146

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی
(جمعه ۱۵ اَمرداد ۱۴۰۰) ۰۸:۰۰

باوجود تحریم، توسعه صنعت پتروشیمی متوقف نشد

 نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: باوجود تحریم ، توسعه صنعت پتروشیمی متوقف نشده و پروژه‌های متعددی در این صنعت طی سال‌هایی که با تحریم مواجه بودیم به بهره‌برداری رسیده است.

توسعه متوازن ، ارزآوری و اشتغالزایی ازجمله دستاوردهای صنعت پتروشیمی برای کشور است، در حالی که این صنایع مانند بسیاری از بخش‌های اقتصادی کشور با تحریم‌های ناجوانمردانه مواجه شده‌اند اما روند توسعه همچنان با قدرت ادامه دارد ، این بخشی از صبحت‌های قاسم ساعدی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص صنعت پتروشیمی و پیشرفت‌های آن در سال‌های گذشته است که در زیر می‌خوانید:

جایگاه صنعت پتروشیمی را چگونه مشاهده می‌کنید؟

صنعت پتروشیمی جایگاه ویژه‌ای در ظرفیت‌های توسعه‌ای کشور دارد، همچنین ایران روند بسیار خوبی را در راستای رونق صنعت پتروشیمی داشته است، ارزآوری و اشتغالزایی از جمله دستاوردهای صنعت پتروشیمی برای کشور بوده است. توسعه این صنعت اهمیت زیادی دارد که باید به آن توجه کرد. بدون تردید امروز رشد و توسعه صادرات غیرنفتی در گرو حمایت از صنایعی همچون صنعت پتروشیمی است.

صنعت پتروشیمی در اقتصاد کشور چه جایگاهی دارد؟

نقش صنعت پتروشیمی در اقتصاد کشور را نمی‌توان نادیده گرفت. باید از نفت و گاز استفاده بیشتری در صنعت پتروشیمی کشور شود، همچنین موانعی که در راه سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی وجود دارد باید با استفاده از روش‌ها و تمهیداتی برطرف شود، این صنعت، صنعتی بزرگ و توسعه دهنده اقتصاد کشور است. باید بدانیم که صنعت پتروشیمی مهمترین سهم را در بخش صادرات کشور دارد، از این رو باید روند توسعه این صنعت شتاب بیشتری گیرد، بدون تردید در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، توسعه هرچه بیشتر پتروشیمی موجب افزایش تولید نیز خواهد شد.

به نظر شما تحریم‌ها تا چه میزان بر روند توسعه صنعت پتروشیمی تاثیرگذار بوده است؟

باوجود تحریم اما، توسعه صنعت پتروشیمی متوقف نشد، پروژه‌های متعددی در این صنعت در سال‌هایی که با تحریم مواجه بودیم به بهره‌برداری رسد. البته تجربه مواجه شدن با تحریم‌ها در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که اگر نتوانیم به جایگزینی درآمدهای غیرنفتی فکر کنیم، آسیب پذیری ما در مقابل تحریم‌ها زیاد خواهد بود. در این راستا پتروشیمی‌ها منابع خوبی برای ارزآوری محسوب می‌شوند. باید به بخش خصوصی در عرصه‌های مختلف میدان داد، یکی از این عرصه‌ها پتروشیمی‌ها هستند.

به نظر شما آیا ظرفیت داخلی برای سرمایه‌گذاری بیشتر در پروژه‌های پتروشیمی وجود دارد؟

بدون شک وجود دارد. ممکن است باتوجه به تحریم، شرایط برای جذب سرمایه‌های خارجی مساعد نباشد، اما این ظرفیت در بخش خصوصی داخلی وجود دارد که حضور پررنگ تری در بخش سرمایه‌گذاری و تامین مالی پروژه‌های پتروشیمی داشته باشد. این صنعت از ارکان مهم اقتصاد کشور بوده و با توجه به برخورداری ایران از امتیاز منابع ارزان، نیروی انسانی متخصص و موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر، سرمایه‌گذاری در پتروشیمی، یک فرصت جذاب برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود.

مجلس شورای اسلامی به‌ویژه کمیسیون انرژی چگونه می‌تواند به توسعه و رشد هرچه بیشتر این صنعت کمک کند؟

مجلس از توسعه پتروشیمی، به‌ویژه بخش پایین‌دستی آن حمایت می‌کند، زیرا پتروشیمی با تمام نقش مهمی-که در اقتصاد کشور باز می‌کند می‌تواند به محور درآمدزایی و اشتغالزایی برای  کشور تبدیل شود. از آنجا که تمام هم و غم ما در حوزه نفتی جلوگیری از خام‌فروشی است، از این رو تقویت و توسعه پتروشیمی‌ها و حتی  ایجاد پتروپالایشگاه‌ها ضرورتی غیرقابل انکار است. بنابراین با ایجاد تنوع در تولید محصولات پتروشیمی، می‌توان علاوه‌ بر ارزآوری، صادرات و ایجاد ارزش‌افزوده، برای جوانان اشتغالزایی نیز ایجاد کرد.

به نظر شما دولت سیزدهم باید چه کارها و فعالیت‌هایی برای ادامه روند توسعه صنعت پتروشیمی انجام دهد؟ 

همان طوری که مقام معظم رهبری چندین بار از خام‌فروشی نفت اظهار نگرانی کرده‌اند، وزارت نفت نیز باید تبدیل نفت به فرآورده‌ها را در اولویت خود قرار دهد. باید به توسعه پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها برای تولید فرآورده‌های متنوع نفتی اهمیت بالایی داد. امروز پتروشیمی‌ها خود یک قطب اقتصادی برای کشور محسوب می‌شوند، دولت یازدهم و دوازدهم در چند مرحله فرآیند توسعه پتروشیمی‌ها را تعریف کرد، اما این مراحل باید با سرعت بیشتری پیش رود که از دولت آینده انتظار می‌رود این سرعت را دوچندان کند.

سخن پایانی شما در خصوص صنعت پتروشیمی چیست؟

به نظرم اگر به توسعه صنایع پتروشیمی با برنامه‌ریزی مشخص در کشور اهمیت مناسب داده شود، بسیاری از چالش‌های اقتصادی برطرف خواهد شد، این صنعت می‌تواند نقش پررنگ‌تری در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند. همچنین توسعه صنعت پایین‌دست پتروشیمی نیز منافع سرشاری برای اقتصاد کشور به همراه دارد. برای توسعه این صنعت باید حرکت در مسیر تکمیل زنجیره ارزش مورد توجه ویژه قرار گرفته و کلیه حلقه‌های این زنجیره مدنظر قرار گیرد. امروز صنعت پتروشیمی به دلیل ارزآوری بسیار، محرک توسعه اقتصادی کشور محسوب می‌شود. این صنعت دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای است، از این رو توسعه و جهش آن می‌تواند منابع و منافع اقتصادی بسیاری را نصیب کشور کند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی