152

چشم انداز صنعت پتروشیمی آمریکا در سال ۲۰۲۲

چشم انداز صنعت پتروشیمی آمریکا در سال ۲۰۲۲
(جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰) ۰۸:۰۰

از زمان شروع پاندمی کووید ۱۹ تولیدکنندگان محصولات شیمیایی در سرتاسر دنیا با یکسری از چالش‌های جدی و جدید مواجه شده اند که برخی از آنها عبارتند از: توقف تولید و بستن کارخانه ها و محدودیت های تولیدی، تاخیر حمل و نقل و تحویل، کمبود مواد اولیه و بسیاری از چالش های جدی دیگر.

شرکت‌های پتروشیمی خود را با بسیاری از این چالش ها تطبیق داده اند. به طوری که میزان تولید و مخارج در صنعت پتروشیمی جهان در طول سال ۲۰۲۱ افزایش یافت، اما هنوز هم نااطمینانی های بسیاری در این صنعت وجود دارد.

 در این مقاله سعی شده است که با بررسی روند گذشته صنعت پتروشیمی در سال ۲۰۲۱ چالش‌های اصلی و مسائل مهم این صنعت در سال ۲۰۲۲ مورد ارزیابی قرار گیرد.

 بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تولید محصولات شیمیایی، به جز محصولات دارویی، در سال ۲۰۲۲ در اکثر کشورهای دنیا کاهش خواهد یافت؛ اما موسسه آلمانی مطالعات صنعت پتروشیمی تحت عنوان Verband der Chemischen Industries e. V. (VCI)  پیش بینی کرده است که در سال ۲۰۲۲ ایالات متحده آمریکا و در میان همه تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی دنیا بالاترین و سود تولید را به دست خواهد آورد.

 همچنین موسسه پیش بینی می کند که به طور کلی تولید محصولات پتروشیمی در سراسر دنیا در سال ۲۰۲۲ به اندازه 7/2 درصد رشد خواهد کرد، که این رقم در مقایسه با رقم پیش بینی شده ۷ درصد در سال ۲۰۲۱ بسیار کمتر است. همچنین در حالی که این موسسه در سال ۲۰۲۱ پیش بینی کرده بود که رشد تولید چین در سال ۲۰۲۲ ۱۰ درصد خواهد بود، با تعدیل پیش بینی خود آن را به چهار درصد در سال ۲۰۲۲ تقلیل داده است.

 از سوی دیگر انتظار می رود که رشد تولید محصولات شیمیایی در ایالات متحده آمریکا نسبت به سال گذشته 2 درصد افزایش یابد. ضمن این که انتظار نمی رود که هیچ یک از تولید کنندگان عمده محصولات شیمیایی - شامل هند، اتحادیه اروپا، کره جنوبی و ژاپن- با افزایش رشد محصول در سال آینده مواجه باشند.

 موسسه تجاری شورای شیمی آمریکا (ACC) تابستان امسال پیش‌بینی کرده بود که حجم تولید محصولات شیمیایی در ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ به اندازه ۳.۲ درصد افزایش خواهد یافت که این در مقایسه با رقم ۱.۴ درصد در سال جاری کمتر است.

 انتظار می رود که مسائل مربوط به زنجیره عرضه ادامه داشته باشد

 انتظار می رود که تولید ناخالص داخلی در همه بازارهای صنعتی عمده جهان در سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کند، و تلاش های بسیاری در حال انجام است تا مشکلات و موضوعات مربوط به نیروی کار در صنایع حمل و نقل و تراکم در بنادر در سراسر دنیا به زودی حل شود - که نمونه آن فشار جاری کاخ سفید برای حل تنگناهای مربوط به بندر لس‌آنجلس و و بندر لانگ بیچ در کالیفرنیا است- اما مشخص نیست که این تلاش ها تا چه اندازه موفقیت آمیز خواهند بود.

 کوین سوئیفت، اقتصاددان ارشد ACC در ماه جاری چنین اظهار نظر کرده است که:" انتظار ما بر این است که به رغم ریسک های متعدد و نااطمینانی های موجود در بازار و روند بهبود صنایع پتروشیمی ادامه یابد. برخی از این ریسک ها و نااطمینانی ها عبارتند از: محدودیتهای زنجیره عرضه و افزایش تقاضا به دلیل بازگشایی مجدد اقتصاد ها، تنش های تجاری، رویدادهای آب و هوایی، امنیت سایبری و شکل های مشابه، تورم، نوسانات مالی و بدهی های بخش های دولتی و خصوصی.

 صندوق بین المللی پول (IMF) در آخرین نسخه از گزارش چشم انداز اقتصاد جهانی پیش‌بینی خوب برای رشد اقتصاد جهانی را به اندازه یک دهم از صدم درصد کاهش داده است و دلیل آن را فشارهای زنجیره عرضه، افزایش تورم و سایر ناک نگرانی های موجود در بازار اعلام کرده است.

 هوارد آی آنجل لیدر، رئیس و مدیر عامل موسسه داد جز در نشستی با سرمایه‌گذاران در ۲۱ اکتبر سال ۲۰۲۱ گفت: «در حالی که شیوع سویه دلتای ویروس کرونا بازگشایی مجدد اقتصاد ها در سرتاسر دنیا را با تاخیر مواجه کرد، هنوز هم میزان تقاضای پاسخ داده نشده و قابل توجهی در بازارهای سراسر جهان وجود دارد به ویژه در بازارهای صنعتی و مصرفی نهایی دنیا. بسیاری از صنایع همچنان با تاخیرهای طولانی در تحویل سفارش ها مواجه هستند که با کاهش سطح موجودی انبار ها نیز همراه شده است و دلیل آن این است که زنجیره عرضه نتوانسته است پاسخگوی افزایش تقاضا باشد.»

انتظار می‌رود که این اختلالات زنجیره ارزش ادامه پیدا کند و این امر به نوبه خود باعث می شود که موجودی انبارها در سراسر زنجیره ارزش نتواند به این راحتی به روال سابق خود برگردد.

 کشاورزان آمریکایی احتمالاً با کمبود مواد شیمیایی مخصوص کشاورزی مواجه خواهند شد

 دانشگاه پردو در گزارشی که در ماه اکتبر سال ۲۰۲۱ میلادی منتشر کرده بود به کشاورزان آمریکایی هشدار داد که ممکن است اختلالات و کمبودهای موجود مواد اولیه در زنجیره عرضه به کمبود مواد شیمیایی کشاورزی مانند گلایفوزیت و گلوفوزینیت در سال کشاورزی ۲۰۲۲ منجر شود.

 آلن دابلیو‌. گری، ‏ مدیر مرکز تجاری مطالعات غذا و محصولات کشاورزی دانشگاه پردو در یک سخنرانی گفت: «سیل، ویروس کووید ۱۹ و تراکم بنادر باعث شده است که تولید و صادرات محصولات شیمیایی در چین برای ماهها با اختلالات متعددی مواجه شود که نتیجه آن کمبود عرضه محصولات تولیدی شیمیایی خواهد بود.»

 

 مخارج سرمایه ای در صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا اندکی افزایش خواهد یافت

 بر اساس گزارش موقعیت و چشم انداز صنعت پتروشیمی که در اواسط سال ۲۰۲۱ توسط ACC منتشر شد، پیش‌بینی شده است که مخارج سرمایه ای در صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۲ به اندازه ۳۰ میلیارد دلار آمریکا افزایش یابد، که این به معنای افزایش 6/11 درصدی این مخارج است.

 علاوه بر مخارج سرمایه‌گذاری جدید بسیاری از پروژه‌های سرمایه‌گذاری که در سال ۲۰۲۱ یا زودتر از آن آغاز شده اند نیز در سال ۲۰۲۲ به بهره برداری خواهند رسید.  مجتمع جدید پتروشیمی ۶ میلیارد دلاری شرکت شعر در پنسیلوانیا نیز که در سال ۲۰۲۲ کار خود را آغاز خواهد کرد. یک سرمایه گذاری مشترک بین شرکت اکسون موبیل و سابیک نیز که سرمایه گذاری برای راه اندازی یک کارخانه جدید مواد شیمیایی و کراکر بخار در تگزاس است نیز در همین سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

 وضعیت نیروی کار صنعت پتروشیمی به سطوح قبل از شروع بیماری کووید ۱۹ نخواهد رسید

 از زمان شروع کووید ۱- در سرتاسر دنیا که از سال ۲۰۲۰ اقتصاد جهانی را به شدت تحت تاثیر قرار داد صنعت پتروشیمی آمریکا در حدود ۱۴ هزار و ۸۰۰ شغل را از دست داد. بر اساس گزارش منتشر شده توسط شورای شیمیایی آمریکا تخمین زده شده است که در سال ۲۰۲۲ حدود ۶ هزار نیروی کار جدید واردش از شرکت‌های پتروشیمی ایالات متحده آمریکا شوند، این موسسه پیش‌بینی کرده است که این روند صعودی همچنان ادامه داشته باشد.

 در گزارش میانه سال شورای شیمی آمریکا در مورد چشم‌انداز صنعت پتروشیمی آمده است که بر اساس تخمین‌ها نیروی کار صنعت پتروشیمی این کشور به میزان ۱.۳ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش خواهد یافت.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی