145

سرمقاله

سرمقاله
(سه شنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۰) ۰۸:۰۰

با تکمیل زنجیره ارزش، ارزش متوسط هر تن محصول افزایش می یابد

صنعت پتروشیمی هم‌اکنون ۶۷ مجتمع پتروشیمی فعال در کشور دارد  که از این تعداد سه شرکت تأمین یوتیلیتی مناطق عملیاتی را بر عهده دارند.

این مجتمع‌ها سال گذشته حدود ۴۰ میلیون تن معادل ۹۹۲ هزار بشکه نفت خام در روز سوخت و خوراک از بالادست دریافت کردند که حدود ۳۵ میلیون تن محصول نهایی تولید شد، از این مقدار ۲۵  میلیون تن صادر و حدود ۱۰ میلیون تن در داخل عرضه شد.

از این صنعت ۳۳۰ گرید پلیمری و ۴۰ نوع ماده شیمیایی به صنایع داخلی محصول عرضه می‌شود و حدود ۱۵ هزار بنگاه کوچک و متوسط در زیرمجموعه این صنعت فعال هستند.

صنعت پتروشیمی 48 طرح توسعه‌ای در قالب جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی در دست اجرا دارد . این طرح‌ها ظرفیت این صنعت را 45 میلیون تن افزایش خواهند داد که نیاز به 30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است که حدود 8 میلیارد دلار آن تاکنون هزینه شده است و مابقی در سال‌های آتی هزینه و جذب می‌شود.

11 طرح باقیمانده از جهش دوم صنعت پتروشیمی، ظرفیت این صنعت را با 10 میلیون تن افزایش به 100 میلیون تن می‌رساند، افزود: 3 طرح  از این 11 طرح، در شهرهای اردبیل، خمین و گچساران اجرا شده‌اند که برای نخستین بار واحد پتروشیمی در این شهرها احداث شده است.

و 2 طرح خاص پلی‌پروپیلن خمین و پلیمر پادجم که به سمت تولید ABS می‌رود، محصولات مورد نیاز کشور را تولید خواهند کرد.

طرح‌های 38گانه جهش سوم صنعت پتروشیمی تا افق 1404 تکمیل خواهند شد. با اجرای این طرح‌ها، 10 شهر خارج از هاب‌های پتروشیمی دارای پتروشیمی خواهند شدکه کمک به توسعه منطقه‌ای صنعت پتروشیمی در کشور می‌کند.

یک طرح تأمین خوراک، یک طرح جمع‌آوری گازهای فلر برای تأمین خوراک بیدبلند خلیج فارس با هدف کاهش اثرات زیست محیطی، طرح PDH سلمان فارسی به عنوان نخستین طرح PDH، نخستین طرح GTPP در اسلام‌آباد با فناوری بومی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و دو طرح GTPP در هاب مکران از جمله طرح‌های جهش سوم صنعت پتروشیمی هستند.

حدود 1.7 میلیون تن پلی‌پروپیلن در قالب طرح‌های جهش سوم صنعت پتروشیمی به ظرفیت این محصول در صنعت افزوده خواهد شد و ایران در گریدهای عمومی بی‌نیاز از واردات این محصول خواهد شد.

افزایش ارزش متوسط هر تن محصول را از سیاست‌های این شرکت است که با تکمیل زنجیره ارزش، ارزش متوسط هر تن محصول افزایش خواهد یافت.

در سال گذشته 675 هزار تن  محصول پتروشیمی به ارزش 1.3 میلیارد دلار وارد شده است، که باآنالیز این محصولات، تمرکز بر 40 قلم کالای عمده وارداتی انجام و طرح‌های پیشران تعریف شدند که این طرح‌ها در راستای تکمیل زنجیره هستند.

با توجه به اینکه طرح‌های پیشران 38 طرح با مجموع 3 میلیون تن ظرفیت هستند، در واقع با اجرای طرح‌های پیشران 22 محصول جدید در صنعت پتروشیمی تولید خواهد شد.

که این طرح‌ها در زنجیره پروپیلن 13 طرح، در زنجیره متانول 6 طرح، در زنجیره اتیلن 5 طرح، در زنجیره بنزن 2 طرح و یک طرح زنجیره اوره، یک طرح زنجیره ملامین و یک طرح زنجیره بوتیلن تعریف شده‌اند.

 

مدیر مسئول نشریه الکترونیکی پیام پتروشیمی 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی