147

ضرورت های زنجیره عرضه در سال 2020 و پس از آن

ضرورت های زنجیره عرضه در سال 2020 و پس از آن
(دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰) ۰۸:۰۰

بخش پتروشیمی

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی کل تولید نفت خام ایالات متحده آمریکا شامل تولید گاز طبیعی مایع که در صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار گرفت به ۱۷/۴ میلیون بشکه در روز رسید.

در آن زمان تاجران محصولات شیمیایی و نفت ایالات متحده آمریکا معتقد بودند که این کشور تبدیل به یک صادر کننده خالص خواهد شد، اتفاقی که در ۷۵ سال پیش از آن بی سابقه بوده است.

 صنعت انرژی نباید تنها اتکایش به دولت باشد، بلکه باید با شرکت های مختلف، نهادهای دولتی و همه سازمان ها همکاری داشته باشد تا بتواند زنجیره عرضه خود را بهبود بخشد.

سیتون، تحلیلگر ارشد صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا، می گوید: این وظیفه عرضه‌کنندگان است که این پیشرفت ها را تضمین کنند. اکنون زمان آن رسیده است که ایده های نوآورانه به مرحله اجرا برسند. برای اینکه بتوانیم حجم زنجیره ارزش امروز را بفهمیم، باید در سطح کلان فکر کنیم، تقاضای جهانی را بسنجیم، عرضه جهانی را در نظر بگیریم تا در نهایت بتوانیم بگوییم که می‌توانیم زنجیره ارزش را بفهمیم.

 سیتون در ادامه می گوید: در سایر کشورها بسیاری از پالایش گران و کارخانه های تولید مواد شیمیایی متعلق به دولت هستند و فرصتی که برای مالکان صنایع پتروشیمی در ایالات متحده آمریکا وجود دارد را ندارند تا بتوانند در مورد مسائل کلان بسیار مهم و تاثیر آنها بر زنجیره ارزش فکر کنند.

آژانس بین المللی انرژی در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ گفته بود، پیش‌بینی می‌شود که ایالات متحده آمریکا تا سال ۲۰۲۵ میلادی در حدود ۴۰ درصد از تولید گاز طبیعی جهان و تقریبا ۷۵ درصد از رشد تولید نفت در ۶ سال آینده را به خود اختصاص دهد، بخش عمده‌ای از این تولیدات مربوط به عرضه نفت و گاز از منابع خشکی یعنی شیل است.

 نیاز های زنجیره عرضه در سال ۲۰۲۰ و پس از آن

 در حالی که ایالات متحده آمریکا با بزرگترین چالش زنجیره عرضه در طول تاریخ خود مواجه شده است، متخصصان صنعت پتروشیمی بر این باورند که راه‌حل این مشکل در رشد تصاعدی صنعت پتروشیمی قرار دارد که این مهم نیز تنها با همکاری، استفاده از فناوری های نوین، انتظاراتی که به خوبی تبیین شده اند، بهبود ارتباطات و تجزیه و تحلیل داده ها محقق می شود.

 همه بنادر، راه آهن، وسایط حمل و نقل سنگین، صنایع بسته بندی و سایر تامین کننده های پشتیبان در زنجیره عرضه صادراتی در طول دو سال گذشته وارد عمل شده اند تا بتوانند اضافه صادرات محصولات پتروشیمی از متحده را که در نتیجه مجوز سرمایه‌گذاری افزایش یافته است مدیریت کنند.

باب روآدز، مدیرکل بخش عرضه جهانی در شرکت پتروشیمی شورون فیلیپس در این باره می‌گوید: زنجیره عرضه باید به همین روند ادامه دهد به دلیل اینکه موج بعدی سرمایه‌گذاری در تولید محصولات پتروشیمی ایالات متحده آمریکا در راه است. روآدز این سخنان را به عنوان سخنران اصلی در کنفرانس زنجیره عرضه و پشتیبانی زنجیره عرضه محصولات پتروشیمی در هوستون ایراد کرده است.

روآدز در ادامه سخنرانی خود گفت که از آنجایی که نتایج موج اول سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پتروشیمی اکنون به ثمر رسیده است، در حال حاضر در حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از تولید پلی‌اتیلن ایالات متحده آمریکا صادر می‌شود.

 به احتمال بسیار بالا اگر رشد اقتصادی ایالات متحده آمریکا در سطح ۴ درصد باقی بماند، درصد صادرات پلی‌اتیلن نیز افزایش خواهد یافت؛ به طوری که در حدود ۹۰ درصد از کل پلی اتیلن تولید شده از همه کارخانه ها در ایالات متحده آمریکا در موج بعدی سرمایه‌گذاری احتمالاً صادر خواهد شد.

 در موج اول سرمایه‌گذاری‌ها زنجیره ارزش توسعه پیدا کرد و خدمات خود را بهبود بخشید تا بتواند صادرات ایجاد شده را مدیریت کند، بدین منظور ظرفیت افزایش پیدا کرد، فناوری بهبود یافت و ساعات کار بنا در افزایش یافت.

روآدز بر این باور است که روند فعلی بهبود ها بایستی ادامه پیدا کند زیرا هنوز کار ایالات متحده آمریکا در زمینه توسعه صادرات محصولات پتروشیمی به اتمام نرسیده است.

 در فاصله بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ میلادی هشت کراکر بخاری اتان جدید و ۱۳ کارخانه جدید تولید پلی اتیلن کار خود را آغاز کردند. همه یا بخش عمده‌ای از این ۶.۴ ۱۰ میلیون تن در سال از محصول جدید برای صادرات هدفگذاری شده بود. از این میزان تاکنون ۵ درصد تحقق یافته است.

 بر اساس برنامه‌ریزی های صورت گرفته از سال ۲۰۲۰ به بعد ۱۴ کارخانه جدید پلی تولید پلی اتیلن نیز در سواحل خلیج ایالات متحده و در شمال شرق این کشور به بهره برداری خواهند رسید.

 لیسا، که یکی دیگر از متخصصان تحلیل پتروشیمی در ایالات متحده آمریکاست، در این باره می گوید: زنجیره عرضه قطعه ای از پازل است که بایستی به منظور مدیریت اختلالات به وجود آمده توسط تولید محصولات پتروشیمی یا به دلیل تقاضای مشتریان مدیریت شود.

این زنجیره بایستی انعطاف‌پذیر باشد اما همیشه به اندازه کافی منعطف نبوده است. همه شرکت‌های پتروشیمی می‌خواهند به مشتریان خود بهترین خدمات را ارائه کند و این بستگی به ظرفیت این شرکت‌ها دارد. در حال حاضر این ظرفیت از هر زمان دیگری کمتر است. ظرفیتی که در همه بخش های زنجیره ارزش از جمله باربری و حمل و نقل جاده‌ای کاهش پیدا کرده است.

نمودار ۱- توسعه تولید پلی اتیلن در آمریکای شمالی

نام شرکت

 

ظرفیت (تن در سال)

 

درجه، تفکیک

 

مکان

 

زمان بهره برداری

 

داو کمیکال

۴۰۰

EL/TE PE

Freeport, Texas

فصل سوم سال ۲۰۱۷

داو کمیکال

۳۵۰

LDPE

Plaquemine, Louisiana

فصل چهارم سال ۲۰۱۷

شیمیایی شورون فیلیپس

۱۰۰۰

Bimodal HDPE (500), mLLDPE (500)

Old Ocean, Texas

فصل سوم سال ۲۰۱۷

شیمیایی اکسون موبیل

۱۳۰۰

mLLDPE plus LLDPE (2x650)

Mont Belvieu, Texas

اواخر سال ۲۰۱۷

اینئوس/ ساسول

۴۷۰

HDPE

Le Port, Texas

فصل چهارم سال ۲۰۱۷

فورموسا پلاستیکز

۸۰۰

HDPE (400), LDPE (400)

Point Comfort, Texas

نیمه دوم سال ۲۰۱۸

داو کمیکال

۱۲۵

Bimodal HDPE

St. Charles, Louisiana

فصل چهارم سال ۲۰۱۸

ساسول

۸۹۰

LLDPE (470), LDPE (420)

Lake Charles, Louisiana

نیمه دوم سال ۲۰۱۸ (LLDPE)، سال ۲۰۱۹ (LDPE)

لیوندل بازل

۵۰۰

HDPE

Le Port, Texas

اواسط سال ۲۰۱۹

شیمیایی اکسون موبیل

۶۵۰

PE (unspecified)

Beaumont, Texas

سال ۲۰۱۹

توتال/ بوررئالیس/ نووا

۶۲۵

Borstar PE

Bayport, Texas

سال ۲۰۲۱

شل

۱۶۰۰

HDPE/LLDPE (2x550), HDPE (500)

Monaca, Pennsylvania

اوایل دهه ۲۰۲۰

‏پی تی تی گلوبال کمیکالز

۷۰۰

HDPE (2x350)

Belmont County, Chio

سال ۲۰۲۱

شیمیایی نووا

۴۳۰

LLDPE

Sarnia, Canada

اواخر سال ۲۰۲۱/ اوایل سال ۲۰۲۲

سابیک/ اکسون موبیل

موجود نیست

PE (unspecified), 2 units

Corpus Christi, Texas

نیمه دوم سال ۲۰۲۲

داو کمیکال

۶۰۰

PE (unspecified)

US Gulf Coast

دهه ۲۰۲۰

داو کمیکال

۳۵۰

PE (unspecified)

Various debottlenecks

دهه ۲۰۲۰

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی