151

آموزش سرمایه انسانی؛ رکنی اساسی در شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC)

آموزش سرمایه انسانی؛ رکنی اساسی در شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC)
(چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰) ۰۸:۰۰

شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (به‌اختصار گروه اویک)؛ در سال ۱۳۶۶ تأسیس شد. این شرکت در غیاب شرکت‌های پیمانکار خارجی، با هدف بازسازی زیرساخت‌های صنعت نفت در پی هشت سال جنگ تحمیلی و همچنین توسعه میادین نفت و گاز، ارائه خدمات حفاری، فنی و مهندسی، مدیریت پروژه و پشتیبانی از عملیات تولید نفت و گاز، تأسیس و فعالیت خود را آغاز کرد.

با توسعۀ 6 فاز ۹ و۱۰ ،۱۷ و ۱۸ و ۲۰ و ۲۱ میدان گازی پارس‌جنوبی، توسعه میدان دشوار و پیچیده میدان مشترک نفتی آذر، ساخت انواع واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی و ایستگاه‌های تقویت فشار و چند پروژه بین‌المللی که به همت گروه اویک انجام شد، این مجموعه رفته رفته گام‌های بزرگی برای تبدیل شدن به ارائه دهنده جامع خدمات برای پروژه‌های EPC (Engineering Procurement Construction) برداشته است.

امروز نیز اویک و 8 شرکت‌ زیرمجموعه‌‌اش با داشتن ده‌ها پروژه در زمینه ساخت مجتمع‌های الفین، پالایشگاه‌های پتروشیمی، مخازن ذخیره‌سازی نفت، واحدهای NGL، طرح‌های نگهداشت و افزایش برداشت، علی‌رغم موانع ناشی از تحریم، سهم برجسته‌ای در توسعه بخش‌های مختلف صنعت نفت برعهده دارد.

گروه اویک؛ با بیش از سه دهه حضور موثر در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، توان فنی و مهندسی شرکت‌های تخصصی زیرمجموعه و اجرای بیش از 150 پروژه مهم در عرصه‌های مختلف، امروز نامی شناخته شده و مجموعه‌ای‌ مورد اعتماد برای وزارت نفت است که بازنشستگان محترم صنعت نفت را از دستاوردهای اجرای پروژه‌ها بهره‌مند می‌سازد.

نگرش شرکت OIEC نسبت به نیروی انسانی

شرکت اویک، یک شرکت پروژه محور در صنعت است و با توجه به این ساختار و ماهیت، نگاه اصلی آن بر تقویت نیروی انسانی متمرکز است. در واقع نیروی انسانی همواره به عنوان یکی از منابع بسیار مهم در این شرکت مطرح بوده و مدیریت ارشد شرکت هم به این حوزه، نگاهی ویژه داشته است. به طوری که رویکردهای اتخاذ شده در این حوزه، کاملا همسو با اهداف و استراتژی‌های کلان شرکت انجام می‌شود و نگرش ویژه به نیروی انسانی به عنوان سرمایه‌های سازمانی؛ یکی از بارزترین نکاتی است که در خصوص رویکردهای منابع انسانی می‌توان به آن اشاره کرد.

آموزش سرمایه‌های انسانی در پاندومی کرونا

شیوع بیماری کرونا در دو سال گذشته، تأثیرات بسیاری در سراسر دنیا بر اقتصادها، کسب و کارها و صنایع گذاشته و شرکت اویک هم از این تأثیرات مستثنا نبوده و دستخوش تغییراتی شده است.

مهمترین رویکردی که شرکت اویک در شرایط کرونا و در رابطه با سرمایه‌های انسانی خود انتخاب کرد و از آن حمایت بسیار زیادی نمود، سرلوحه قرار دادن این شعار بود: «شما برای ما ارزشمندید».

در این راستا شرکت اویک برای حفظ کسب و کار در عین تأمین سلامتی همکاران، اقدامات حمایتی بسیاری را انجام داده است که ایجاد «کمیته پیشگیری» و اتخاذ تصمیمات و سیاست‌هایی اجرایی با اولویت قراردادن سلامتی همکاران و کاهش دغدغه آن‌ها در رابطه با خطرات ابتلا به بیماری از جمله این اقدامات بود.

به دلیل اهمیت آموزش در شرکت اویک و برگزاری همیشگی دوره‌های آموزشی برای توسعه فردی سرمایه‌های انسانی، حفظ این مسیر و جلوگیری از توقف این فرآیند یکی از موضوعات مهمی بود که باید در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌شد. در سال‌های گذشته عمده‌ی آموزش‌ها به شکل حضوری انجام می‌گرفت و استفاده از آموزش‌های مجازی خیلی کم اتفاق می‌افتاد.

با توجه به سابقه‌ی آموزشی شرکت اویک می‌توان گفت که آموزش زبان انگلیسی از طریق تلفن «TCP» اولین تجربه آموزشی غیرحضوری این شرکت در سال‌های اخیر و پیش از شیوع بیماری کرونا بود. شرکت اویک تجربه آموزش زبان انگلیسی و همکاری خود را با «‌‌موسسه باران» از سال 1395 آغاز کرد. هدف از شروع این دوره ارائه آموزش‌های زبان انگلیسی برای مدیران ارشد با استفاده از ابزارها و تکنیک‌های نو و با توجه به شرایط گروه آموزشی هدف بود. آموزش زبان انگلیسی از طریق تلفن «‌موسسه باران» یک دوره بسیار منعطف و قابل دسترس برای مدیران شرکت اویک بود چرا که مشغله کاری آن‌ها را برای آموزش زبان درک کرده و با توجه به شرایط این عزیزان دوره را به صورت کاملا کاربردی ارائه کرده است. دوره «TCP» با توجه به نوع آموزش، نحوه برگزاری و اجرا با استقبال بسیار خوبی مواجه شد به طوریکه زبان‌آموزان بعد از دوره‌ی آموزشی، علاقه‌مند به ادامه دوره بودند.

در رابطه با آموزش، کرونا یک فرصت ارزشمند برای شرکت اویک ایجاد کرد. از ابتدای سال 99 و با شدت گرفتن پاندومی کرونا، شرکت اویک با رویکرد توسعه فردی، رشد و ارتقای همکاران، به جای توقف فرآیند آموزش، وظیفه خود را در این حوزه سنگین‌تر احساس کرد و تمام تلاش خود را برای زنده نگه داشتن این فرآیند انجام داد و با ایجاد بستر آموزش‌های آنلاین باعث شد که این مسیر ادامه پیدا کند. در شرایط کرونا آموزش ابزاری برای تسهیل شرایط برای کارکنان بود.

با ایجاد فضای آموزش مجازی محدویت زمان و مکان از بین رفت و آموزش‌ها به صورت آنلاین و آفلاین در اختیار همکاران قرار گرفت تا در هر فضایی با دسترسی به سیستم‌های شرکت از آموزش‌ها استفاده کنند، این جریان موجب شد که دوره‌های آموزشی مخاطبین بیشتری داشته باشد.

همگام با ادبیات مشترک جهانی

ایجاد بستر ارائه آموزش‌های تخصصی و کاربردی هدفمند با تمرکز بر یادگیری و اثربخشی، یکی از موضوعات مهمی است که در چند سال اخیر باعث شده شرکت اویک، استانداردهای آموزشی بین‌المللی متعددی را کسب کند.

به دلیل ماهیت و پروژه محور بودن شرکت این موضوع که کارکنان علاوه بر فضای داخلی در فضای بین‌المللی نیز بتوانند قوی ظاهر شوند همواره به عنوان یک اصل مهم، مطرح بوده است. فعالیت شرکت در صنعت نفت و گاز باعث شده که ارتباطات زیادی در فضای بین‌المللی داشته باشد. بنابراین، اویک همواره با حمایت از همکاران، آنها را برای اخذ مدارک حرفه‌ای بین‌المللی در حوزه‌های تخصصی تشویق کرده است. داشتن ادبیات مشترک در عرصه جهانی و نزدیک شدن به استاندارهای بین‌المللی، یکی از موضوعات مهمی است که شرکت اویک همواره آن را مورد توجه قرار داده است تا به انگیزه کارکنان برای ارتقا در این مبحث بیافزاید.

آموزش زبان انگلیسی از طریق تلفن «‌‌ موسسه باران»

موسسه باران برای به نتیجه رساندن زبان‌آموزان از متد انحصاری خود با عنوان «KLS» بهره می‌برد که بر مبنای علوم شناختی، زبان‌شناسی شناختی، عصب‌شناسی و روانشناسی زبان طراحی شده است. آموزش‌ زبان انگلیسی در موسسه باران از طریق تقویت مهارت شنیدن شروع می‌شود و حول محور این مهارت، سایر مهارت‌ها تقویت می‌شوند. اولویت‌بندی مهارت‌ها در این موسسه، بسته به شرایط و نیازهای هر زبان‌آموز چیده می‌شود؛ بنابراین برای افرادی که گفت‌و‌شنود به زبان انگلیسی برای آن‌ها در اولویت است، تمرکز اصلی بر روی مهارت شنیدن و به کارگیری نتیجه کسب شده در ارتقاء مهارت صحبت کردن است.

موسسه باران دوره «TCP» را مختص زبان‌آموزانی ارائه کرده که علاقمند به تقویت دو مهارت شنیدار و گفتار خود به زبان انگلیسی هستند. در این دوره فرصت صحبت کردن مانند یک کلاس خصوصی به زبان‌آموزان داده می‌شود. این دوره از سطح مبتدی تا پیشرفته برگزار می‌شود و محتوای آن در قالب ویدئوهای سطح بندی شده ارائه می‌گردد. از ویژگی‌های بسیار مهم این دوره، دریافت گزارش عملکرد زبان آموز بعد از اتمام جلسه تلفنی است.

هر ترم شامل 10 جلسه‌ی 20 دقیقه ای تلفنی خصوصی است و در پایان ترم ارزیابی عملکرد طول ترم به زبان آموز ارائه می‌شود. نکته طلایی این متد انعطاف‌پذیری آن در زمان برگزاری کلاس است. زبان‌آموزان می‌توانند از ساعت 7 صبح تا 11 شب، زمان کلاس خود را تعیین کنند.

آموزش زبان انگلیسی از طریق تلفن، افزایش اعتمادبه نفس در مکالمه البته با تلفظ صحیح و لحنی مشابه با انگلیسی زبان‌ها، استفاده موثر از ساختارها و عبارات پرکاربرد جهت برقراری ارتباط موثر، آمادگی و حضور ذهن برای مکالمه فی‌البداهه و کسب قدرت شنیدن به زبان انگلیسی را برای فراگیران به ارمغان می‌آورد.

 

زبان انگلیسی به عنوان شاخص ارزیابی صلاحیت در جذب نیروی انسانی

در سه دهه گذشته شرکت اویک همکاری با شرکای تجاری زیادی را تجربه کرده است و برای این شرکت فعالیت در فضای کاری بین‌المللی و برقراری ارتباط با شرکت‌های خارجی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و توسعه این حوزه، بر کسب‌ و‌کار شرکت نیز تأثیر زیادی دارد. از سوی دیگر، شرکت اویک همواره سعی کرده که خود را برای ورود به عرصه‌های بین‌المللی آماده نگه دارد، زیرا این مسئله به عنوان یک مأموریت برای شرکت تعریف شده است.

به همین دلیل توانمندی در زبان انگلیسی به عنوان یکی از شاخص‌های تعیین صلاحیت در فرآیند جذب مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته لازم به ذکر است که میزان اهمیت آن بسته به جایگاه نیروی انسانی می‌تواند متغیر باشد. اما اینکه در فرآیند جذب و انتخاب نیروی‌انسانی تأثیرگذار است غیرقابل انکار است.

 

تقویت مهارت‌های تخصصی؛ حفظ و ارتقای نیروهای مستعد

واحد آموزش در منابع انسانی شرکت اویک، با تمرکز بر توسعه فردی، بر این باور است که سازمان زمانی توسعه پیدا می‌کند که افراد آن توسعه پیدا کنند؛ بنابراین نمی‌توان این دو مقوله را از هم جدا کرد. برای اینکه یک سازمان بتواند توسعه پیدا کند توسعه فردی یک پیش نیاز است. برای یافتن راهکارها در رابطه با این موضوع مبحث نگهداشت نیروی انسانی حائز اهمیت است، چراکه می‌تواند راهکارهایی برای حفظ سرمایه‌های انسانی و استفاده حداکثری از افراد پیدا کند. به هر حال نگاه به این جریان با هدف توسعه فردی، می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.

 ابزارهای مختلفی برای کمک به همکاران در راستای رشد و توسعه فردی وجود دارد. اویک تقویت زبان انگلیسی را به عنوان یک ابزار در مسیر رشد و توسعه نیروهای خود می‌بیند. از آنجا که این مجموعه، شرکتی با سابقه و پروژه محور است و در سطح مگا پروژه‌ها فعالیت می‌کند، همواره نیروی انسانی توانمند را مزیت رقابتی خود دانسته و برای آن تلاش کرده است. تقویت زبان انگلیسی از جمله این ابزارهایی است که در حوزه‌های مختلف توسعه کسب‌ وکار شرکت اعم از برنامه‌ریزی، مباحث مربوط به کنترل هزینه و بودجه و مدیریت پروژه می‌تواند تأثیرگزار باشد. زمانی‌ که همکاران به خوبی مهارت استفاده از این ابزار را داشته باشند، می‌توانند از منابع معتبر و دانش بین‌المللی به‌ نحو احسن استفاده کنند و در واقع ارتباطاتی که لازم هست را برقرار کنند، در نتیجه این اقدامات، فضای کسب‌و‌کار رونق پیدا خواهد کرد.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی