای اس جی مزیت رقابتی ایجاد می کند. انجام اقدامات جدی در رسیدن به اهداف ای اس جی یکی از پیشرفت های مورد نیاز برای استخدام نیروهای نخبه در صنعت پتروشیمی، تقویت برند و جز وجوه سرمایه گذاری است. به طور خلاصه، اهداف ای اس جی چرخه سعادت را برای همگان به دنبال خواهد داشت- هم برای کارمندان، هم مشتریان و هم سرمایه گذاران.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی