150

معرفی هلدینگ های پتروشیمی جهان: شرکت پتروشیمی هنگلی

معرفی هلدینگ های پتروشیمی جهان: شرکت پتروشیمی هنگلی
(دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰) ۰۸:۰۰

شرکت پتروشیمی هنگلی یک شرکت فورچون 500 است. این شرکت در سال 2016 با موفقیت وارد بازار سهام داخلی شد و در تابلوی اصلی بورس شانگهای قرار گرفت. گروه هنگلی سهامدار کنترل کننده این شرکت در سال 1994 تأسیس شد.

این گروه از بافت شروع کرد و به تدریج به یک شرکت بین المللی با توسعه پالایش نفت، پتروشیمی، مواد پلی استر جدید و کل زنجیره صنعت نساجی تبدیل شد. مجموع درآمد گروه هنگلی در سال 2020 695.3 میلیارد یوان است و اکنون در بین 500 شرکت برتر جهان در رتبه 67، در بین 500 شرکت برتر چینی در رتبه 21، در بین 500 شرکت خصوصی چینی رتبه سوم و در بین 500 شرکت تولیدی برتر چینی در رتبه ششم قرار دارد.

     در ماه مارس سال 2016، شرکت تولید فیبر شیمیایی هنگلی در جیانگ سو و همچنین شرکت تولید ماشین آلات لاستیک و پلاستیک دالیان آغاز به کار کردند و طولی نکشید که این شرکت ها نیز وارد بازار سهام شانگهای شدند.

پس از تکمیل سازماندهی مجدد و فهرست بندی، به منظور اطمینان از قابلیت حفاظت از مواد خام بالادستی و دستیابی به هدف استراتژیک تعیین شده در توسعه کل زنجیره صنعتی این شرکت، سهامدار اصلی گروه هنگلی بلافاصله پروژه بزرگ پالایش نفت و PTA خود را راه اندازی کرد.

در دسامبر 2017 کسب و کار پالایش و پتروشیمی این شرکت راه اندازی شد. در فوریه 2018، انتقال دارایی‌ها و عرضه سهام جدید به پایان رسید که نشان‌دهنده تکمیل فهرست‌بندی کلی شرکت‌های بورسی از مواد پلی‌استر جدید تا زنجیره‌های صنعت PTA، آروماتیک و پالایشگاه بود.

 

     پتروشیمی هنگلی دارای چند شرکت تابعه است  از جمله شرکت فیبر شیمیایی جیانگ سو هنگلی، شرکت پتروشیمی هنگلی (دالیان)، شرکت پالایش و شیمیایی هنگلی (دالیان) و شرکت مواد اولیه فناوری جدید. فعالیت اصلی شرکت پالایش نفت، پتروشیمی، آروماتیک، PTA، فیلامنت پلی استر غیرنظامی، فیلامنت پلی استر صنعتی، پلاستیک مهندسی، فیلم پلی استر و نیروی حرارتی و سایر زمینه های صنعتی به ترتیب در سوژو، دالیان، سوچیان، نانتونگ و ینگکو در مقیاس بزرگ است.

  شرکت پتروشیمی هنگلی در زمینه ساخت و فروش ماشین آلات لاستیک و پلاستیک و قطعات مرتبط فعالیت دارد. این خط اختلاط لاستیک (پلاستیک)، خط تقویم لاستیکی (پلاستیک)، هر سری دو آسیاب رول، خط تولید اکستروژن پلاستیکی تک/دو پیچ، خط آستر لاستیک شعاعی، خط اکستروژن جانبی آج/لاستیک، سری پین را ارائه می دهد.

 اکسترودر تغذیه خنک کننده، خط تقویم تسمه نقاله برای فولاد، نایلون و لاستیک، و همچنین فیلم دمیده پلاستیکی (تک لایه، چند لایه، بسته بندی سنگینفیلم)، خط فیلم ریخته گری، سیستم ترکیب دو پیچ و خط پالت سازی اکستروژن بزرگ و غیره. این شرکت در آوریل 1999 تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در دالیان، چین است.

وضعیت شاخص های مالی شرکت پتروشیمی هنگلی

نمودار 1 وضعیت آخرین شاخص های مالی شرکت پتروشیمی هنگلی را نشان می دهد.

نمودار 1- وضعیت درآمد، دارایی ها و سود شرکت پتروشیمی هنگلی در سال 2021

خصوصی                                                            

 

همانطور که در نمودار 1 مشاهده می شود این شرکت در سال 2021 از نظر شاخص های مالی در وضعیت بسیار مناسبی قرار داشته است، به طوری که در این سال میزان درآمد این شرکت در حدود 8/17 میلیارد دلار آمریکا، میزان دارایی های این شرکت بالغ بر 4/28 میلیارد دلار آمریکا و میزان سود این شرکت 9/1 میلیارد دلار آمریکا بوده است.

مجتمع پتروشیمی هنگلی دالیان

مجتمع پتروشیمی هنگلی دالیان یک مجتمع پتروشیمی فعال در لیائونینگ چین است. این مجتمع در سال 2012 عملیات تجاری خود را آغاز کرد و در حال حاضر ظرفیت فعال سالانه 26.22 متر در هر ساعت است. پیش بینی می شود ظرفیت آن در سال 2030 برابر با 26.22 میلیون تن در هر ساعت باقی بماند. کارخانه های این مجتمع توسط پتروشیمی هنگلی (دالیان) اداره می شود.

نمودار 2- ظرفیت تولید شرکت پتروشیمی هنگلی دالیان، 2030-2015

خصوصی

محصولات کلیدی تولید شده در این مجتمع عبارتند از: اسید ترفتالیک خالص (PTA)، زایلن ها، اتیلن گلیکول (EG)، اتیلن، اکسید اتیلن (EO) و غیره. اسید ترفتالیک خالص (PTA) سهم عمده ظرفیت را به خود اختصاص داده است، یعنی 2/44 درصد از کل ظرفیت سالانه مجتمع با 6/11 میلیون تن در پاسکال، پس از آن زایلن ها و اتیلن گلیکول (EG) با 2/17 درصد (5/4mtpa) و 9/6 درصد (8/1mtpa) قرار دارند (نمودار 3).

نمودار 3- سهم تولید محصولات کلیدی در شرکت پتروشیمی هنگلی

خصوصی

ارزیابی عملکرد شرکت پتروشیمی هنگلی در سال 2021

پتروشیمی هنگلی بخش خصوصی چین در سال جاری به عملکرد بهتر از رقبای تحت کنترل دولتی خود ادامه داد، زیرا شروع پروژه های جدید و افزایش فروش مواد شیمیایی سود را به بالاترین حد خود رساند.

هنگلی که پالایشگاه 400000 بشکه در روز دالیان چانگ شینگ را اداره می کند، در سال  حدود2020 46/13 میلیارد یوان (06/2 میلیارد دلار) سود به دست آورد که 3/34 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، زیرا درآمد با افزایش 2/51 درصدی به 4/152 میلیارد یوان رسیده است.

تحلیل گران این شرکت معتقدند که افزایش سود ناشی از «پاسخ قاطع» به کاهش قیمت جهانی نفت و شروع چندین پروژه شیمیایی در سال گذشته است.

هنگلی پالایشگاه دالیان خود را با 129 درصد ظرفیت فرآوری نفت خام خود در سال گذشته راه اندازی کرد و از وجود مواد اولیه فراوان بهره برد. این شرکت همچنین با راه اندازی پروژه اتیلن 5/1 میلیون تنی خود که از سه ماهه سوم سال 2020 آغاز به کار کرده است، سود خود را به طور قابل توجهی افزایش داده است.

هنگلی ساخت مخازن ذخیره نفت 6/3 میلیون متر مکعبی را در مارس سال گذشته آغاز کرد تا از قیمت های پایین نفت بهره مند شود و از اکتبر عملیات کامل را با ظرفیت جدید آغاز کرد. این شرکت از آن زمان ظرفیت ذخیره سازی خود را دو برابر کرده و به حدود 6 میلیون تن رسانده است و از سایر پالایشگاه های مستقل پیشی گرفته است.

پالایش بخش کوچک تری از تجارت هنگلی است و درآمد حاصل از فروش مواد شیمیایی آن حدود 47 درصد از کل سال گذشته را تشکیل می دهد. با آنلاین شدن پروژه های جدید، تولید محصولات شیمیایی این شرکت در سال گذشته بیش از دو برابر شد و به 6/22 میلیون تن رسید.

اما تولید محصولات نفتی - بنزین، دیزل و سوخت جت - با حدود 17 درصد کاهش نسبت به سال قبل به 55/2 میلیون تن رسید. این نشان می‌دهد که هنگلی به تمرکز خود بر گسترش سهم خود از بازار محصولات شیمیایی سودآورتر برای رقابت با رونگ‌شنگ بخش خصوصی و سایر غول‌های محصولات شیمیایی ادامه می‌دهد.

تولید اسید ترفتالیک خالص هنگلی (PTA) با 36 درصد افزایش به 62/3 میلیون تن در سال گذشته با شروع فعالیت دو واحد جدید 5/2 میلیون تنی در سال PTA رسید. خروجی پلی استر آن در 66/2میلیون تن ثابت بود.

هنگلی در نظر دارد در نیمه اول سال 2022 در حدود میلیون تن دیگر از ظرفیت PTA را در هوئیژو در استان جنوبی گوانگدونگ به جریان بیاندازد و ظرفیت کل PTA خود را به حدود 6/16 میلیون تن در سال برساند. رکورد سود این شرکت در رقابت با دو شرکت بزرگ انرژی تحت کنترل دولتی چین، پتروچاینا و سینوپک است که در سال گذشته به ترتیب 58 و 42 درصد کاهش سود را ثبت کردند.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی