155

ارتقای کیفی منابع انسانی برای اعتلای کشور

ارتقای کیفی منابع انسانی برای اعتلای کشور
(چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱) ۰۸:۰۰

طی سال‌های اخیر و در پی تغییرات بزرگی که در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی رخ داده ، سازمان‌ها دریافته‌اند که برای بقا و حفظ جایگاه می‌بایست تلاش گسترده‌ای برای خروج از قالبی غیرپویا داشته باشند و حرکت خود را به سمت سازمانی یادگیرنده آغاز کنند.

شرکت‌های پتروشیمی از این قاعده مستثنی نیستند و مدیران موفق آن به خوبی می‌دانند که این نخستین بودن‌ها تنها با همراهی، همدلی و همکاری صمیمانه دست‌اندرکاران در کنار دانش فنی و به‌روز به‌دست می‌آید.

ایجاد اشتغال و انتقال دانش فنی، افزایش و بهره برداری از توانمندی‌های داخل کشور، صرفه اقتصادی و ارزآوری از اهداف اصلی این شرکت‌ها است که تنها با دستیابی به دانش روز می‌توان به آن‌ها دست یافت.

در همین ارتباط، «موسسه افق ارتباط بین المللی باران» طی 15 سال همکاری با پتروشیمی‌های کشور پیرامون چگونگی حفظ و نگهداشت سرمایه‌های انسانی و افزایش دانش فنی آنان نتایجی داشته که با هم می‌خوانیم.

شرکت‌های پتروشیمی همانند دیگر سازمان‌های موفق و پیشرو، منابع انسانی را از ارکان اصلی و مهم سازمان و به تبع آن، بهره‌وری مؤثرتر از این سرمایه را، یکی از اهداف و برنامه‌های اصلی مدیران در سطح کلان شرکت می‌دانند. بر همین اساس، این شرکت‌ها نیز مانند دیگر سازمان‌های پویا و در حال رشد، به دنبال راهکارهایی برای بهره‌وری بیشتر و رسیدن به یک شرایط پایدار و باثبات هستند که بی‌شک توجه و اهمیت به نیروی انسانی می‌تواند بسیاری از این مسایل را به نحو مطلوب و خوبی پوشش دهد، ضمن آن که قطعاً نگرش شرکت‌ها به نیروی انسانی به عنوان پایه، بنیان‌گذار و یکی از ارکان بسیار مهم سازمان، می‌تواند این رویکرد را در تلاش مدیران برای افزایش دانش کارکنان، به‌خوبی نشان دهد.

مدیران منابع انسانی شرکت‌های پتروشیمی بر این باور هستند که اهمیت آموزش منابع انسانی و تأثیری که می‌تواند روی عملکرد سازمان داشته باشد، بر هیچ‌کس پوشیده نیست و اجرای آموزش و بهسازی منابع انسانی باعث می‌شود که افراد و کارکنان متناسب با تغییراتی که بعضاً پیش می‌آید، بتوانند توانایی و قابلیت‌های خود را  به‌روز کرده و با توان بهتر و بیشتری رو به جلو حرکت کنند.

آن‌ها آموزش در هر شرایطی را برای مدیران و کارکنان شرکت، یک فرصت رو به جلو می‌نامند و یکی از مهم‌ترین مصداق‌های این مهم را با توجه به شرایط شرکت‌ها، محصولات و فرآیند صادرات شرکت‌های پتروشیمی، فراگیری زبان در سطوح عالی و هدف از این آموزش و یادگیری را افزایش سطح توانایی‌های همکاران در بحث یادگیری زبان به‌ویژه زبان انگلیسی می‌دانند.

در واقع، آموزش منابع انسانی بعضاً به خاطر شرایط پیش‌آمده یا از جنبه تغییرات فنی جدیدی که ممکن است پیش آید، باید به عنوان بازآموزی افراد و کارکنان مد نظر قرار گیرد؛ از همین روست که نقش آموزش در منابع انسانی یکی از مهم‌ترین نکات در برجسته‌تر شدن شرکت در ابعاد بین‌المللی و ملی است که مدیران شرکت‌های پتروشیمی واقعاً دید خوبی نسبت به این موضوع دارند.

عموما رویکرد منابع انسانی غالب شرکت‌های پتروشیمی نسبت به تقویت مهارت‌های تخصصی زبان انگلیسی، آن است که ایجاد فضای یادگیری حرفه‌ای زبان، باعث حفظ نیروهای مستعد و رشد و ارتقای جایگاه سازمان و توسعه بازار می‌شود، ضمن این که تأکید و توجه به فضای یادگیری حرفه‌ای زبان و ارتقای سطح دانش و یادگیری همکاران، می‌تواند شرکت را در رسیدن به اهداف عالیه خود، یاری کند.

این شرکت‌ها معتقدند یادگیری زبان انگلیسی نباید محدود به زبان عمومی یا نهایتاً زبان بازرگانی شود؛ چراکه زیرشاخه‌های یادگیری زبان مانند آداب و رسوم فرهنگی ارتباطات بین‌المللی که می‌تواند به قدرت تعاملات بین‌المللی ما و بهره‌گیری از فرصت‌ها و دانش بین‌المللی بیانجامد، فراتر از این‌هاست و باید بهای ویژه‌ای به آن داد.

مدیران منابع انسانی شرکت‌هایی که تجربه همکاری با «مؤسسه افق ارتباط بین‌المللی باران»را دارند و دوره‌های آموزش زبان در این شرکت‌ها به ثمر نشسته غالبا معتقدند که وجه تمایز این مؤسسه در بحث آموزش زبان انگلیسی که بیشتر شرکت‌های پتروشیمی از آن بهره برده‌اند، آن است که ، کیفیت این مؤسسه جدا از خواسته‌ها و درخواست‌هایی که از طرف سازمان‌های مختلف به آن‌ها ارجاع داده می‌شود، تلاش خود سازمان برای افزایش کیفیت و کارآیی لازم در خلال ارایه پیشنهادات بجا و مؤثر برای رسیدن و دستیابی به نتایج بهتر در حوزه کاری خود است؛ عنصری گران‌بها که می‌تواند وجه تمایز مؤسسات آموزشی با رویکردهای متفاوت باشد.

 بی‌تردید دستیابی به اهداف عالیه در هر سازمانی، در حوزه مدیریت منابع انسانی رخ می‌دهد و آن نیست مگر ارتقای کارکنان به مهم‌ترین دارایی، یعنی دانش و فناوری روز که خود، مستلزم نقشه راهی است که متناسب با برنامه‌های راهبردی آن سازمان باشد.

در این راستا، شرکت‌های پتروشیمی با بهره‌مندی از خدمات مجموعه‏های حرفه‏ای و معتبر در عرصه آموزش‌های سازمانی همچون «مؤسسه افق ارتباط بین‌المللی باران» در پیشبرد چشم‌انداز و اهداف شرکت گام برداشته‌اند. خدمات آموزشی و پژوهشی در قالب توسعه فرهنگ کار تیمی، همدلی و اشتراک دانش کارکنان به عنوان مؤلفه اساسی مدیریت دانش، سهم انکارناپذیری در توانمندسازی سرمایه انسانی این شرکت‌ها در آینده دارد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی