153

صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۱

صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۱
(یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰) ۰۸:۰۰

صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا مواد اولیه را به بیش از ۷۰ هزار محصول مختلف که برای زندگی مدرن ضروری هستند تبدیل می‌کند و این محصولات را بین بیش از ۷۵۰ هزار مصرف کننده نهایی در سراسر کشور توزیع می کند.

چند صد هزار مجتمع پتروشیمی در ایالات متحده آمریکا - از تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی تا توزیع کنندگان محصولات شیمیایی- از تولید، ذخیره، حمل و نقل یا تحویل محصولات شیمیایی با یک مجتمع همکاری می کنند تا زنجیره ارزش جهانی را تکمیل کنند.

مصرف کنندگان نهایی شامل بخش های زیرساخت‌های حیاتی هستند که در واقع بدون توقف تولید و حمل و نقل محصولات شیمیایی ضروری برای امنیت اقتصادی و ملی را تامین می کنند.

 تاثیر صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا بر اقتصاد این کشور

 صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا مسئول تولید بیش از یک چهارم تولید ناخالص داخلی این کشور است، که تقریباً همه محصولات تجاری مورد استفاده خانوار را تولید می کند و بخش ضروری برای رشد اقتصادی آمریکاست.

 صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا یک صنعت ۷۶۸ میلیارد دلاری است ۲۵ درصد از کل تولید ناخالص داخلی این کشور را تامین می‌کند. در سال ۲۰۱۶ حدود ۹۶ درصد از کل کالاهای تولیدی در ایالات متحده آمریکا توسط بخش پتروشیمی تولید شدند.

 این در حالی است که صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا یکی از بزرگترین تولید کنندگان محصولات شیمیایی در سراسر دنیاست و ۱۵ درصد از کل تولید محصولات شیمیایی و دنیا در ایالات متحده آمریکا صورت می گیرد.

 سهم صنعت پتروشیمی از صادرات ایالات متحده آمریکا

 صنعت پتروشیمی بزرگترین بخش صادراتی آمریکاست، که تقریباً یک هشتم از نیازهای مردم جهان به محصولات شیمیایی را عرضه می کند. کل ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایالات متحده آمریکا در سال بالغ بر ۱۷۴ میلیارد دلار آمریکاست. محصولات پتروشیمی و فرآورده های مرتبط با آن از هر یک دلار صادرات این کشور ۱۰ سنت آن را به خود اختصاص می‌دهند.

 زیر بخش های صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا

 صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا از پنج جزء متمایز تشکیل شده است: مواد شیمیایی کشاورزی، مواد شیمیایی پایه، مواد شیمیایی تخصصی، محصولات مصرفی و محصولات دارویی. هر یک از این زیر بخش ها بخشی از نیازهای مردم آمریکا به مواد شیمیایی را تامین می کنند.

 بخش های عملیاتی صنعت پتروشیمی

- کارخانه های تولیدی: مواد اولیه را به محصولات واسطه و نهایی تبدیل می کند.

 - ذخیره/ انبار: امکان بسته بندی مجدد با اندازه کوچکتر و همچنین ذخیره انبوه را فراهم می‌کند.

- سیستم های حمل و نقل: محصولات شیمیایی و پتروشیمی را از/ به کارخانه های تولیدی، انبارها و مصرف کنندگان نهایی را حمل می کند.

- مصرف کنندگان نهایی: معمولا محصولات شیمیایی خریداری شده را مصرف می کنند.

 لازم به ذکر است که توزیع کنندگان محصولات شیمیایی در هر ۸.۴ ثانیه نه تن از محصولات شیمیایی بخش‌های مختلف را تحویل می دهند.

 تعداد کارخانه های پتروشیمی و شیمیایی در ایالات متحده آمریکا تا سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۱۱ هزار و ۱۱۴ کارخانه بوده است. نمودار 1 توزیع کارخانه ها و واحد های تولیدی پتروشیمی را در ایالات متحده آمریکا نشان می دهد.

نمودار ۱- توزیع کارخانه ها و واحدهای تولیدی محصولات پتروشیمی و شیمیایی در ایالات متحده آمریکا

مقالات

 ایالاتی که بیشترین تراکم کارخانه ها و واحد های تولیدی پتروشیمی را دارند عبارتند از: کالیفرنیا، تگزاس، اوهایو، ایلینویز و پنسیلوانیا. ایالات لوئیزیانا و تگزاس تقریباً در حدود ۷۰ درصد از کل محصولات پتروشیمی اولیه ایالات متحده آمریکا را تولید می کنند.

 محصولات شیمیایی کشاورزی

 صنعت تولید مواد شیمیایی کشاورزی انواع کودهای شیمیایی، آفت کش ها، حشره کش ها و سایر مواد شیمیایی مورد نیاز در بخش کشاورزی را برای کشاورزان و باغبانان خانگی فراهم می‌کند.

 این بخش همچنین شرکت هایی را که در فرمول کردن و آماده سازی مواد شیمیایی کشاورزی و کنترل حشرات موذی را در بر می گیرد، ضمن اینکه شرکت هایی که مسئول تولید و ذخیره این مواد شیمیایی هستند نیز در این بخش محسوب می شوند.

 میزان فروش محصولات شیمیایی کشاورزی در ایالات متحده آمریکا بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار آمریکاست. این محصولات در ۴۷۱ کارخانه و واحد تولیدی مواد شیمیایی کشاورزی تولید می شوند. ارزش محصولات توزیع شده از طریق وسایط نقلیه مختلف بالغ و 1/41 میلیارد دلار آمریکا است 35.100 کارمند در این زیربخش مشغول فعالیت هستند.

 انواع حشره کش ها و آفت کش ها

 نمودار 2 سهم مواد شیمیایی مختلف کشاورزی را نشان می دهد. همانطور که در این نمودار نشان داده شده است تولیدکنندگان محصولات کشاورزی ایالات متحده آمریکا سالانه در حدود ۱۰ میلیارد دلار آمریکا را به خرید انواع آفت کش ها اختصاص می‌دهند.

نمودار 2- سهم انواع حشره کش ها و آفت کش ها در بخش کشاورزی ایالات متحده آمریکا

مقالات

 از این میزان در حدود 2/2 میلیارد دلار آمریکا صرف خرید انواع حشره کش ها می شود. سهم قارچ کش ها 4/1 میلیارد دلار آمریکا، سهم مواد بخور 14/0 میلیارد دلار آمریکا و سهم انواع علف‌کش‌ها 1/5 میلیارد دلار آمریکاست.

 کودهای شیمیایی

 تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در ایالات متحده آمریکا سالانه در حدود 8/71 میلیون دلار آمریکا را صرف خرید کودهای شیمیایی می کنند. بر اساس آمار منتشر شده متحده آمریکا در سال ۲۰۱۹ در حدود ۲۵ میلیون تن انواع کودهای شیمیایی را استفاده کرده است که از این میزان ۵۷ درصد مربوط به نیتروژن، ۲۳ درصد مربوط به پتاس و ۲۰ درصد مربوط به فسفات است.

 محصولات شیمیایی مصرفی

 محصولات شیمیایی مصرفی شامل محصولات بسته بندی شده است که معمولاً از آنها تحت عنوان محصولات‌خانگی یاد می‌شود. این محصولات شامل همه چیز از صابون و انواع شوینده گرفته تا مواد شستشوی دهان و مو و مراقبتهای پوستی تا محصولات مراقبت های شخصی ( برای مثال لوازم آرایش و انواع دئو دورانت).

 بازار کالاهای مصرفی ایالات متحده آمریکا بزرگترین بازار مصرفی محصولات پتروشیمی در جهان است که ارزشی بالغ بر ۴۴۶ میلیارد دلار آمریکا دارد. ارزش کل توزیع محصولات مصرفی شیمیایی و بالغ بر 4/74 میلیارد دلار آمریکاست. هر ساله هر مصرف‌کننده آمریکایی در حدود هشتاد و یک ممیز ۶۵ دلار آمریکا را برای خرید انواع صابون و شوینده مصرف می کند.

 انواع محصولات شیمیایی مصرفی عبارتند از انواع صابون، انواع شوینده ها، انواع وایتکس و سفید کننده، خمیر دندان، لوازم آرایشی، عطر و ادکلن و رنگ و روغن.

 به طور کلی تعداد 2.268 کارخانه و واحد تولیدی به تولید انواع صابون، ترکیب های تمیز کننده و ضد عفونی کننده سرویس بهداشتی مشغول هستند و در مجموع ۱۰۸ هزار و ۲۰۰ کارمند در این کارخانه ها کار می کنند.

 مواد شیمیایی پایه

 بخش تولید مواد شیمیایی پایه هم مواد شیمیایی ارگانیک و هم مواد شیمیایی غیر ارگانیک را تولید می کنند. مواد شیمیایی ارگانیک در تولید سایر محصولات شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به طور مثال محصولاتی مانند رنگ و روغن، انواع پلاستیک و محصولات پتروشیمی را تولید می کنند.

مواد شیمیایی غیر ارگانیک معمولاً برای تولید مواد شیمیایی جامد یا مایع و گاز های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند؛ سدیم، اسید سولفوریک و کلر برخی از معروفترین تولیدات این بخش هستند.

علاوه بر این مواد شیمیایی غیر ارگانیک به عنوان کاتالیزور نیز در فرآیند تولید مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند.

 در مجموع ۱۲۷۷ کارخانه و واحد تولیدی مواد شیمیایی پایه را در ایالات متحده آمریکا تولید می کنند. ۱۵۱ هزار و ۷۰۰ کارمند در این بخش ها کار می کنند.

ارزش کل توزیع مواد شیمیایی پایه بالغ بر ۲۷۱ میلیارد دلار آمریکا است؛ که از این رقم در حدود 1/135 میلیارد دلار مربوط به حمل و نقل مواد شیمیایی فله و واسطه، 7/78  میلیارد دلار آمریکا مربوط به رزین های پلاستیکی، 8/42  میلیارد دلار آمریکا مربوط به حمل و نقل مواد شیمیایی غیر ارگانیک، 3/7 میلیارد دلار آمریکا مربوط به فیلم های تولیدی و 8/6 میلیارد دلار مربوط به لاستیک‌های صنعتی است.

 محصولات پتروشیمی

 بیش از ۲۳۰ کارخانه و واحد تولیدی در ایالات متحده آمریکا محصولات پتروشیمی تولید می کنند. روزانه 8/1 میلیارد گالن نفت خام، پروژه های پالایشی و گاز مایع طبیعی و ۳۱۱ میلیون پوند انواع رزین های پلاستیکی از طریق شبکه های زیرساختی حمل و نقل ایالات متحده آمریکا توزیع می‌شوند.

 کارخانه های تولید محصولات پتروشیمی رزین هایی را تولید می‌کنند که در محصولات بسیار متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند و برخی از این محصولات عبارتند از: قطعات اتومبیل، بطری آب، تجهیزات پزشکی و قوطی های بسته بندی مواد غذایی.

 اسید سولفوریک

 سالانه در حدود ۴۱ میلیون تن اسید سولفوریک در ایالات متحده آمریکا تولید می‌شود که این مقدار ۱۶ درصد از تولید جهانی اسید سولفوریک را تشکیل می دهد. اسید سولفوریک تولیدی و برای تولید هزاران ترکیب مورد نیاز در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

 برخی از استفاده های اسید سولفوریک است عبارتند از: کود های شامل فسفات، پردازش انواع فلزات، انواع فسفات، انواع فیبر، اسید هیدروفلوریک، رنگ و روغن، کاغذ و خمیر کاغذ و سایر استفاده ها.

 کلر

 سالانه ۱۲ میلیون تن کلر در ایالات متحده آمریکا تولید می‌شود که از این میزان ۱۰ میلیون تن کلر مایع و ۲ میلیون تن گاز کلر است. میزان فروش سالانه کلر بالغ بر ۸ میلیارد دلار آمریکاست و بیست هزار نفر در این بخش مشغول به فعالیت هستند.

کلر استفاده های مختلفی دارد که برخی از آنها عبارتند از: تولید پی وی سی، انواع حلال، انواع مواد شیمیایی ارگانیک، انواع مواد شیمیایی غیر ارگانیک، تصفیه آب، صنعت کاغذ و خمیر کاغذ و سایر مصارف.

 گازهای صنعتی

 ارزش گاز های صنعتی تولید شده در ایالات متحده آمریکا سالانه 2/12 میلیارد دلار آمریکاست. بیش از ۶۰ هزار کارمند در این بخش مشغول به فعالیت هستند. هرچقدر این زیر بخش از صنعت 1/2 شغل در سایر بخش‌های اقتصادی ایجاد می‌کند، که در مجموع 3/24 میلیارد دلار آمریکا سهم این بخش در اقتصاد آمریکاست.

 گازهای صنعتی کاربردهای بسیار متنوعی دارند که برخی از آنها عبارتند از: مصارف پزشکی، مصارف صنعتی، تولید محصولات الکترونیکی، مواد غذایی و آشامیدنی و محصولات تولیدی.

 مواد شیمیایی تخصصی

 مواد شیمیایی تخصصی مولکول های انفرادی یا ترکیبی از مولکول های مختلف است که برای تولید برخی محصولات خاص با عنوان پایه مورد استفاده قرار می گیرند.

بسیاری از زیر بخش های در صنعت پتروشیمی برای تولید محصولات خود وابسته به مواد شیمیایی تخصصی هستند که برخی از این بخش ها عبارتند از: اتومبیل سازی، صنایع هوا و فضا، کشاورزی، محصولات آرایشی و بهداشتی و صنایع غذایی.

 سهم بازار مواد شیمیایی تخصصی در آمریکای شمالی به طور قابل توجهی بالاتر از متوسط جهانی است. ۱۹ درصد از کل بازار مواد شیمیایی تخصصی جهان در اختیار آمریکای شمالی است. مجموع ارزش کالاهای توزیع شده در بخش حمل و نقل ارزشی بالغ بر 6/89 میلیارد دلار آمریکا دارد.

 افزودنی های خوراکی

 در حال حاضر اداره غذا و داروی آمریکا ۳۰۰۰ افزودنی خوراکی را برای استفاده در انواع مواد غذایی مجاز اعلام کرده است. این افزودنی ها شامل سه دسته اصلی انواع نگهدارنده ها ( اسید پروپیونیک، نیترات و بنزوات)، انواع طعم دهنده ها (طعم دهنده های میوه ای، شیرین کننده ها، طعم دهنده های کره ای) و انواع افزودنی ها به خوراک های کنسرو شده ( پتاسیم سوربات و پروپیلن).

 بخش مهمی از مواد شیمیایی و تخصصی برای ساخت انواع مواد منفجره مورد استفاده قرار می گیرند. ارزش مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت انواع تسلیحات ۴.۵ میلیارد دلار آمریکا بوده اس

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی