147

پاندمی کووید-19 نگرش ما را به صنعت پتروشیمی دگرگون کرده است؛ چگونه؟

پاندمی کووید-19 نگرش ما را به صنعت پتروشیمی دگرگون کرده است؛ چگونه؟
(دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰) ۰۸:۰۰

کووید-19 بسیاری از اعتقادات ثابت را متلاشی کرده، زنجیره های ارزش را متزلزل کرده است.

مدیریت کوتاه مدت برای مدیریت عرضه مواد شیمیایی در طول همه گیری مهم بوده است، اما روندهای بلندمدت نیز به همان اندازه مهم هستند.

تجزیه و تحلیل روند به دلیل افزایش فراوانی شوک های جهانی کمتر قابل اعتماد است.

صنایع شیمیایی باید دید وسیع تری نسبت به تاب آوری داشته باشند.

کووید-19 بسیاری از اعتقادات ثابت را متلاشی کرده، زنجیره های ارزش را متزلزل کرده است، دولت ها را به اقدام وادار کرده و بسیاری از رفتارهای مصرف‌کننده را کنار گذاشته است. در ماه های اول بحران، مشاغل و دولتها منطقاً بر حفاظت از مردم و شناسایی مراحل بهبودی از شوک عمیق بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی تمرکز کردند.

از طریق همه اینها و در تلاش برای در دسترس بودن کالاها در سراسر اقتصاد، مواد شیمیایی (و سایر صنایع تولیدی) توجه زیادی به درک تأثیر همه گیری بر سهام (به عنوان مثال مدیریت حجم یا محل تولید برای مطابقت با تغییر تقاضا) و جریان (به عنوان مثال تغییر مسیرهای تأمین برای تضمین عرضه کالاهای مصرفی یا واسطه ها) مبذول داشتند.

تمرکز فوری یا کوتاه مدت برای مدیریت سهام و جریانها با انعطاف پذیری بالا و افزایش انعطاف پذیری اقتصاد کالا صورت گرفت. با این وجود، به همان اندازه مهم است که روند عمیق تر را از دست ندهیم. این فرایندهای پویا بخش های تجاری را شکل می دهند و استراتژی های تجاری میان مدت و بلند مدت را تحت تأثیر قرار می دهند. آیا آنها نیز تحت تأثیر قرار گرفته اند و به چه طریق؟ آیا این تغییرات موقتی هستند یا حتی ساختارهایی را که برای چندین دهه از فعالیت های صنایع شیمیایی حمایت کرده اند تغییر خواهند داد؟ و اگر چنین است، آیا هنوز هم روندها می‌توانند قطعیت برنامه‌ریزی یا سرمایه‌گذاری‌های طولانی مدت را که قبلا استفاده می‌کردند، تضمین کنند؟

در این گزارش نشان می دهیم که چگونه تغییرات عمیق تری در چشم انداز روندهای صنعت در حال تکامل است و چرا این امر باعث ارزیابی مجدد شیوه های مدیریتی ایجاد شده می شود.

نگرش به صنعت پتروشیمی چونه تغییر کرده است؟

صنعت مواد شیمیایی و پیشرفته تحت تأثیر روندهای طولانی مدت و پایدار شکل گرفته است، مانند الگوی مواد اولیه، روند تکاملی فناوری‌ها، سرمایه‌گذاری‌های افزایشی که مرکز ثقل صنعت را به مناطق جدید منتقل کرده و چرخه های اقتصادی را متعادل می کند.

این صنعت تصمیمات و تعهدات استراتژیکی را برای دهه ها و نه سالها می گیرد و شامل ارزیابی دقیق روندهای مربوطه است (به عنوان مثال هنگام برنامه ریزی سرمایه گذاری در دارایی ها، اجرای مقررات بنیادی مانند REACH، یا ضایعات بسته بندی؛ یا ایجاد تغییر در تجارت سیکلی). هرگونه تغییری در روندهای بخش اصلی تأثیر بسزایی در میزان موفقیت این شرط ها دارد.

در حالی که اکثر این روندها سالها قابل مشاهده بوده اند، سرعت پذیرش سریع برای بسیاری و مقیاسی که اینها در مدت بسیار کوتاهی پس از کووید-19 به آن می رسند، قابل توجه است. در اینجا مجموعه ای از قابل مشاهده‌ترین تغییرات اخیر آمده است. برخی از آنها به ناچار استراتژیست های شرکت شیمیایی را برای تعدیل نقشه راه ها و برنامه های استراتژیک خود به چالش خواهند کشید.

1.     تغییر شدید به سمت مصرف پایدار

ترجیحات مصرف کننده به سرعت به سمت خریدهای سازگار با محیط زیست، پایدار و اخلاقی تغییر یافته است و واکنش های تولیدکنندگان FMCG (کالاهای مصرفی سریع در حال حرکت) را به طور چشمگیری تسریع کرده است. اینها نیازمند مشارکتهای قابل توجهی در صنایع شیمیایی است.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که پاندمی کووید-19 حدود 60 درصد از مصرف کنندگان را وادار کرد تا عادت های خرید خود را فوراً تغییر دهند و تقریباً 90 درصد از این مصرف کنندگان می گویند که به تغییرات پس از بحران پایبند خواهند بود.

صنایع مصرف کننده با تعهد به افزایش درصد محتویات بازیافتی و مبتنی بر زیست در زنجیره های تأمین خود، با این ترجیحات سازگار می شوند. سیاست گذاران با تعیین برنامه های بلند مدت بلندپروازانه این انتظارات مصرف کنندگان را برطرف می کنند.

به عنوان مثال، کمیسیون اروپا قصد دارد هدف کاهش انتشار دی اکسید کربن تا سال 2030  را از 40 درصد به 55 درصد افزایش دهد و بهبود اقتصادی اروپا پس از پاندمی کووید-19 را به سمت اقتصادی با منابع کارآمد متمرکز کند. ضمن اینکه مقررات و مشوق های جدیدی برای دستیابی به این هدف معرفی می شود.

نمودار 1- چگونه یک شوک مانند کووید-19 روندهای کلیدی را در کوتاه مدت و بلند مدت تغییر می دهد

مقالات

2.     کاهش جهانی شدن در حال وقوع است

حرکت به سمت زنجیره های ارزش منطقه ای و محلی به دلیل نگرانی مشتریان صنعتی و سیاستمداران نسبت به زنجیره های تأمین غیرشفاف و سخت برای کالاهای مهم ایجاد شده است. سیاست های صنعتی و مشوق های سرمایه گذاری برای تولید داخلی، شرکت ها را مجبور کرده است تا در برنامه های سرمایه گذاری خود تجدید نظر کنند.

3. تغییر ساختاری در صنایع کلیدی مشتریان

دگرگونی صنایع کلیدی (به عنوان مثال خودرو) که توسط بخش مواد شیمیایی تأمین می شود به طرز چشمگیری تسریع شده است، انگیزه های بیشتری از سوی دولت ایجاد شده است. در سال 2020، فروش خودروهای با موتورهای معمولی دیزل و بنزین شاهد شدیدترین افت در تاریخ بود، در حالی که معافیت های مالیاتی و تخفیف های مربوط به شیوع کووید-19 به فروش خودروهای برقی دامن زد.

چین به خرید خودروهای برقی یارانه می دهد و اتحادیه اروپا از حرکت به سمت خرید خودروهای الکترونیکی با مشوق های 91 میلیارد دلاری حمایت می کند (به میزان 5/2 برابر بازار خودروهای برقی موجود در اتحادیه اروپا). بر این اساس، فروش خودروهای مجهز به باتری در کمتر از 12 ماه سه برابر شد. تولیدکنندگان اذعان دارند که نقطه عطف حرکت الکترونیکی بسیار سریعتر از آنچه که در ابتدا برنامه ریزی شده بود رسیده است و تعمیرات اساسی خود را به سرعت به مدل های جایگزین منتقل می کنند.

از نظر زنجیره تأمین لازم، این تغییرات سبد محصولات بسیاری از تولیدکنندگان مواد شیمیایی را در یک چهارم افق زمانی فرض شده قبلی افزایش داده است.

4. تجدید ساختار سبدهای تجاری تنها به طور موقت به حالت تعلیق درآمده است

سال 2021 به احتمال زیاد شاهد افزایش ادغام و تملک شرکت های پتروشیمی در ماه های آینده خواهد بود، زیرا کووید-19 ارزش یک سبد متعادل را نشان می دهد.چندین برابر ارزش گذاری در بخشهای فرعی مواد شیمیایی مانند داروسازی، تغذیه، یا رنگها و پوششها از طریق «وقفه همه گیر» بالا باقی مانده است و فعالیت های معامله در سه ماهه اول سال 2021 در حال افزایش است.

5. اتخاذ اجباری مدلهای کار از راه دور

برنامه های کاری انعطاف پذیرتر و دیجیتالی به یک هنجار جدید تبدیل شده است و منجر به باز شدن به سمت اتوماسیون در بسیاری از عملکردها، از جمله تولید و تحقیق و توسعه شده است. اگرچه کار از راه دور در مقیاس بزرگ در صنایع شیمیایی امکان پذیر نبود، اما تقریباً برای همه کارمندان اداری به یک هنجار تبدیل شده است.

 تحقیقات نشان می دهد که 73 درصد از کل کارکنان از کار در خانه لذت می برند و 35 درصد آنان قصد دارند حداقل هفته ای یک بار در خانه کار کنند، که توسط ابر، ابزارهای دیجیتالی و اتوماسیون فعال می شود. نیروی انسانی کم، نظارت از راه دور، به علاوه مدل های نوبت کاری جدید که امکان فاصله گذاری را فراهم می کند، در گیاهان و آزمایشگاهها نیز موثر بوده و به سرعت در حال گسترش است.

تحقیقات در شرکت های صنعت فرآیند نشان داد که کووید-19 باعث ایجاد گامی برای سرمایه گذاری در خودمختاری صنعتی شده است و 64 درصد از شرکت ها انتظار دارند تا سال 2030 عملیات اولیه خودگردان را مستقر کنند.

تحقیقات دیجیتالی برای منابع بیشتر نوآوری استفاده شود. در نتیجه، مشخصات توانایی نیروی کار آینده در صنعت مواد شیمیایی و مواد پیشرفته بسیار سریعتر از آنچه که ممکن است تصور می شود، تغییر می کند و این باعث می شود که برنامه های آموزشی در سطح دانشگاه و شرکت برای کمک به حرکت در این تغییرات روند فوری ایجاد شود.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی