155

مدیریت هوشمند صنایع پایین دستی و افزایش قدرت رقابت پذیری

مدیریت هوشمند صنایع پایین دستی و افزایش قدرت رقابت پذیری
(چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱) ۰۸:۰۰

برای دهه های متوالی، فعالان صنایع پایین دستی در سرتاسر جهان سعی کرده اند که هزینه های خود را پایین نگه دارند. آنها صنایع خود را آنچنان بهینه اداره کرده اند که محصولات با ارزش تر بتوانند ارزش افزوده بالاتری ایجاد کنند، اما همه فرآیندها تا حدی می توانند بهبود یابند.

به صورت سنتی، صنایع پایین دستی به منظور کنترل و نظارت از راه دور از سیستم های کنترل نظارتی و استفاده از داده ها (اسکادا[1]) بهره می برند. اما سیستمی که پیشتر فناوری تحت مالکیت شرکت بود و از طریق برنامه نویسی کار می کرد، حالا دیگر بر پایه پروتکل اینترنت[2] کار می کند. این سیستم با Wi-Fi، سیستم تکاملی بلندمدت[3] (LTE)، یا سیستم های تحت شبکه جهانی کار می کند.

صنایع و شرکت های پایین دستی می توانند توانمندی ها و قابلیت های IoT را به سیستم زیرساخت عملیاتی خود که بر پایه اسکادا کار می کند، اضافه کنند. نکته مهم در این مورد این است که IoT دنیای جدیدی را به روی این شرکت ها می گشاید: جایی که همه داده ها و چشم اندازها- به صورت مستقیم در موبایل شما قابل دسترس هستند.

توسعه IoT این امکان را برای صنایع پایین دستی ایجاد می کند که روند تولید محصولات، انبارداری و توزیع را در زمانی نزدیک به زمان واقعی پیگیری کنند. این سیستم ها می توانند همه داده ها را در سراسر اکوسیستم موجود جمع آوری و تحلیل کنند.

به عنوان مثال، فناوری جدید مونیتور کردن مخازن به شرکت ها این امکان را می دهد که از راه دور سطوح مخاذن ذخیره نفت، مواد شیمیایی و گازهای فشرده را به دقت مونیتور کنند. اکثر کسب و کارها در صنایع پایین دستی برای تحویل به موقع به شبکه های توزیع وابسته هستند. حالا دیگر اطلاعات مربوط به سرعت، پشتیبانی و مدیریت عملیات سطوح ذخایر مخازن در زمان واقعی در اختیار آنها قرار می گیرد. این اطلاعات باعث می شود که آنها بتوانند بارها را در کمترین زمان ممکن تحویل دهند.

امروزه، پالایشگاه ها و کارخانه های تولید محصولات پتروشیمی نقاط خاصی در اکوسیستم را تحت نظر می گیرند تا بتوانند توان عملیاتی خود را بهینه نگه دارند. اجرا کنندگان حک و اصلاحات لازم را انجام می دهند تا انحراف داده ها را که توسط سیستم کنترل توزیعی ثبت شده، تصحیح کنند. علاوه بر این، داده های تاریخی نیز برای تولید گزارش های ادواری و قیاس آنها برای تعیین کارایی کلی مورد استفاده قرار می گیرند.

تحلیل داده ها، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به فعال کردن پروسه تصمیم گیری بدون مداخله مستقیم انسان کمک شایانی می کنند.

تصور کنید که چنین اطلاعات مفید و موثری در ابزارهای هوشمند دیگر نیز قابل دسترسی باشند. دسترسی به این اطلاعات به سادگی انتخاب بله یا خیر، هر زمان و هر کجا، است. راه حلی بسیار سریع و بدون اتلاف وقت.

این تصویر را در ذهن خود بسازید. زنگ خطر در یکی از تجهیزات خاموش شود. کسب و کارها دیگر نیازی نخواهند داشت که یک تکنسین را به محل اعزام کنند تا وی به صورت دستی مشکل را حل کند. این سیستم قادر است که در هر زمان و مکانی زنگ خطر را ارسال و دستور العمل های کنترل شرایط را دریافت کند.

این همان کارایی است که مد نظر ماست.

برخی از صنایع برای بهره برداری کامل از IoT به دلیل مکان، طراحی یا هر دو دلیل با چالش هایی مواجه هستند. زیرساخت های فلزی سنگین کارخانه ها یکی از موانع طبیعی در جهت گسترش سلولی، WLAN یا حتی شبکه های بی سیم با برد کوتاه است.

شرکت هایی که در آن فرآیندها به صورت خودکار انجام می شوند اخیرا راه حل های هوشمندانه ای بسیاری را به بازار صنایع پایین دستی در حال رشد خاورمیانه معرفی کرده اند، و هدف آنها این است که در بخش های مختلف فرآیندهای پایین دستی هزینه های سرمایه را کاهش داده و هزینه های تاسیسات را پایین بیاورند.

کاربردهای بی سیم صنعتی شامل یک میزبان برای کنترل ایمنی فرآیند و تجهیزات بهینه سازی بهداشت می شود. سنسورهای بی سیم می توانند موقعیت های مختلف از سرریز شدن تانکرهای ذخیره تا خوردگی لوله ها را کنترل کنند.

علاوه بر این، کارخانه ها می توانند از راه حل های بی سیم به منظور رهگیری مکان دارایی ها و کارگران استفاده کنند- تا اطمینان حاصل کنند که صدمه ای به آنها وارد نمی شود و آنها را از پذیرفتن اقدامات خطرناک بر حذر دارد. راه حل های بی سیم می توانند برای کنترل و نظارت بر تجهیزات ایمنی و بهداشتی، کاهش ریسک و رهگیری و موقعیت یابی وقایع و حوادث مورد استفاده قرار گیرند.

افزایش پیچیدگی های عملیات پایین دستی، همراه با ادغام عملیات پتروشیمی با عملیات پالایش، باعث شده است که توسعه دهندگان فرآیندهای خودکار اقدام به معرفی راه حل های بسیار ماهرانه و پیچیده کنند که می تواند نیازهای مشتریان بسیار سطح بالا را نیز برآورده کند.

جدیدترین وسیله ای که به دستگاه های اندازه گیری بی سیم اضافه شده است، یک دستگاه مخابره کننده صوت است که می تواند دریچه بخاری که به درستی کار نمی کند را شناسایی کند.

اریک میکلسِن[4]، مدیر توسعه منطقه ای شرکت مناطق نفت خیز، نفت، گاز و پتروشیمی آ. ب. ب.، در این مورد می گوید: تا امروز ما دو نوع راه حل بی سیم به کاربران صنایع پایین دستی پیشنهاد داده ایم که یکی از آنها آداپتور بی سیم HART است که هر ابزار HART چهار تا 20 متری را به شبکه بی سیم وصل می کند و اجازه دسترسی بی سیم به آن، نگهداری و تشکیل اطلاعاتی را می دهد که تا قبل از آن امکان پذیر نبوده است. دیگری WiMon 100 است که مسیر استراتژی های جدید و بهبود یافته را برای نگهداری از موتورهای الکتریکی و سایر تجهیزات الکتریکی هموار می کند.

میکلسن می گوید، آداپتور بی سیم HART امکان اتصال به هر ابزار HART 5 را از هر مکانی فراهم می کند در حالی که WiMon 100 کنترل پیوسته نوسانات را از هر گونه ماشین دوار ارائه می دهد. با استفاده از WiMon 100 جمع آوری دستی آمار و داده ها با استفاده از تجهیزات کنترل دستی دیگر ضروری نخواهد بود.

از آنجایی که مصرف کنندگان نهایی تمایل دارند که عرضه کنندگان مختلفی داشته باشند، راه حل های بی سیم با امکان برقراری ارتباط از راه دور برنده خواهند بود.

با این وجود، توسعه دهندگان راه حل های بی سیم باید ویژگی هایی را در نظر بگیرند که توسط مشتریان تعیین می شود.

نکته پایانی مربوط به هزینه چرخه زندگی است. هزینه یک وسیله بی سیم احتمالا بالاتر از هزینه وسیله مشابه با سیم است. اما صرفه جویی در قسمت مهندسی، طراحی، سیم کشی، راه اندازی و نگهداری به این مفهوم است که هزینه کل راه اندازی وسیله بی سم بسیار کمتر از بقیه موارد خواهد بود.

بنابراین مدیران خرید هنگام تصمیم گیری برای خرید باید به جای هزینه وسیله بی سیم به هزینه کل راه اندازی توجه کنند.

بالاتر از همه این موارد اینکه متخصصان می گویند که مشتریان روز به روز تمایل بیشتری نسبت به راه حل های بی سیم پیدا می کنند، و بیشتر به این گزینه فکر میکنند که زیر ساخت های بی سیم را برای کاربردهای بسیار متنوعی در کل کارخانه به کار بگیرند. آنها مایلند که از راه حل های بی سیم برای کنترل فرآیندها، راه حل های ایمنی، راه حل های اعتباری و سیستم های تشخیص مکان استفاده کنند.

قریشی در این مورد می گوید، در خاورمیانه، بازار در سال های گذشته بسیار بالغ شده است و ما می دانیم که تنها راه پیشرفت صنعت استفاده از سیستم های بی سیم است.

علاوه بر این، توسعه دهندگان راه حل های بی سیم معتقدند که بکارگیری راه حل های آنها توسط مشتریان در صنایع پایین دستی با نرخ بسیار چشمگیری در حال افزایش است.

هر روز مشتریان کاربردهای جدیدی برای این سیستم ها پیدا می کنند. به عنوان مثال، تمسال شاهد این هستیم که دستگاه های بی سیم برای کنترل و نظارت در مقیاس های بسیار بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.

بنابراین آینده راه حل های بی سیم بسیار روشن است و روز به روز هم روشن تر می شود.

 



[1] Supervisory control and data acquisition (SCADA)

[2] Internet Protocol (IP)-based

[3] Long-term evolution

[4] Erik Mikkelsen

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی