155

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:
(چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱) ۰۸:۰۰

پتروشیمی یکی از پایه ‌های اصلی حمایت از تولید داخلی است

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی صنعت پتروشیمی را یکی از پایه‌های اصلی حمایت از تولید داخلی دانست و گفت: صنعتی که با همه توان خود به شرایط اقتصادی و ارزی کشور کمک کرده پتروشیمی‌ها هستند.

پیشرفت وتوسعه صنعت پتروشیمی قابل انکار نیست و با توجه به تلاش‌های صورت گرفته دراین صنعت ارزش آفرین در ریل رونق و توسعه  متوازن حرکت می‌کند. این بخشی از سخنان موسی احمدی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با پیام پتروشیمی در خصوص جایگاه  صنعت پتروشیمی درمسسیر توسعه اقتصاد و صنعت کشوراست که درزیرمی‌خوانید:

جایگاه صنعت پتروشیمی کشور را در مقایسه با سایر صنایع چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جایگاه صنعت پتروشیمی دراقتصاد مشخص است. پتروشیمی اکنون یکی از ارکان مهم و تاثیرگذار اقتصاد ایران به شمار می‌رود و باید با برنامه ‌ریزی و هدف گذاری‌های دقیق، مدیریت، ارتباطات و قوانین را در صنعت پتروشیمی تقویت کرده و تحولی جدید را با هدف تکمیل زنجیره ارزش ایجاد کنیم.

در صنعت پتروشیمی می‌خواهیم از خام فروشی به جایگاه‌های بالاتر برسیم. همچنین باید اعتماد سرمایه‌گذاران داخلی را  نیز با رائه مشوق های مختلف که در قوانون موجود است جلب کنیم تا نقدینگی به سمت توسعه صنعت پتروشیمی هدایت شود.

باید بر این نکته تاکید کرد که رونق صنعت پتروشیمی قابل انکار نیست، با توجه به تلاش‌های صورت گرفته در صنعت پتروشیمی ایران، این صنعت هم‌اکنون درمسیر رشد و توسعه حرکت می‌کند.

به تازگی آمریکا مجدد به موضوع تحریم شرکت های پتروشیمی ایران وارد شده است. این تحریم‌ها خللی در روند توسعه‌ای این صنعت ایجاد می‌کند؟

تحریم این صنعت موضوع جدیدی نیست. صنعت پتروشیمی ایران در چند سال گذشته با وجود اعمال شدیدترین تحریم‌ها توانست دستاوردهای بسیاری را کسب کند و درآمدزایی مطلوبی را برای کشور داشته باشد، در شرایط فعلی نیز از این چالش‌ها عبور خواهیم کرد و محصولات خود را می‌فروشیم.

از سوی دیگر این نکته را باید مورد توجه قرارداد که با وجود بدعهدی برخی کشورها، ایران در حوزه نفت و پتروشیمی وهمچنین صادرات محصولات پتروشیمی، مشتری‌های جدیدی پیدا کرده است.

شرکت‌های پتروشیمی که در دوران تحریم در حال فعالیت بودند به‌خوبی با فضای تحریم آشنا هستند و همواره راهکارهایی را در پیش گرفتند که بتوانند با حداقل تحمیل هزینه برای شرکت و سهامداران، محصولات خود را در بازار جهانی به فروش برسانند و منافع حاصل از آن را وارد کشور کنند.

با توجه به تجربه سال ها تحریم نگرانی زیادی بابت تحریم این شرکت‌ها وجود ندارد و روند صادرات پایدار از سوی مچتمع های پتروشیمی ادامه خواهد یافت.

نقش صنعت پتروشیمی در اقتصاد کشوررا چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همانطور که  اشاره شد، پتروشیمی یکی از ارکان مهم اقتصاد ایران به شمار می‌رود. شرکت‌های پتروشیمی درصد بزرگی از ارز صادراتی غیرنفتی کشور را تامین می‌کنند، جایگاه این صنعت به‌عنوان یک صنعت اشتغا‌ل‌زا در راس تحقق هدف جلوگیری از خام‌فروشی قرار دارد و به‌عنوان یکی از پایه‌های اصلی حمایت از تولید داخلی محسوب می‌شود. این صنعت بدون تردید یکی از صنایع توسعه دهنده بخش اقتصادی ایران محسوب می‌شود.

آن طور آمارها نشان می‌دهد با روی کار آمدن دولت سیزدهم فروش نفت و محصولات پتروشیمی ما افزایش یافته و شرایط بهتری را نسبت به گذشته تجربه می‌کنیم. نظر شما در این رابطه چیست؟

صنعت نفت و پتروشیمی تاکنون موفقیت های خوبی در همین دولت کسب کرده است. از افزایش تولید و صادرات نفت و محصولات پتروشیمی گرفته تا بازگشت پول آن به چرخه اقتصاد کشور در دولت سیزدهم محقق شده است.

طرح‌های خوبی به ‌ویژه در صنایع تکمیلی صنعت پتروشیمی کشور با هدف  تکمیل زنجیره ارزش در این صنعت برنامه‌ ریزی شده است که با سرمایه‌گذاری کوتاه‌ مدت، ایجاد ارزش افزوده بالایی در این صنعت ایجاد می‌شود و افزون بر تأمین نیاز داخلی، از خروج ارز برای واردات این محصولات جلوگیری می‌کند.

همچنین با بهره‌برداری از طرح‌های در حال ساخت طی سال های آتی، کشوراز واردات بسیاری از محصولات صنایع تکمیلی بی‌نیاز می‌شود.

نقش صنعت پتروشیمی در اشتغال‌زایی و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همان طور که بیان شد صنعت پتروشیمی در ایجاد ارزش افزوده، اشتغال، رشد اقتصادی، توسعه صادرات، ارزآوری و غیره در اقتصاد کشور نقش تاثیرگذاری دارد. پتروشیمی از بخش‌های اصلی صنعت کشور است. این صنعت همچنین نقش اساسی در شکوفایی اقتصادی، توسعه پایدار و بومی‌سازی فناوری دارد.

بدون تردید بخش‌های مختلف صنعت پتروشیمی می‌تواند در توسعه اشتغال تحرک ایجاد کند، دولت نیز باید تسهیلات ویژه‌ای در تمامی بخش‌ها قائل شود و یکی از بخش‌هایی که امروز باید مورد توجه جدی قرار گیرد، صنعت پتروشیمی به ویژه توسعه صنایع پایین دستی همسو با بخش های بالا دستی است.

معنا و مفهوم اقتصاد مقاومتی نیز در صنعت پتروشیمی اینگونه است که چگونه می‌توان از زیرساخت‌های موجود در این صنعت با هم‌افزایی بیشتر استفاده‌های لازم را در جهت منافع ملی برد. همچنین برای تحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش خام‌فروشی، توسعه هرچه بیشتر صنعت پتروشیمی باید مدنظر قرار گیرد.

در این میان باید بر این نکته تاکید کرد که به دلیل وجود نیروی انسانی کارآمد و دانش فنی موجود و بطور کلی توانمندی‌هایی که در این صنعت دیده می‌شود، بدون شک توسعه این صنعت متوقف نخواهد شد.

 

 

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی