157

انقلاب صنعتی چهارم ( صنعت ۴.۰) و صنعت پتروشیمی - قسمت دوم

انقلاب صنعتی چهارم ( صنعت ۴.۰) و صنعت پتروشیمی - قسمت دوم
(یکشنبه ۳۰ اَمرداد ۱۴۰۱) ۰۸:۰۰

صنعت پتروشیمی به یک طریقی به هر کالای تولیدی مرتبط است‌. این صنعت نفت و گاز طبیعی را به کالاهای واسطه تبدیل میکند که نهایتاً به محصولاتی که ما به صورت روزانه استفاده می کنیم تبدیل می شوند.

نگاه کلی به صنعت ۴.۰

 همانگونه که ما راه های مختلف برای استفاده از اطلاعات در جهت ایجاد ارزش را توضیح می دهیم، ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که برای درک این مسئله از چشم انداز زنجیره ارزش تولید، جایی که سازمان ها از اطلاعات و از طریق حرکت از فیزیکی به دیجیتالی و برگشت فیزیکی ارزش تولید می کنند را باید درک کنیم.

 صنعت ۴.۰ فناوری های ارتباطی ذاتی در اینترنت همه چیز را از طریق فناوری اطلاعات و فناوری عملیات با یکدیگر ترکیب می‌کند که شامل تجزیه و تحلیل، تولید فزاینده، رباتیک، محاسبات بسیار پیشرفته، هوش مصنوعی، فناوری های شناختی، مواد پیشرفته و واقعیت اصلاح شده عصر را با یکدیگر ترکیب می کند تا اقدام فیزیکی تولید را طراحی کند.

 صنعت ۴.0 این فناوری های ارتباطی را به کار می گیرد و آنها را توسعه می دهد تا بدین وسیله چرخه فیزیکی- دیجیتال- فیزیکی را کامل کند ( نمودار ۱). جهش های فیزیکی به دیجیتال و دیجیتال به فیزیکی در فرایند های تولیدی منحصر به فرد هستند؛ اینها در واقع جهش از دیجیتالی به سمت فیزیکی است - از فناوری های ارتباطی دیجیتال به ایجاد اشیا فیزیکی یا یک فرایند بهبود یافته- که در واقع ماهیت صنعت ۴.۰ را تشکیل می دهد.

 به صورت کلی ما ۲ الزام مهم فعالیت های تولیدی را شناسایی کرده ایم: راه اندازی کسب و کار و رشد کسب و کار. تمرکز بر روی راه اندازی و رشد می تواند به عنوان راهنمایی برای بخش هایی از زنجیره ارزش که نیازمند توجه بیشتری هستند، مورد استفاده قرار گیرد. برخی از حوزه ها می توانند به خوبی کاربردهای صنعت ۴.۰ را پوشش دهند.  دلوز این زمینه‌ها را بازی های تحول آفرین نام گذاری می کند: زمینه هایی که در آنها زنجیره های ارزش تولید به نحوی هستند که تولیدکنندگان می‌توانند صنعت ۴.۰ را برای دستیابی به مزیت های تجاری به کار گیرند.

1. ثبت رکورد دیجیتال

 اطلاعات را از جهان فیزیکی جذب و آن ها را تبدیل به ثبت دیجیتالی عملیات فیزیکی و شبکه عرضه کنید.

2. تجزیه و تحلیل و تصویرسازی

 ماشین ها با یکدیگر صحبت می کنند تا اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند، ضمن اینکه به تجزیه و تحلیل پیشرفته و تصویر سازی داده های زمان واقعی از منابع مختلف اجازه بروز و ظهور می دهند.

۳. ایجاد حرکت

 الگوریتم ها و اتوماسیون ها را به کار بگیرید تا تصمیمات و اقدامات را از جهان دیجیتال به تحرک در جهان فیزیکی تبدیل کنید.

نمودار ۱- جهش فیزیکی به دیجیتالی به فیزیکی صنعت ۴.۰

 مقالات

 منبع:Centre for integrated research

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی