143

آینده مواد شیمیایی زیست‌پایه در اقتصاد زیست‌پایه اتحادیه اروپا

آینده مواد شیمیایی زیست‌پایه در اقتصاد زیست‌پایه اتحادیه اروپا
(چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰) ۰۸:۰۰

نیاز به کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی صنعت پتروشیمی ظهور محصولات جایگزین زیست‌پایه انجامیده است.

مطالعه جدیدی که توسط جی آر سی انجام شده است  پتانسیل بازار های اتحادیه اروپا برای فروش محصولات زیست- پایه را نشان می دهد، و تخمین می زند که نرخ رشد تولید این محصولات بین سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۵ سالانه در حدود ۳.۶ درصد خواهد بود.

هدف از به روزرسانی استراتژی اقتصاد زیست‌پایه در سال ۲۰۱۸ این است که داروی تخریب اقتصاد زیست‌پایه اروپا را بگیرد و سهم آن را در رسیدن به اهداف  توسعه پایدار در سال ۲۰۳۰ و۱۷ رکن اهداف توسعه پایدار  (SDGs)  و همچنین توافقنامه پاریس را به حداکثر برساند.

 هدف این به روزرسانی این است که نوآوری را افزایش، میزان آلاینده ها را کاهش و تقاضا برای محصولات کشاورزی و شیلات را که به صورت کاردار تولید شده‌اند افزایش دهد، امنیت غذایی را بالا ببرد، استفاده پایدار از منابع بیولوژیکی تجدیدپذیر را برای اهداف صنعتی بهبود بخشد، اینکه تنوع زیستی و حفاظت از محیط زیست را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

 یکی از نقش های مهم در این حوزه می تواند توسط محصولات شیمیایی زیست‌پایه ایفا شود، محصولات زیست‌پایه به محصولات شیمیایی گفته می شود که به صورت کامل یا بخشی از آنها از مواد با پایه بیولوژیکی تولید شده باشد ( به عنوان مثال بیوماس، خوراک همچنین کارخانه ها، انرژی های مورد استفاده، محصولات تولیدی، درخت ها، ارگانیسم های دریایی و ضایعات بیولوژیکی).

 با توجه به تاثیر اندک محیط زیستی این محصولات در مقایسه با مشابه، مواد شیمیایی زیست‌پایه اخیراً بازار های اتحادیه اروپا عنوان محصولاتی معتبر و دوست محیط زیست که می توانند جایگزین مناسبی برای مواد شیمیایی استاندارد باشند در نظر گرفته می شود.

 برای مثال، پلیمرهای زیست‌پایه در حال حاضر در صنعت تولید نوشیدنی های فاقد الکل منظور تولید بطری های نوشیدنی زیست پای مورد استفاده قرار می گیرد.

 به رغم استفاده موفقیت‌آمیز مواد شیمیایی زیست‌پایه در صنایع مختلف -مانند صنعت تولید محصولات آرایشی، صنعت تولید انواع حلال ها، صنعت تولید جوهر و سایر محصولات استاندارد- هنوز این محصولات سهم بازار بسیار اندکی دارند و سرمایه‌گذاران نیز تمایل اندکی به سرمایه‌گذاری در تولید این محصولات دارند.

 از آنجایی که بسیاری از محصولات شیمیایی جزو محصولات ضروری در زندگی روزمره ما هستند، بررسی چشم انداز آتی تحولات آنها در بازار اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد.

 یک بخش بسیار سبز از اقتصاد اتحادیه اروپا

 از آنجایی که مواد شیمیایی زیست‌پایه می توانند باعث ایجاد بخش های جدید در اقتصاد و نیز کاربردهای جدید منابع طبیعی شوند، اروپایی این محصولات را دقت تحت نظر گرفته است.

 شرکت مطالعاتی جی آر سی، با همکاری شرکت تحقیقات و نوآوری دی جی نیز مشارکت گروه فناوری بیوماس برای اولین بار پتانسیل بازار محصولات شیمیایی زیست های را از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۵ به صورت کمی مطالعه کرده است.

 تخمین پتانسیل بازار برای محصولات شیمیایی زیست‌پایه

 دانشمندان در گزارش خود ۱۰ گروه محصولات شیمیایی زیست‌پایه کلیدی، میزان تولید و سطح مصرف آنها در اتحادیه اروپا، سطح مورد نیاز تولید برای اشباع بازار عوامل اصلی تاثیرگذار بر وضعیت این بازارها محدودیت های تولیداتی آنها را مورد بررسی قرار داده اند.

 از آنجایی که هنوز شیمیایی زیست‌پایه به طور دقیق تعریف نشده اند، آماردانان رسمی اروپا حقایق اندکی را در مورد اثرات زیست محیطی و روندهای تولیدی آنها منتشر کرده اند.

  کلودیا پاریسی، یکی از پژوهشگران شرکت جی آر سی که در این تحقیق نیز مشارکت داشته است، می‌گوید: " اگر یک پایگاه داده جامعه که شامل همه این اطلاعات است داشته باشیم تا هر زمان که خواستیم به آن را جذب کنیم یک فرصت بزرگ را در اختیار ما قرار می‌دهد، زیرا اکنون ما این توانایی را داریم که یک تحلیل جامع بر روی این در گروه محصول انجام دهیم. این مرحله برای تعیین شکاف های بازار و فرصت‌های توسعه ضروری است."

 نویسندگان این گزارش، بر اساس روش شناسی جزئی، داده‌های بازار و اعتقاد متخصصان تخمین زده اند که کل تولید محصولات شیمیایی زیست پای در اتحادیه اروپا تقریباً در حدود ۴.۷ میلیون تن محصولات شیمیایی زیست‌پایه در سال است، که این میزان تقریباً معادل ۳ درصد از کل بازار برای ایده محصول کلیدی است.

 نتایج این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که هر گروه محصول از نظر نقطه اشباع بازار، پتانسیل بازار و درصد محصولات شیمیایی زیست‌پایه به شکل  متفاوتی تحول می یابند.

 به عنوان مثال، همین حالا نیز پلیمرهای زیست‌پایه برای تولید پلاستیک خیلی محبوب هستند، به ویژه برای تولید اقلام دورریختنی و بسته بندی، اما با این وجود در  تولید آنها هم هنوز مقدار کمی از مواد شیمیایی زیست‌پایه مورد استفاده قرار می گیرد.

 برعکس، انواع پاک کننده های سطوح- که در صنعت مراقبت های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند- حاوی درصد بالایی از مواد شیمیایی زیست‌پایه هستند، که بخش عمده آن مربوط به روغن سبزیجات است، اما تولید این محصولات همین حالا نیز به حد اشباع رسیده و بنابراین بازار آنها در آینده تغییرات چندانی نخواهد داشت.

 متوسط نرخ رشد سالانه کلی این ده گروه محصولی، بر اساس سناریوی کسب و کار عادی، در حدود ۳.۶ درصد تخمین زده شده است. به عبارت دیگر، انتظار نمی رود که میزان تقاضای آنها به سرعت رشد کند.

 غلبه بر موانع مربوط به جذب بازار

 دانشمندان معتقدند که هزینه‌های بالای تولید مانع اصلی برای رشد تولید محصولات شیمیایی زیست‌پایه هستند، زیرا هزینه تولید این محصولات بسیار بالاتر از مشابه های سنتی آنهاست.

 علاوه بر این، هنوز بخشی از مواد شیمیایی زیست‌پایه از نظر هزینه های بالاسری سرمایه‌گذاری در زیرساخت یا فروش های آینده بسیار پر ریسک هستند.

 مداخلات سیاستی با هدف تحریک این بازارها می‌تواند شامل مشوق های سرمایه گذاری ( مانند انواع وام های بلاعوض، وامهای کم بهره، ضمانت و غیره) باشد، یا اینکه به نحوه سیاستگذاری شود که تولید مشابه های این محصولات که از سوخت فسیلی تولید می شوند بسیار گران تر شود - مثلاً از طریق مالیات بر کربن- یا استفاده اجباری از مواد شیمیایی زیست‌پایه  در برخی از صنایع که باعث افزایش تقاضا برای آنها می شود. این مطالعه با هدف ارائه شواهد و مدارک اولیه برای اطلاع سیاست‌گذاران درباره پتانسیل های دیده نشده بازار مواد شیمیایی زیست‌پایه تهیه شده است و بینش جدیدی را نسبت به عوامل موثر بر بازار این محصولات و محدودیت های موجود بر سر راه رشد آنها را ارائه می دهد که می تواند به نوبه خود باعث تمایل سهامداران و مشتریان به محصولات شیمیایی زیست‌پایه شود.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی