152

چشم انداز بازار جهانی پلیمرها تا سال 2025

چشم انداز بازار جهانی پلیمرها تا سال 2025
(جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰) ۰۸:۰۰

پلیمرها یکی از پرمصرف‌ترین محصولات شیمیایی در همه زیربخش‌های پزشکی، فضایی، بسته‌بندی، خودروسازی، ساخت و ساز و لوازم الکتریکی است و به همین دلیل بازار جهانی پلیمر بسیار پر رونق است.

پلیمرها عموماً به عنوان جانشینی برای انواع فلزات و محصولات معدنی استفاده می شوند زیرا اولاً کارایی بسیار بالایی دارند، ثانیاً از لحاظ هزینه مقرون به صرفه هستند و ثالثا وزن آنها بسیار سبک است.

افزایش سهم خرده فروشی در اقتصاد جهانی و رونق بازار تجارت الکترونیکی باعث شده است که تقاضا برای مواد بسته‌بندی افزایش یابد و همین امر بازار پلیمرها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. این در حالی است که افزایش تمایل به استفاده از خوراک‌های تجدیدپذیر و پلیمرهای زیستی یا بیوپلیمرها باعث شده است که تقاضا برای پلیمرها در طول دوره پیش بینی افزایش یابد. علاوه بر این افزایش تقاضا برای پلیمرها در صنایع الکترونیکی به منظور تولید بخش های مختلف ساعت و پریز باعث شده است که بازار پلیمرها رونق بیش از پیش داشته باشد.

 ارزش جهانی بازار پلیمرها تا سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۲۵۰ میلیارد دلار بوده است و انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۲۵ این رقم به ۷۵۰ میلیارد دلار آمریکا برسد، این بدان معناست که بازار جهانی پلیمرها بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ به طور متوسط سالانه به اندازه 1/5 درصد رشد خواهد کرد.

 نکته مهمی که باید در این زمینه به آن توجه داشت این است که بیشترین رشد بازار جهانی پلیمرها مربوط به پلیمرهای زیستی یا بیوپلیمرهاست که در واقع جزو پلیمرهای با فناوری برتر یا هایتک محسوب می شوند.

 به عنوان مثال، در منطقه آمریکای لاتین برزیل، بازار عمده محصولات پلیمری است و این را مدیون افزایش قدرت خرید مصرف‌کنندگان در یک بازه زمانی مشخص در سال ۲۰۱۹ است که منجر به افزایش تقاضا برای کالاهای مصرفی بسته بندی شده است. از سوی دیگر افزایش تولید ذرت، گندم و نیشکر باعث تولید و مصرف بیشتر پلیمرها و پلاستیک های زیستی شده است.

 همچنین توسعه صنعت چاپ سه بعدی و رشد آن از همه جنبه ها و افزایش استفاده از انواع پلاستیک ها و پلیمر ها در این تکنولوژی بسیار پیشرفته باعث افزایش تقاضا برای پلیمرها هم شده است. زیرا مصرف کنندگان ترجیح می دهند که به جای چاپ سه بعدی فلزی چاپ سه بعدی پلاستیکی را انتخاب کنند که دارای وزن بسیار کمتری است و همین امر نیز افزایش تقاضا برای انواع پلیمرها را داشت به همراه داشته است.

از سوی دیگر تغییر و تحولات ایجاد شده در تولید پلیمرهای دوستدار محیط زیست و استفاده از آن ها در صنایع بسته بندی و بسته بندی غذا و بسته بندی محصولات آرایشی و بهداشتی و بسته بندی محصولات دارویی باعث افزایش تقاضا برای این دسته از پلیمرها شده است.

 پیش‌بینی وضعیت بازار جهانی پلیمرها به تفکیک انواع پلیمر

 بر اساس برآوردهای انجام شده بالاترین نرخ رشد متوسط درمیان انواع پلیمرهای تولید شده به پلی اتیلن اختصاص دارد که رشد سالانه متوسط 1/7 درصد را تا سال ۲۰۲۵ تجربه خواهد کرد. این افزایش تقاضا مدیون افزایش تقاضا برای پلی اتیلن در صنایع مصرفی نهایی است.

 این در حالی است که افزایش کاربردهای پلی اتیلن سنگین و پلی اتیلن سبک در بسته بندی محصولات غذایی و نوشیدنی مانند شیر و آب میوه، انواع جعبه ها، درپوش بسته بندی مواد غذایی و سایر بسته بندی‌های مواد غذایی و کاربردهای بسته بندی صنعتی باعث رشد بازار می شود.

 صنعت ساخت و ساز یک مصرف‌کننده عمده پلیمر است که به شکل انواع ورق ها، صفحه‌ها  فویل ها و نوارها به منظور محافظت از کف مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این پلی اتیلن نیز در تولید لوله ها مورد استفاده قرار می گیرد که بخش داخلی فعالیت‌های صنعتی را در بر می گیرد. علاوه بر این سایر محصولات مصرفی مانند کاسه ها، بطری آب، سطل زباله و لوله های آب از جمله محصولات مصرفی هستند که در زندگی روزمره ما به کار می روند.

 

 

 افزایش تقاضا برای پلیمرهای زیستی یا بیوپلیمرها

 بیوپلاستیک ها به صورت عمده یا به صورت جزئی از منابع تجدیدپذیر بیولوژیکی تولید می شوند. به عنوان مثال نیشکر پردازش می‌شود تا اتیلن تولید شود که می تواند برای تولید پلی اتیلن مورد استفاده قرار گیرد. نشاسته می‌تواند مورد پردازش قرار گیرد تا از آن اسید لاکتیک تولید شود و درنتیجه اسید پلی لاکتیک از آن تولید شود.

 یکی از راههای کاهش محتوای کربن در محصولات پتروشیمی تولید پلیمرهای زیستی یا بیوپلیمر هاست، زیرا بیوپلیمرها استفاده از انرژی را کاهش می دهند و محیط زیست را حفظ می‌کنند.

بنابراین در حال حاضر شرکت‌های پتروشیمی برتر دنبال دنیا به دنبال استراتژی جایگزینی پلاستیک های زیستی به جای پلاستیک های شیمیایی هستند زیرا نتیجه آن یک نتیجه برد-برد هم برای مصرف کنندگان و هم برای شرکت های بسته بندی است.

 اما نکته حیاتی این است که بدانیم بیوپلاستیک ها مانند بیو پلی‌اتیلن شامل محتوای کربن تجدیدپذیر هستند. و همین موضوع یکی از دلایل اصلی تمایل تولیدکنندگان به سمت استفاده از پلاستیک های زیستی به جای پلاستیک های فسیلی است. در پایان چرخه زندگی یک بیوپلاستیک، کربنی که در آن وجود دارد به اتمسفر باز می‌گردد اما هیچ فاکتوری از کربن جدید با محیط زیست اضافه نخواهد کرد چون از ابتدا این محتوای کربن را در خود داشته است.

 پلیمرهای های-‌تک یا پلیمرهای دارای فناوری برتر

 امروزه پلیمرهای های‌-تک در راس برنامه های نوآوری در شرکت های پتروشیمی تولید کننده محصولات پلیمری است. پلیمرهای های-تک در واقع پیش قراول تولید و کاربرد انواع پلاستیک های مهندسی از سال ۱۹۸۹ تا کنون هستند.

 پلیمرهای هوشمند نیز زیر مجموعه پلیمرهای های-تک قرار می گیرد. بر اساس تخمین های انجام شده ارزش جهانی پلیمرهای هایتک در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۴ میلیارد دلار آمریکا بوده است و انتظار می‌رود که ارزش این بازار تا سال ۲۰۲۷ میلادی به رقمی نزدیک به ده میلیارد دلار برسد به این مفهوم که بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۷ به طور متوسط سالانه 1/12 درصد رشد خواهد کرد.

 پاندمی کووید-۱۹ درصد تا سر دنیا باعث شد که تقاضا برای انواع ابزارهای بیوپزشکی و محصولات مرتبط با آن به منظور جلوگیری از انتقال ویروس کرونا به سایر افراد و همچنین برای درمان بیماری ها افزایش یابد. بر همین اساس انتظار می رود که تقاضا برای انواع پلیمرهای هوشمند در دوره پیش بینی یعنی بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۷ افزایش یابد.

 پلیمرهای هوشمند بسیار مقاوم هستند ولی با این وجود فرایند پردازش آنها بسیار ساده است. این پلیمرها بسیار انعطاف پذیر، باثبات و از لحاظ زیستی قابل تطابق با سایر کاربردهای زیستی هستند. اهمیت پلیمرهای هوشمند روز به روز افزایش می یابد و رشد خود را مدیون توانایی شان برای تجدیدپذیری، تغییرات فیزیکی یا شیمیایی در پاسخ به نوسانات شرایط محیط زیست هستند. این نوع پلیمرها به محرک های محیط زیستی بسیاری مانند pH،  حرارت، وزن، زمینه الکتریکی، آنزیم ها و بیومولکول ها واکنش نشان می‌دهند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی