158

بهبود اقتصادی و رونق بازارهای نهایی دلیل رونق تقاضا برای مواد شیمیایی تخصصی- قسمت سوم

بهبود اقتصادی و رونق بازارهای نهایی دلیل رونق تقاضا برای مواد شیمیایی تخصصی- قسمت سوم
(چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱) ۰۸:۰۰

قیمت ها در صنعت پتروشیمی افزایش یافته است و این باعث شده است که بازیگران فعال این صنعت فروش خود را افزایش دهند.

 

ادامه افزایش قیمت گاز طبیعی، ثبات نسبی قیمت نفت

 قیمت های نفت و گاز در طول پاندمی کرونا به دلیل عدم توازن عرضه و تقاضا همواره بر نوسان بود و این امر منجر به نوسانات بسیار قابل توجه در قیمت ها شد.

در ماه مارس سال ۲۰۲۰، تقاضای نفت با کاهش چشمگیر مواجه شده و این امر به دلیل قرنطینه شهرها و کشورهای مختلف و ممنوعیت سفر و صادرات کالاهای صنعتی بود. در نتیجه سرمایه گذاران شروع به فروش کمتر از قیمت نفت های آتی خود کردن و همین امر باعث شد که قیمت نقدی نفت خام به منطقه منفی سقوط کند.

در ماه فوریه قیمت گاز طبیعی افزایش پیدا کرده این نزدیک ۴۸ ایالت آمریکا با سرمایه غیر منتظره و بیش از حد متوسط مواجه شدند، این امر منجر به کمبود عرضه گاز طبیعی شد. قیمت های کالاها در سهام نیز، به دلیل نوسانات بسیار زیاد در قیمت گذاری نفت و گاز طبیعی، به سرعت خود را تعدیل کردند.

 در ماه اکتبر و در روز پنجم این ماه قیمت‌های نفت به بالاترین حد خود در طول هفت سال گذشته رسید تا جایی که قیمت نقدی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت به 93/78دلار آمریکا به ازای هر بشکه رسید. این افزایش قیمت بعد از توافق بین سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک و گروهی که روسیه رهبری آن را به عهده داشت اتفاق افتاد که طی آن تولیدکنندگان نفت توافق کردند که مجموع تولید خود را به اندازه ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند.

نمودار ۳- تغییرات قیمت نقدی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت

 پایین دستی

منبع: FactSet

بر اساس گزارش منتشر شده توسط وال استریت ژورنال افزایش تولید بازگشت تدریجی به سطوح قبل از شروع پاندمی کرونا را نشان می دهد، این میزان افزایش بسیار کمتر از افزایش مورد انتظار تحلیلگران و اقتصاددانان بود.

 بر همین اساس انتظار می رود که قیمت نفت در کوتاه مدت در همین محدوده قیمتی نوسان کند. از سوی دیگر، انتظار می رود که قیمت گاز طبیعی به دلیل افزایش تقاضا و کاهش سطح ذخیره به کمتر از سطوح تاریخی همچنان در حال افزایش باشد. پیش بینی می‌شود که افزایش قیمت‌های نفت باعث می شود که مزیت رقابتی ایالات متحده آمریکا به دلیل برخورداری از خوراک ارزان قیمت حفظ شود.

 به صورت تاریخی عرضه بسیار زیاد گاز طبیعی حاصل از اتان در ایالات متحده آمریکا یک جانشین ارزان قیمت برای نفت های حاصل از نفت است که برای تولید اتیلن و پلی اتیلن مورد استفاده قرار می گیرد معنی یک مزیت برای تولیدکنندگان آمریکایی در محاسبات تولید کنندگان خارجی که از نفت های گرانقیمت استفاده می کنند ایجاد می کند. اگرچه دولت بایدن قوانین و مقررات سختی را برای افزایش استفاده از انرژی های تجدیدپذیر وضع کرده است، انتظامی نود که گاز طبیعی همچنان نقش بسیار مهمی را در سالهای پیش رو داشته باشد و انتظار میرود که ۳۵ درصد از تولید برق از محل گاز طبیعی تامین شود.

نمودار ۴- تغییرات قیمت نقدی گاز طبیعی هنری هاب

پایین دستی

 

منبع: FactSet

اگرچه قیمت نفت خام و گاز طبیعی به عنوان خوراک های اصلی محصولات پتروشیمی همواره در تعیین میزان تقاضا برای این محصولات حائز اهمیت بسیار بوده است، اما این اثر در مورد همه محصولات شیمیایی و پتروشیمی صادق نیست.

به عنوان مثال، با افزایش قیمت نفت، قیمت انواع رزین ها، لاستیک و پلاستیک افزایش می یابد و بر همین اساس تقاضا برای آنها کاهش می یابد، اما مثلا در مورد کالاهای تخصصی شیمیایی این رابطه همیشه صدق نمی کند. مثال بارز آن در دوره کرونا اتفاق افتاد که افزایش قیمت نفت از فصل چهارم سال 2020 تاثیر چندانی بر مواد شیمیایی تخصصی که در محصولات دارویی و انواع میکروب کشها، آفت زداها و ضدعفونی کننده ها تاثیر نگذاشت.

بنابراین، صرفنظر از اینکه قیمت نهاده های تولیدی تا چه حد تغییر می کند، تغییرات طرف عرضه، میزان و شرایط تقاضا نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی