144

اهمیت نقش مدیریت پرسنل در صنایع شیمیایی

اهمیت نقش مدیریت پرسنل در صنایع شیمیایی
(پنج شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰) ۰۸:۰۰

یک صنعت شیمیایی صنعتی است که مواد شیمیایی سنگین یا سبک یا هر دوی آنها را با استفاده از رویکردهای علمی و تکنولوژیکی تولید می‌کند. این صنعت یک صنعت متکی به سرمایه انسانی است و به همین دلیل از نقش مدیریت پرسنل می توان غافل شد.

 مدیر پرسنل دو نقش مهم را بر عهده دارد: یکی مدیریت عملکرد واحد تحت مدیریت و دیگری مدیریت نیروی کار یا کارمندان. در بخش منابع انسانی نقش مدیر پرسنل شامل برنامه ریزی، استخدام، تصمیم گیری در مورد حقوق و دستمزد و مزایا، روابط نیروی کار و آموزش و توسعه است.

 به منابع انسانی مدیریت پرسنل نیز گفته می شود. وظیفه مدیر پرسنل در صنایع شیمیایی عبارت است از: مدیریت رویه های روتین استخدام، استخدام و آموزش کارمندان جدید و توضیح سیاست های شرکت.

 در طول زمان انتخاب به عنوان مدیر منابع انسانی شامل مدیریت موضوعات پیچیده و احتمالاً توسعه استراتژی های بلندمدت سازمان به منظور هماهنگی با بخش هایی از شرکت که احتمال رشد بیشتری در آینده دارند.

 اکثر متخصصان حوزه منابع انسانی با استفاده از یک آزانس استخدامی شروع به استخدام داوطلبان  بر اساس موقعیت های شغلی می کنند که در سازمان تعریف شده است و ممکن است در بلندمدت شروع به همکاری با سازمان بکنند و نحوه در تعریف و تشخیص موقعیت هایی که نیاز به استخدام نیروی جدید دارد به آنها کمک کند.

 علاوه بر این مدیر پرسنل وظیفه تعیین نقش هر یک از منابع انسانی در سازمان را دارد. به همین دلیل نقش مدیر پرسنل در سازمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 مدیر نیروی انسانی بایستی با استخدام نیروی جدید و برنامه ریزی در حال حاضر  منافع آتیه سازمان را تامین کند. بنابراین مدیر نیروی انسانی در جهت اهداف تعیین شده سازمان کار می‌کند اما اقدامات او شامل ریسک نا اطمینانی نیز می شود.

مدیر منابع انسانی همچنین برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت سازمان در زمینه استخدام نیروی انسانی را به عهده دارد، که معمولاً برنامه ریزی های کوتاه مدت قابل اطمینان تر هستند.

 برنامه ریزی منابع انسانی شامل فرایندهایی است که همه فعالیت هایی که در سازمان انجام می‌شود را وارد یک پروسه برنامه‌ریزی می‌کند و آن ها را بر اساس توانایی های نیروی کار بین نیروی کار توزیع می کند، هدف مدیر منابع انسانی این است که تعداد صحیحی از افراد مختلف با تخصص های مختلف را در موقعیت های مناسب و در زمان مناسب برای انجام اقدامات مناسب در جهت اهداف سازمان استخدام کند و به طور همزمان اهداف سازمان و همچنین نیازهای کارمندان را در نظر بگیرد.

 اگر مدیر منابع انسانی بتواند این وظیفه را به نحو موثری انجام دهد بر روی قدرت رقابت پذیری سازمان تاثیر بسزایی گذاشته است. مدیر منابع انسانی باید بتواند نیازهای مربوط به عرضه و تقاضای نیروی انسانی در سازمان را پیش بینی کند.

با این اقدام هزینه های سازمان را کاهش می دهد و به این ترتیب مانع استخدام کمتر از نیاز و بیشتر از نیاز نیروی انسانی در سازمان می شود؛ این اقدام نیز به نوبه خود بهره‌وری شرکت و کیفیت محصولات و خدمات را تحت تاثیر قرار می دهد.

این مجموعه اقدامات تعیین کننده نقش مدیر منابع انسانی در سایر حوزه های مدیریتی مانند استخدام نیروی کار، حقوق و دستمزد، آموزش های ضمن خدمت، طراحی کار، پروسه استخدام نیروی انسانی، پیشرفت های تکنولوژیکی و غیره می‌شود.

 این امر با سازمان در دسترسی به اهداف خود کمک شایانی می کند. اهمیت نقش مدیر منابع انسانی که قادر به برنامه ریزی های استراتژیک در یک سازمان است با موارد زیر مشخص می شود:

·         جابجایی نیروی کار در بین نقش های مختلف سازمان

·         مدیریت نااطمینانی در محیط داخلی و خارجی سازمان

·         تضمین نقش سازمان در مفاهیم بین المللی

·         مدیریت موفق مرگ، بازنشستگی، استعفا، بازخرید و اخراج کارمندان

·         تضمین تطابق با قوانین و سیاستهای دولتی

·         تضمین تحولات تکنولوژیکی، بازسازی ساختار و مهندسی مجدد

·         تضمین توسعه یا کوچک کردن بنگاه اقتصادی

 همچنین مدیریت منابع انسانی نقش بسزایی در نظارت بر کارکرد نیروی انسانی دارد که جزو عوامل اساسی در برنامه ریزی نیروی کار است. همه این موارد به مدیر منابع انسانی کمک می‌کند تا تصمیمات درستی را در مورد فرآیندهای استخدامی که شامل بازنشستگی، استخدام نیروی جدید، جایگزینی نیروها، آموزش و توسعه ظرفیت های نیروی انسانی اتخاذ کند.

 علاوه بر این قضاوت مدیریتی یکی از روش‌هایی است که مدیر منابع انسانی می تواند با استفاده از آن حجم کار انجام شده را در بین نیروی کار توزیع کند و تصمیم بگیرد که چه تعدادی از افراد برای انجام هرکاری مورد نیاز است.

مدیریت منابع انسانی به دو شکل ممکن است برنامه‌ریزی شود یا از بالا به پایین یا از پایین به بالا و این مسئله به ترجیحات مدیریت نیروی انسانی بستگی دارد. برنامه ریزی نیروی انسانی یک فرآیند مداوم است. برنامه‌ریزی تضمین کننده نظارت بر نحوه عملکرد نیروی انسانی است تا در خلال آن اهداف سازمان نیز برآورده شود.

 همچنین استخدام و انتخاب نیروی انسانی عوامل بسیار مهمی در رشد و پیشرفت سازمان هستند و هیچ سازمانی را نمی توان شناخت مگر اینکه نیروی انسانی استخدام شده در آن را ارزیابی کرد. تمرکز اصلی مدیر منابع انسانی در طول پروسه استخدام این است که تضمین کند که افرادی را برای سازمان جذب کند که داور واجد هم واجد شرایط باشند و هم نسبت به رقبای خود برتر باشند.

 استخدام فرایند تشخیص و جذب یا تشویق افراد واجد شرایط و مهارت های لازم برای پرکردن مشاغل موجود یا مشاغل آتی در سازمان است، البته قبل از آن باید به نحوی افراد واجد شرایط را از وجود موقعیت های موجود در سازمان مطلع کرد.

 ابزارهای ضروری برای استخدام صحیح نیروی انسانی عبارتند از: تحلیل شغل، ارزیابی شغل، توصیف شغل و تعیین شغل. هر یک از این ابزرار به نوبه خود تاثیر بسزایی در مدیریت متابع انسانی سازمان دارند و تبیین و تفسیر صحیح آنها می تواند مسیر سازمان را در جهت تامین بهینه نیروی انسانی مشخص کند.

شیوه های مدیریت منابع انسانی

مدیر منابع انسانی در اصل یک بخش ضروری از منابع انسانی است. وظیفه منابع انسانی را مدیریت می نماید به طوری که به کارهایی کل منابع انسانی نظارت دارد. در اصل قسمتی از فعالیت های مدیر منابع انسانی به کارمندان شرکت و قسمتی دیگر به کارمندان تازه وارد در سازمان می باشد.

یک مدیر با برنامه ریزی های از قبل انجام گرفته تعیین می کند چه موقع یک سازمان نیاز به نیروی جدید دارد و برای انجام نظارت بر امور کارکنان همانند حقوق و دستمزد، میزان کارایی، و آموزش آن ها نیز کارایی دارد.

یک مدیر تسلط کامل بر کار کارمندان نیز دارد و با توجه به هدف و برنامه ریزی برای کارمندان طرح می چینند. مدیر منابع انسانی با یک سری نظارت ها پیشنهادهایی را به مدیر ارشد نیز می دهد تا در کارکنان نیز انگیزه وارد نماید.

هدفی که منابع انسانی در سازمان دارد هدایت آن ها به سوی رشد شرکت است. جایگاه ویژه منابع انسانی نقش ویژه ای در هر سازمان را داراست. آن ها بر روی دریافت کارهای انجام شده تعیین کننده نقش اصلی هستند.

به همین دلیل است که خیلی ها به سوی دوره آموزش مدیریت منابع انسانی روی می آورند تا به پیشرفت خود و شرکت سعی و تلاش کنند که ارتقا پیدا نمایند. به همین منظور لازم است تا بررسی های خود را در زمینه آموزش نمایند و بعد از آن به سوی مراکز معتبر رفته و ارایه خود را درباره دوره آموزش مدیریت منابع انسانی نمایید.

آقای کالدول درباره مدیریت منابع انسانی می گوید: 

- بخش اصلی هر سازمان را کارمندان نیز تشکیل می دهند زیرا در پیشرفت یک سازمان در تلاش هستند.

 - تعیین کردن اهداف در برخورد با روش ها و شیوه های مدیریت منابع انسانی

- مشخص کردن هر مسئولیت برای هر کارمند

 - هدف و اندیشه بر روی برنامه ریزی ها به وسیله مدیریت و با توجه به هر سازمان

- حمایت از کارمندان در میان رابطه ها

- مدیریت وفاداری

- هر کارمندی باید بتواند در جهت پیشرفت خود و مدیریت تلاش نماید.

- طراحی ساختار سازمانی مسطح و انعطاف پذیری که می توانند نسبت به تغییرات خارجی واکنش به موقع نشان دهند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی