146

به سوی محیط زیست عاری از مواد سمی: یک چشم انداز جدید بلند مدت برای سیاست‌های اتحادیه اروپا در مورد مواد شیمیایی

به سوی محیط زیست عاری از مواد سمی: یک چشم انداز جدید بلند مدت برای سیاست‌های اتحادیه اروپا در مورد مواد شیمیایی
(جمعه ۱۵ اَمرداد ۱۴۰۰) ۰۸:۰۰

تقریباً ۲۰ سال پس از اولین رویکرد استراتژیک به مدیریت مواد شیمیایی در اروپا اکنون زمان آن رسیده است که یک چشم انداز جدید بلند مدت برای سیاست های اتحادیه اروپا در مورد مواد شیمیایی ترسیم شود.

این استراتژی در راستای توافق سبز اروپا در جهت یک محیط زیست عاری از مواد سمی تلاش می‌کند،  به نحوی که مواد شیمیایی به روش تولید و استفاده شود که مشارکت آنها را در جامعه حداکثر کند، به طوری که هم به هدف گذار سبز و دیجیتال جامه عمل پوشانده شود و در عین حال از آسیب رساندن به زمین و نسل های فعلی و آتی جلوگیری کند.

 این استراتژی صنعت پتروشیمی اتحادیه اروپا را به عنوان یک بازیگر رقابتی در سطح جهان در تولید و استفاده از مواد شیمیایی ایمن و پایدار در نظر می گیرد. ضمن اینکه این استراتژی یک نقشه راه کاملاً شفاف همراه با زمان بندی برای گذار صنعت با هدف جذب سرمایه گذاری برای تولید محصولات ایمن و پایدار و روش های تولیدی جدید ارائه می کند.

 این استراتژی یک مسیری را به سمت بکارگیری این چشم انداز از طریق حمایت از نوآوری های جدید برای تولید مواد شیمیایی ایمن و پایدار، تقویت حمایت از سلامت انسان و محیط زیست، ساده سازی و تقویت چارچوب های قانونی در مورد مواد شیمیایی، ساختن یک پایه علمی جامع برای حمایت از سیاست گذاری مبتنی بر مشاهده و ایجاد مثالی از مدیریت معقول صنعت پتروشیمی در سطح جهانی پیش پای فعالان این صنعت می گذارد.

 نوآوری به منظور تولید مواد شیمیایی ایمن و پایدار در اتحادیه اروپا

 حرکت به سمت مواد شیمیایی که از نظر طراحی ایمن و پایدار هستند نه تنها یک ضرورت اجتماعی است بلکه یک فرصت بزرگ اقتصادی نیز به شمار می‌رود، ضمن اینکه می تواند یکی از فاکتورهای کلیدی برای خروج اتحادیه اروپا از بحران کووید ۱۹ باشد.

ک با توجه به روند های موجود در تولید مواد شیمیایی در جهان، این استراتژی یک فرصت بی نظیر برای صنعت پتروشیمی اتحادیه اروپا محسوب می‌شود تا بتواند قدرت رقابت پذیری خود را با توسعه بیشتر تولید محصولات شیمیایی ایمن و پایدار بازیابد و راه حل های پایدار را در همه زیر بخش ها به کار گیرد، به خصوص در بخش های تولید مواد ساختمانی، منسوجات، حرکت به سمت تولید محصولات کم کربن، انواع باتری ها، توربین های بادی و منابع انرژی تجدید پذیر.

 پیشنهاد کمیسیون در مورد نسل آینده اتحادیه اروپا و خروج آن از بحران کنونی این فرصت را به کشورهای عضو اتحادیه اروپا می دهد که در پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که گذار صنایع اتحادیه اروپا، شامل صنایع پتروشیمی، به سمت صنایع سبز و دیجیتال را تسهیل کند و رقابت پذیری صنایع پایدار اتحادیه اروپا را تقویت کند. حرکت به سمت تولیدموادشیمیایی پایدار همچنین از لحاظ نتایج اجتماعی و اقتصادی شامل تاثیر بر افزایش سطح اشتغال در مناطق، بخش ها و برای کارگران خاص نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

 بهبود تولید موادشیمیایی پایدار به لحاظ طراحی

 اروپا شرکتهای پتروشیمی پیشرو ظرفیت علمی و فنی بسیار بالایی برای پیشبرد گذار به سمت یک رویکرد تولید مواد شیمیایی ایمن و پایدار به لحاظ طراحی دارد. نوآوری های مربوط به مقررات و فضای بازار تا حد بسیار زیادی انجام شده است، اما جایگزینی اکثر مواد مضر تاکنون برخلاف انتظار با سرعت بسیار اندکی پیش رفته است و شرکت‌های پیشرو هنوز با مشکلات و موانع اقتصادی و فنی بسیار زیادی مواجه هستند.

 حرکت به سمت چنین رویکردی نیازمند سیاست‌گذاری قویتر و حمایت مالی است، همچنانی که نیاز به توصیه و کمک به شرکتهای کوچک بسیار زیاد احساس می‌شود به طور کلی نیازمند یک تلاش همه جانبه از سوی مقامات کشورها، کسب و کار ها، سرمایه‌گذاران و محققان است.

  به منظور تشویق و گسترش تولید مواد شیمیایی ایمن و پایدار ابزار قانونی حتما باید به کار گرفته شود. نکته بسیار مهمی که باید به آن پرداخته شود این است که صنعت باید انگیزه کافی را برای شرکت‌های پتروشیمی ایجاب کند تا آنها نوآوری‌های جایگزینی مواد سمی را که بسیار نگران کننده است تا جایی که ممکن است در اولویت کارهای خود قرار دهند.

 حرکت به سمت تولید موادشیمیایی پایدار و ایمن، شامل تولید مواد شیمیایی پایدار زیست پایه، و سرمایه‌گذاری در پیدا کردن جایگزین های مناسب برای مواد سمی برای سلامتی انسان و محیط زیست بسیار ضروری است، ضمن اینکه یک پیشرفت بسیار مهم برای رسیدن به یک اقتصاد چرخه ای پاک محسوب می‌شود.

 دستیابی به هدف تولید محصولات ایمن و چرخه مواد غیرسمی

 در یک اقتصاد چرخ های پاک بسیار ضروری است که تولید و جذب مواد خام ثانویه را بهبود بخشیم و مطمئن شویم که هم مواد اولیه و هم مواد ثانویه و محصولات همیشه ایمن هستند. برنامه اقدامی اقتصاد چرخه ای که اخیراً به کار گرفته شده است نشان می‌دهد که این اقدام نیازمند اقدام ترکیبی در صنایع بالادستی، به منظور اطمینان از تولید محصولات شیمیایی پایدار و ایمن و نیز اقدام در صنایع پایین دستی، به منظور افزایش ایمنی محصولات و مواد بازیافتی و نیز میزان اطمینان به آنها است.

 اگرچه ایجاد یک بازار فعال برای مواد خام ثانویه و گزار به مواد اولیه و محصولات پایدارتر به برخی دلایل کند شده است، که مهمترین آنها عبارتند از فقدان اطلاعات کافی در مورد محتوای شیمیایی محصولات. به همین دلیل مصرف کنندگان، فعالان زنجیره ارزش و همچنین متصدیان ضایعات نمی‌توانند انتخاب آگاهانه داشته باشند.

 به منظور حرکت به سمت چرخش های مواد غیر سمی و بازیافت پاک و اطمینان از انجام صحیح پروژه های بازیافت در اتحادیه اروپا به منظور الگوبرداری سایر کشورها در سراسر جهان، می‌بایست این اطمینان حاصل شود که میزان استفاده ازمواد سمی که باعث نگرانی برای سلامت انسان و محیط زیست می شوند، در محصولات و مواد بازیافتی به حداقل رسیده است.

 به عنوان یک اصل اساسی محدودیت مشابهی برای میزان مصرف مواد خطرناک در تولید مواد دست اول و مواد بازیافتی اعمال شود. اگرچه ممکن است شرایط استثنایی پیش بیاید که طی آن از این اصول اساسی تخطی شود.

  این انحراف باید تحت شرایطی باشد که استفاده از مواد بازیافتی محدود به کاربردهای تعریف شده خاص است چه تاثیر منفی بر سلامت مصرف کننده و محیط زیست ندارد، و همچنین استفاده از مواد بازیافتی در مقایسه با مواد دست اول بر اساس تحلیل های موردکاوی توجیه شده است.

 در این زمینه اقدامات قانونی باید بسیار جدی گرفته شود و نیز میزان سرمایه گذاری در فن آوری های نوآورانه افزایش یابد تا وجود مواد سمی در محصولات بازیافتی را به حداقل برساند، چنین رویکردی به خودی خود باعث افزایش بازیافت ضایعات خواهد شد.

 این مسئله به خصوص در مورد پلاستیک ها و منسوجات خاص اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. به همین دلیل فناوری ها و نوآوری های پایدار باید برای رسیدن به این هدف توسعه یابند. فناوری‌هایی مانند بازیافت مواد شیمیایی همچنان می تواند نقش مهمی را ایفا کنند، اما این اتفاق تنها در صورتی می افتد که آنها به صورت کلی یک عملکرد مثبت محیط زیستی و آب و هوایی را از نظر یک چرخه زندگی کامل تضمین کنند.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی