144

توسعه کسب و کار در صنعت پتروشیمی

توسعه کسب و کار در صنعت پتروشیمی
(پنج شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰) ۰۸:۰۰

امروزه ، صنعت ارزش آفرین پتروشیمی ، که نفت و گاز را به انواع محصولات مورد نیاز بشر نظیر انواع کودها و پلاستیک گرفته تا دستگاه های دیجیتال ، تجهیزات پزشکی ، شوینده ها یا لاستیک ها تبدیل می کند، از جایگاه ویژه ای برخوردار است و جزء لاینفک جوامع مدرن محسوب می شود.

همانگونه که مستحضرید ، اقتصاد جهانی طی سالهای اخیر سریعتر ، جامع تر و غیرقابل پیش بینی بیش از هر زمان دیگری تغییر کرده و حتی پیچیده تر شده است. چالش های پیش رو در بازارهای جهانی نامشخص است و نمی توان تأثیر آن را به وضوح پیش بینی کرد. من قصد دارم به برخی از ابر روندهای  مهم که بر اکوسیستم ما تأثیر می گذارند بپردازم:

صنعت پتروشیمی ایران در یک فضای پرتلاطم و بازار رقابتی جهانی کار می کند. رقابت در این حوزه بسیار شدید است و به دلیل تحریم های اعمال شده علیه میهن  ما ، توسعه کسب و کار در این صنعت بسیار دشوار شده است.

تامین مواد اولیه و خوراک در این عرصه هر روز سخت تر می شود. مواد پتروشیمیایی تولید شده از نفت و گاز حدود 90٪ کل مواد اولیه را تشکیل می دهند که به عنوان مواد اولیه شناخته می شوند. بقیه از زغال سنگ و سایرمواد حاصل می شود.

تأثیر روز افزون انتشار مواد الاینده، نهادهای حاکمیتی مختلف را به تنظیم مقررات سختگیرانه زیست محیطی ترغیب کرده است ، بنابراین پتروشیمی ها با مجموعه ای از  چالش های تغییرات اقلیمی در مورد  آب و هوا ، کیفیت هوا و آلودگی آب روبرو هستند. شرکت های پتروشیمی در دنیا هم اکنون به عنوان  یکی از اکوسیستم های موثر در راستای خلق آینده  پایدار و اقتصاد با هدف صرفه جویی در  انرژی و منابع فعالیت می کنند.

تحولات دیجیتالی سبب  نوآوری در اکثرصنایع بزرگ می گردد و صنعت پتروشیمی نیز در پذیرش این روند و وقوف به قدرت تحولات دیجیتالی  از دیگر صنایع مستثنی نمی باشد. فن آوری های  دیجیتالی از بسیاری جهات به شرکت های پتروشیمی  کمک می کند از جمله جمع آوری و پردازش داده ها  و ایجاد بینش از آن برای دستیابی به بهبود تولید با هزینه های کمتر ، برنامه ریزی برای نگهداری  و تعمیرات پیشگیرانه برای به حداقل رساندن زمان خرابی و تسهیل برنامه ریزی دقیق موجودی برای جلوگیری از فرسودگی تجهیزات و اقلام موجود در انبارهای اقلام مصرفی ومواد شیمیایی و . انتظار می رود دیجیتالی شدن منجر به افزایش درآمد و کاهش هزینه شود.

ترکیبی از اقتصاد در حال رشد جهانی ، افزایش جمعیت و توسعه فناوری منجر به تقاضای فزاینده برای محصولات پتروشیمی متنوع می گردد. صنعت پتروشیمی ایران در دهه آینده با تغییرات سریع و شگرفی روبرو خواهد شد. شرکت های پتروشیمی  باید سریعاً خود را تطبیق دهند تا برتری رقابتی خود را حفظ کنند ، بر چالش ها غلبه کنند و از فرصت های جدید بازار استفاده کنند. در NPC ما نقشه راه را به عنوان جهش دوم با 40٪ افزایش ظرفیت تولید طرحریزی  و تقریبا اجرایی کردیم ، با تمرکز بر محصولات متنوع ، توسعه و تکمیل  زنجیره ارزش و افزایش درآمد صنعت پتروشیمی.

ما در صنعت پتروشیمی دستاوردهای برجسته ای در زمینه افزایش ظرفیت، تامین خوراک، افزایش درآمد و ارزآوری، خودکفایی در ایجاد دانش فنی و تولید کاتالیست های مورد نیاز مجموعه ها داشته ایم. برای نمونه طی سال گذشته 17 پروژه جدید بهره برداری رسیدند و 25 میلیون تن به ظرفیت تولید افزوده و مجموعا به 90 میلیون تن در سال افزوده شد. ما به رکورد منحصر بفردی در تاریخ این صنعت در ایران دست یافتیم. همکنون 67 واحد تولیدی مجموعه صنعت داریم که با اجرای گام دوم (جهش دوم صنعت پتروشیمی ) به 77 واحد افزایش خواهد یافت. ما  40 نوع محصولات شیمیایی و بیش از 240 گرید پلیمری تولید می کنیم که با اجرای گام دوم بیش از 20 گرید جدید به سبد محصولات متنوع ما افزوده خواهد شد. شرکت پژوهش و فناوری ما برای نخستین بار موفق شده است لیسانس و دانش فنی بومی  واحد تولید پلی اتیلن سنگین به ظرفیت 310 هزار تن در سال را ایجاد نماید.

به طور کلی ، صنعت پتروشیمی ثابت کرده است که یک حوزه  بسیار موفق است که به طور قابل توجهی به توسعه ایران کمک می کند ، اما ما به این اکتفا نکرده و می خواهیم صنعت متعالی و پیشرو در منطقه باشیم . ما می خواهیم این جهش را انجام دهیم و این بخش خوب را به یک صنعت عالی تبدیل کنیم!

برای پاسخ به همه این چالش ها می بایست از  مدل های جامعی استفاده کنیم  که همه فرصت ها را در نظر گرفته و همگام با اخرین دستاوردهای روز جهان در عرصه مدیریت راه حل و توصیه هایی را به ما ارائه دهد.

مدل EFQM یک چارچوب مدیریتی شناخته شده در سطح جهانی است که به سازمان ها امکان می دهد تا با اندازه گیری جایی که در مسیر تحول هستند ، شکاف ها و خلاهای موجود در مسیر را شناسایی نموده  و با اتخاذ راه حلهای توصیه شده د و توانمند سازی کارکنان خود ، به موفقیت برسند.

از زمان شکل گیری بنیاد مدیریت کیفیت اروپا  ، مدل EFQM برای سازمان های سراسر اروپا و فراتر از اروپا فرهنگ عملکرد و نوآوری را ارائه داده است.

مدل , ویرایش  جدید EFQM به سازمانها این امکان را می دهد تا از تغییرات استقبال کنند ، عملکرد را هدایت کنند و برای آینده متحول شوند.

این مدل در تمام بخشها ، ازشرکت های تولید کننده مواد پتروشیمی گرفته تا سازمانهای خدماتی استفاده می شود.

بنابراین ، سفر به سوی سرآمدی  برای ما یک افتخار ویژه است و ما تمام توان خود را صرف  کرده ایم که دستاوردهای آن  را در صنعت ببینیم. تصمیم برای استفاده از مدل تعالی کسب و کار EFQM و ایجاد اولین  دوره  جایزه تعالی صنعت پتروشمی بر اساس این مدل در سال 2010 اتخاذ شده است. همکاری با موسسات معظمی  مانند EFQM و شریک و همکار معتبر آن ، QMS ،به عنوان  مجموعه هایی که به گردهم آوردن شرکت های زیادی کمک می کنند و به اشتراک گذاری عملیاتی تجربیات برتر جهانی را تسهیل می نمایند  "، نه تنها اعتبار ما را به عنوان یک حوزه صنعت  یکپارچه ارتقا می بخشد ، بلکه فرصت را برای سازمان ها برای به اشتراک گذاشتن به- روش ها و ایجاد داستان های موفقیت بیشتر در این بخش فراهم می کند."

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی