145

استراتژی صنعت پتروشیمی به منظور پایداری و حرکت به سمت یک محیط زیست بدون آلاینده

استراتژی صنعت پتروشیمی به منظور پایداری و حرکت به سمت یک محیط زیست بدون آلاینده
(سه شنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۰) ۰۸:۰۰

توافق سبز اروپا (European Grean Deal، استراتژی جدید رشد اتحادیه اروپا، این هدف را برای اتحادیه اروپا تعیین کرده است تا در مسیر گام بردارد که تا سال ۲۰۵۰ آب و هوای پایدار و اقتصاد چرخه ای مهم ترین ویژگی های این اتحادیه باشد.

این اتحادیه همچنین یکی از اهداف خود را حمایت بیشتر از بهداشت انسانی و محیط زیست به عنوان بخشی از یک رویکرد مبهم برای مبارزه با آلودگی از همه منابع قرار داده است تا بدین وسیله به سمت یک محیط زیست عاری از آلاینده ها و مواد سمی حرکت کند.

 مواد شیمیایی و مصوب محصولات پتروشیمی در همه ارکان زندگی روزمره ما حضور دارند و نقش مهم و بنیادی را در اکثر فعالیت های روزمره ما ایفا می کنند، زیرا این صنعت به صورت غیرمستقیم ابزارها و وسایلی را تولید می‌کند تا رفاه ما را تضمین کند، بهداشت و امنیت ما را تامین کند و با چالش های جدید از طریق نوآوری ها مواجه شود.

 مواد شیمیایی همچنین سنگ بنای اصلی تولید فناوری ها، مواد و محصولات فاقد کربن، بدون آلایندگی و بهینه از نظر مصرف انرژی و منابع هستند.

 افزایش سرمایه گذاری و ظرفیت نوآوری در صنعت پتروشیمی و مواد شیمیایی برای تامین و تولید مواد شیمیایی ایمن و پایدار پیش شرط ضروری برای راه حل هایی است که از مسیر گذار سبز و دیجیتالی اقتصاد و جامعه ما حمایت می کنند.

 در عین حال مواد شیمیایی با ویژگی های خطرناک می توانند برای سلامتی و بهداشت انسان و محیط زیست بسیار پرریسک باشند. در حالی که در مورد همه مواد شیمیایی خطرناک این نگرانی ها وجود ندارد اما برخی از مواد شیمیایی خاص باعث بروز سرطان، تاثیر بر سیستم ایمنی انسان، ایجاد مشکلات تنفسی، بیماری های مربوط به غدد درون ریز، سیستم تولید مثل و بیماری های قلب و عروق، تضعیف مقاومت بدن و میزان تاثیرگذاری انواع واکسن و در نهایت افزایش آسیب پذیری نسبت به انواع بیماری ها می شوند.

 بنابراین وجود چنین مواد شیمیایی خطرناکی تهدیدی برای سلامت بشر به حساب می آید. علاوه بر این، آلودگی های ناشی از تولید مواد شیمیایی یکی از عوامل مهم در سلامت زمین به عنوان محل زندگی ما محسوب می شود، زیرا زندگی گیاهان و جانوران را تحت تاثیر قرار می دهد و اثرات منفی مانند تغییرات آب و هوایی، جنگل زدایی اکوسیستم‌ها از بین رفتن تنوع زیستی را رقم می زند.

 مواد شیمیایی جدید بایستی به صورت ذاتی ایمن و پایدار باشند، این ویژگی مهم باید از تولید تا پایان دوره مصرف این محصولات را شامل شود، در حالی که همزمان محصولات جدید بایستی فرآیندها و فناوری‌های تولیدی را به سمتی ببرند که صنعت پتروشیمی به سوی هدفی گام بردارد که در آن در تغییرات آب و هوایی نقشی نداشته باشد.

 اتحادیه اروپا همین حالا هم چارچوب های مقررات و قوانین حمایتی و جامعی را در مورد مواد شیمیایی دارد، که این رهیافت های دانش بنیان در سرتاسر جهان نیز مورد قبول می باشد. این چارچوب مقرراتی در حال تبدیل شدن به یک مدل جهانی از استانداردهای ایمنی است.

 بدون تردید اتحادیه اروپا در ایجاد یک بازار داخلی برای مواد شیمیایی که به صورت بهینه عمل می‌کند بسیار موفق بوده است، همچنین در زمینه کاهش ریسک‌های ناشی از تولید مواد شیمیایی خطرناک برای انسان ها و محیط زیست، مانند مواد سرطان زا و فلزات سنگین، نیز عملکرد قابل دفاعی داشته است. ضمن اینکه برنامه های موفقی را در جهت پیش‌بینی یک چارچوب قانونی برای بکارگیری در شرکت های پتروشیمی اجرا کرده است.

 برخی از آمار و ارقام های مهم در مورد مواد شیمیایی، صنعت تولید مواد شیمیایی و قانونگذاری در مورد مواد شیمیایی

1.     میزان فروش جهانی مواد شیمیایی در سال ۲۰۱۸ میلادی بالغ بر سه هزار و ۳۴۷ میلیارد یورو بوده است، این در حالی است که اروپا دومین تولید کننده بزرگ محصولات شیمیایی ( که ۱۶.۹ درصد از کل فروش دنیا را به خود اختصاص داده است) بوده است. هر چند سهم اروپا در طول ۲۰ سال گذشته تقریبا نصف شده است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ بیشتر کاهش یابد و از جایگاه دوم به جایگاه سوم در جهان تنزل پیدا کند.

2.     تولید مواد شیمیایی چهارمین صنعت بزرگ در اتحادیه اروپا است که از ۳۰ هزار شرکت تشکیل شده است، ۹۵ درصد آنها را شرکت های کوچک و متوسط تشکیل می دهد. این صنعت به طور مستقیم تقریباً ۱.۲ میلیون نفر و به صورت غیر مستقیم ۳.۶ میلیون نفر را استخدام کرده است.

3.     اتحادیه اروپا چارچوب حقوقی جامعی را در مورد مواد شیمیایی دارد که تقریباً حاوی ۴۰ ابزار قانونی است که شامل مقررات مربوط به ثبت، ارزیابی، مجوز و محدودیت استفاده از مواد شیمیایی (REACH)، مقررات مربوط به رتبه بندی، برچسب زدن و بسته بندی مواد خطرناک (CLP) و در بین بقیه موارد قانونگذاری برای ایمن بودن اسباب بازی ها، محصولات آرایشی، آفت کش ها، محصولات حفاظت از گیاهان، مواد غذایی، مواد سرطان زا در محل کار و همچنین قانونگذاری در مورد حمایت از محیط زیست می‌شود.

4.     مطالعات مربوط به نظارت بر زیست انسانی در اتحادیه اروپا نشان دهنده افزایش تعداد مواد شیمیایی خطرناک مختلف در خون انسان و در بافت‌های بدن است، که شامل برخی حشره کش های خاص، آفت کش ها، محصولات دارویی، فلزات سنگین، نرم کننده ها و خاموش کننده های آتش است. در کنار این ها در نظر بگیرید که برخی مواد شیمیایی باعث کاهش رشد جنینی و افزایش سقط جنین و کاهش نرخ زاد و ولد شده است.

5.     ۸۴ درصد از اروپایی ها نگران اثرات مواد شیمیایی موجود در زندگی روزمره ما بر روی سلامت انسان هستند و ۹۰ درصد آنها نگران تاثیر مواد شیمیایی بر محیط زیست هستند.

 با این وجود به منظور توسعه و استقرار مواد شیمیایی پایدار نمی‌توانند گذار سبز و دیجیتال را به نحوی انجام دهند که ضمن آن از محیط زیست و سلامت انسان حفاظت شود، به خصوص از زندگی گروه های آسیب پذیر، نوآوری برای گذار سبز از صنعت شیمیایی و زنجیره ارزش آن باید شدت بگیرد و سیاست‌های موجود در مورد مواد شیمیایی در اتحادیه اروپا بایستی متحول شوند و با سرعت بیشتر و به طور موثرتری به چالش هایی که توسط مواد شیمیایی خطرناک برای زندگی انسان و محیط زیست به وجود آمده است پاسخ دهند.

 این اقدام شامل تضمین استفاده ایمن و پایدار از همه مواد شیمیایی می‌شود که باعث بهبود تاثیرات منفی مواد شیمیایی بر سلامت انسان و محیط زیست می‌شود - مواد خطرناکی که در مورد آن‌ها نگرانی‌های بسیاری وجود دارد- البته میزان استفاده از این مواد کاهش یافته و تا جایی که ممکن بوده با مواد دیگر جایگزین شده اند، این امر به ویژه در مورد کالاها و محصولات مصرفی به وضوح دیده می شود.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی