144

تاثیر سرمایه گذاری سبز بر ارزش شرکت های پتروشیمی- بخش دوم

تاثیر سرمایه گذاری سبز بر ارزش شرکت های پتروشیمی- بخش دوم
(پنج شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰) ۰۸:۰۰

شرکت ام اس سی آ (MSCI)، شرکت های پتروشیمی را از نظر اهمیتی که برای ریسک های توسعه پایدار قائل هستند چگونگی مدیریت این ریسک ها نسبت به رقبا، رتبه بندی می کند.

این موسسه شرکت های  پتروشیمی را بر اساس شش موضوع اساسی رتبه بندی می کند: مدیریت مشارکتی، مسائل ایمنی مربوط به تولید مواد شیمیایی، فرصتها در استفاده از فناوری های پاک، میزان انتشار کربن، ضایعات و انتشار مواد سمی و میزان مصرف آب.

شرکت ساستین الاتیکز (Sustainalytics)، ارزیابی می کند که ارزش اقتصادی یک شرکت تا چه حد تحت تاثیر ریسک های مربوط به توسعه پایدار شامل انتشار مواد سمی و موضوعات محیط زیستی و تاثیر اجتماعی محصولات تولیدی قرار می گیرد. ساستین الاتیکز در صورتی موضوعات مربوط به توسعه پایدار را در رتبه بندی ریسک شرکت ها دخیل می کند که تاثیر بسیار زیادی بر روی ارزش اقتصادی شرکت داشته باشد.

 آقای کهلر (Kohler)، رئیس روابط سرمایه گذاری در شرکت آلمانی کوسترو (Covestro)،  در مورد میزان فعالیت های شرکت های پتروشیمی برای حفاظت از محیط زیست اینگونه می گوید: متاسفانه هنوز زمان آن نرسیده است که شرکت‌های پتروشیمی برای عملکرد خود در زمینه حفاظت از محیط زیست مورد تشویق قرار گیرند، در عوض آنها به کرات برای عملکرد خود در جهت آسیب رساندن به محیط زیست مورد تنبیه قرار می گیرند.

 صحبت های کهلر هنوز هم در بین مدیران مالی و مدیران پرتفو طرفدار دارد اگرچه تعداد بسیار کمی از آنها اطلاعات کافی در مورد اصول توسعه پایدار دارند. اگرچه وی معتقد است که شرکت‌ها در حال استخدام متخصصان توسعه پایدار  هستند تا بدین ترتیب مسئله پایداری را در لیست اهداف خود جای دهند.

 وی معتقد است، اگر یک شرکت پتروشیمی نخواهد اهداف توسعه پایدار را در لیست اهداف خود بگنجاند ممکن است که برای همیشه از گروه شرکت های قابل سرمایه‌گذاری حذف شود. از سوی دیگر افراد بسیار اندکی ممکن است تصمیم به سرمایه گذاری در شرکتی بگیرند که رتبه بسیار بالایی از نظر معیارهای مربوط به توسعه پایدار دارد. البته باید بگویم که این مسئله مسئله فعلی ما نیست و گام بعدی است که بایستی بعد در مورد آن صحبت کنیم.

 آمیت جوشی  (Aamit Joshi)،  یکی از روسای گروه شیمیایی جهانی در بنگاه مدیریت دارایی آلانترا (Alantra)، بر این موضوع صحه می گذارد که یک پروفایل پایدار خوب هنوز در این مرحله است که مدیران شرکت‌ها می‌گویند بهتر است آن را داشته باشیم نه اینکه بگویند نیاز است آن را داشته باشیم. وی می افزاید، هنوز فاصله بسیار زیادی تا زمانی وجود دارد که کسی از من بپرسد رتبه توسعه پایدار این شرکت چند است. ما به صورت خیلی جدی فعالیت های محیط زیستی را دنبال می کنیم، اما این هنوز به عنوان بخشی از یک فرایند تعریف  شده است، نه به عنوان یک دلیل اولیه برای بستن یک قرارداد.

 جوشی ادامه می دهد، در حال حاضر فقط شرکت‌های پتروشیمی بسیار بزرگ تحت فشار قرار دارند تا برنامه های مربوط به توسعه پایدار را در اهداف خود قرار دهند. سال ها طول خواهد کشید تا این برنامه‌ها در شرکت های متوسط و کوچک نیز به همین اندازه اهمیت یابد، هم از این جهت که سرمایه‌گذاری در روی اهداف پایدار انجام دهند و هم از این جهت که خود آنها به اهداف توسعه پایدار فکر کنند.

 در اروپا دولت ها سعی می کنند صنایع را مجبور کنند تا به نحوی از پاندمی کرونا عبور کنند که آسیبی به محیط زیست وارد نشود: اتحادیه اروپا هدف را تعیین کرده است که بر اساس آن  و تحت برنامه سبز اروپایی تا سال  ۲۰۵۰ به اقتصادی دست پیدا کنند که نسبت به تغییرات آب و هوایی خنثی باشد، دستیابی به این هدف مهم تنها در صورتی امکان دارد که یک استراتژی انقلابی برای حرکت به سمت صنعت پتروشیمی پایدار صورت گیرد. اما جوشی معتقد است که بحران کنونی سرمایه‌گذاری در اهداف توسعه پایدار را برای چندین سال به تعویق انداخته است.

 وی پیش‌بینی می‌کند که: این تغییرات مهم زمانی اتفاق خواهد افتاد که اقتصاد جهان در موقعیت خوبی قرار داشته باشد و مردم اعطا پذیری کافی داشته باشند تا در مورد موضوعاتی به جز موضوعات سلامتی فکر کنند و نگران این که فردا چه اتفاقی خواهد افتاد نباشند.

 تنها اتفاقی که در حال حاضر ممکن است بیفتد این است که برخی از سرمایه‌گذاران بیشتر از سایرین به اهداف توسعه پایدار فکر می کنند. شرکت بلک راک  (BlackRock)، بزرگترین شرکت تامین مالی دنیا، اوایل سال جاری میلادی زمانی که تعداد وجوه مبادله شده تمرکز بر اهداف توسعه پایدار را دو برابر کرد و به رقم ۱۵۰ رساند در صدر اخبار قرار گرفت. این شرکت در یک اقدام بی سابقه شرکت هایی که یک چهارم یا بیشتر از درآمد خود را از محل ذغال سنگ حرارتی به دست می‌آورند را از فهرست شرکت هایی که پرتوی آنها را مدیریت می‌کند خارج کرد.

 شرکت آویوا اینوسترز (Aviva Investors) که در لندن قرار دارد، او می‌گوید که  شرکت هایی که از اصول سرمایه‌گذاری اجتماعی مسئولانه عدول کرده‌اند را واگذار کرده است. به عنوان مثال شرکت تامین مالی استواردشیپ (Stewardship Funds) را برای فروش مواد شیمیایی برخلاف قرارداد استکهلم و فهرست کمیسیون اوسپار در فهرست شرکت های شیمیایی بد قرار داده است.

 اوگن متیو (Eugenie Mathieu)، تحلیلگر ارشد شرکت آویوا، او می گوید که اخیراً تصمیم گرفته اند که در شرکت های صنعتی که در مقابل کاهش انتشار مواد آلاینده خود در سایت‌های تولیدی مقاومت کرده‌اند سرمایه گذاری عمده انجام ندهد.

 شرکت آ ویوا از شرکت غیرانتفاعی سوئدی کم اسکور (ChemScore)، سیستم رتبه بندی که اخیراً توسط دبیرخانه بین المللی مواد شیمیایی (ChenSec) راه اندازی شده است استفاده می کند. کم اسکور ۳۵ شرکت بزرگ پتروشیمی دنیا را بر اساس درآمد و امتیازی که آنها در عملکرد خود بر اساس چهار معیار گرفته اند رتبه بندی می کند، چهار معیار عبارتند از: میزان سمی بودن سبد محصولات تولیدی آنها، تحقیق و توسعه در مورد مواد شیمیایی غیر سمی، مدیریت و شفافیت، و فساد و کارهای غیر قانونی که بنگاه‌ها در آنها دخالت کرده اندمتیو در این مورد می‌گوید: رتبه بندی هایی مانند رتبه بندی کم اسکور بینش بسیار ارزشمندی را در مورد ریسک های یک شرکت در مورد دادخواهی، پایبندی به قوانین و مقررات و موضوعاتی که شرکت  به واسطه آن ها معروف شده است ایجاد می کند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی