143

محصولات پتروشیمی چین و فقدان پایه و اساس منطقی برای نظریه رونق چین در سال ۲۰۲۱

محصولات پتروشیمی چین و فقدان پایه و اساس منطقی برای نظریه رونق چین در سال ۲۰۲۱
(چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰) ۰۸:۰۰

اگر یک جستجوی ساده در گوگل انجام دهید تعداد بسیار زیادی مقاله در مورد رونق اقتصادی چین در سال ۲۰۲۱ خواهید یافت.

می توانید برخی از آنها را انتخاب کنید و با جزئیات بیشتری مقاله را مطالعه کنید، در همه این مقاله ها به یک نکته مهم می رسید: بهبود چین امسال هم ادامه خواهد یافت. اما هیچ داده ای وجود ندارد که به صورت علمی این ادعا را اثبات کند.

 اما بر اساس داده های محصولات پتروشیمی منتشر شده برای سال ۲۰۲۰ توسط ICIS، چه از نظر تاریخی سال بسیار خوبی از لحاظ این داده ها برای چین محسوب می شود، همه اظهارنظرهای منفی را رد می‌کند.

نمودار ۱- تقاضای محصولات پتروشیمی چین بین سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰

مقاله

 بگذارید با همین نمودار یک شروع کنیم که نشان می دهد تقاضا برای اکثر محصولات پتروشیمی در چین به شدت افزایش یافته است. نرخ رشد تقاضا در سال ۲۰۲۰ حتی در برخی موارد بسیار بیشتر از نرخ رشد تقاضا در سال ۲۰۱۹ در مقایسه با سال ۲۰۱۸ بوده است.

 و در همه مواردی که در نمودار ۱ ملاحظه می کنید افزایش حجم تقاضا در سال ۲۰۲۰ بسیار زیاد بوده است. مثلاً پلی پروپیلن را به عنوان یک مثال در نظر بگیرید. تخمین اولیه ما حاکی از این است که تقاضای سال گذشته تقریبا در حدود ۴ میلیون تومان بیشتر از تقاضای سال ۲۰۱۹ بوده است.

 علاوه بر این نمودار 1 را از نظر اعداد و ارقام بررسی کنید، در این نمودار برخی از تخمین های اولیه برای سال ۲۰۲۰ آمده است نشان دهنده افزایش تقاضا به صورت واضح هست ( واردات خالص به اضافه تولید داخلی)، ضمن اینکه پیش‌بینی ما نیز این بود که تقاضا افزایش خواهد یافت. تقاضای واقعی همان تقاضای اسمی است که نسبت به اختلالات موجودی انبار تعدیل شده است.

 در میان سه درجه مختلف پلی اتیلن، تقاضای اسمی برای این محصولات ۲.۷ میلیون تن بیش از پیش بینی های اولیه ما بود. همچنین تقاضا برای پلی پروپیلن ۱.۶ میلیون تن و پارازایلین ۲ میلیون تومان بیش از پیش بینی های اولیه ما بود.

 زمانی که ما تخمین‌های نهایی برای تقاضای چین در سال ۲۰۲۰ را در اواخر سال جاری منتشر کنیم، احتمالاً تخمین‌های نهایی به اندازه تخمین‌های فعلی افزایشی نخواهد بود.

 اما بدون شک ارقام نهایی ما خیلی بالا تر از پیش بینی های اولیه خواهد بود. مصرف چین میلیون‌ها تن بیشتر از آن چیزی بوده است که ما پیش بینی می کردیم.

 دلیل اینکه من بر روی این موضوع تمرکز کرده‌ام این است که کسانی که می‌خواهند در این حوزه‌ها فعالیت می‌کند ممکن است که در پایان سال با یک اصلاح قیمت ناگهانی مواجه شوند، اگر ما به این نتیجه برسیم که رشد تقاضا برای سال جاری تاکنون کمتر از رشد تقاضا در فصل چهارم سال ۲۰۲۰ بوده است. این مقایسه بسیار ضروری است به دلیل اینکه روش تقاضا در فصل چهارم سال گذشته به شدت بالا بوده است.

 توجه داشته باشید که  منظور از طرح این موضوع ها هیچ وقت این نبوده است که  اقتصاد چین احتمالا وضعیت بسیار بدی پیدا خواهد کرد. اما ریسک واقعی این است که ممکن است چین نتواند همان رشد سال گذشته را در سال جاری حفظ نماید.

 البته به  به عقیده بسیاری از تحلیلگران اقتصاد چین تاکنون از روند رشد سابق خود تا حدی منحرف شده است، دلیل آن این است که احتمالا رشد صادرات چین در فصل اول سال ۲۰۲۱ آهنگ نزولی داشته است - البته مجدداً در مقایسه با فصل چهارم سال ۲۰۲۰، چراکه تنها این مقایسه یک مقایسه معتبر است.

نمودار 2- مقایسه تقاضای اسمی و پیش بینی تقاضا برای برخی محصولات منتخب پتروشیمی

مقاله

 چرا این اعتقاد وجود دارد که رشد صادرات چین کاهش یافته است؟ اولاً به این دلیل که چون رشد تقاضا در فصل چهارم سال گذشته بسیار بالا بوده است احتمال اینکه این روند نزولی شود وجود دارد. ثانیاً به این دلیل که بسیاری از تاثیرات منفی بر روی صادرات اثر گذاشته است و اگر به داده های ماهانه نگاه کنیم جهت این تغییرات مشخص است.

 شاخص های قدرت خرید مدیران در ماه فوریه منتشر شده است پردو حاکی از کاهش سفارش های جدید صادرات است. البته شاید شاخص قدرت خرید مدیران در ماه مارس چیز دیگری را بخواهد به ما بگوید. اما حتی اگر این تعداد سفارشات افزایش هم بیابد سفارشات مربوط به ماه آوریل است که مسلماً در فصل دوم سال اتفاق خواهد افتاد.

 البته باید به این نکته توجه داشت که فقدان داده های مورد نیاز و تحلیل های علمی در مورد موضوعات مربوط به زنجیره‌های ارز حیاتی یک نگرانی بسیار مهم ایجاد می کند. بنابراین این نیاز وجود دارد که ما بتوانیم زنجیره‌های ارزش را به صورت کلی دقیق‌تر کنترل و نظارت کنیم.

 این احتمال هم وجود دارد که تعمیق رکورد در اتحادیه اروپا باعث کاهش رشد صادرات چین شده باشد؛ یا اینکه مثلا حداکثر تقاضا برای کالاهای مانند لپ تاپ، ماشین لباسشویی و سایر کالاهایی که در حجم بسیار زیاد در دوران قرنطینه خریداری کرده بودیم، اتفاق افتاده است، یا به عبارت دیگر با تمام شدن دوران قرنطینه تقاضا برای کالاهای مورد نیاز در قرنطینه کاهش یافته است.

 نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که افزایش تقاضا برای محصولات پتروشیمی در چین در سال گذشته یک داستان داده- ستانده است - یعنی افزایش  واردات محصولات پتروشیمی که قرار است به عنوان کالاهای نهایی مجدداً صادر شوند، کالاهایی که مصرف آنها در دوران قرنطینه به طور چشمگیری افزایش یافته بود. داده های موجود نیز بر این ادعا صحه می گذارند.

 نکته قابل توجه دیگر این است که در سال گذشته مصرف محلی چین کمتر از دوران قبل از آن پاندمی کرونا بوده است. تنها سوالی که پیش می آید این است که مصرف چقدر کمتر بوده است: آیا میزان خرده فروشی در سال ۲۰۱۹ به اندازه ۳.۹ درصد کمتر بوده است - آن طور که داده های رسمی می گویند- یا بر اساس تخمین کتاب چین ۴.۸ درصد کمتر بوده است؟

 از نظر کارشناسان رشد تقاضای داخلی در چین در فصل اول سال ۲۰۲۱ کاهش پیدا خواهد کرد، زیرا میزان مخارج در سال نو چینی بسیار کمتر از حد انتظار بوده است. همچنین بسته‌های تشویقی دولت در سال ۲۰۲۱ کاهش می یابد. دلیل این کاهش افزایش بدهی دولت به دلیل برنامه های حمایت از کسب و کارها در دوران پاندمی کرونا است.

 علاوه بر این احتمالاً کاهش شدید  ارزش بازار سهام چین در ماه مارس نیز می تواند تاثیر منفی بر مخارج داخلی این کشور گذاشته باشد.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی