158

نیمه خالی یا پر لیوان: رشد و نوآوری در صنعت پتروشیمی - قسمت سوم

نیمه خالی یا پر لیوان: رشد و نوآوری در صنعت پتروشیمی - قسمت سوم
(چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱) ۰۸:۰۰

برای دهه های متوالی رشد صنعت پتروشیمی از رشد تولید ناخالص داخلی پیشی گرفته است، و نوآوری همواره یکی از عوامل اصلی و مهم های رشد بوده است.

 اختراعات

 تحقیقات انجام شده بیش از صد هزار اولویت اختراع انجام شده در 100 شرکت برتر پتروشیمی در 3 گروه را مورد بررسی قرار داده اند: مواد، فرایندها و کاربرد ها.

از این روش برای اندازه گیری اهمیت حوزه های مختلف نوآوری استفاده شده است، به این شکل که تغییرات سال به سال در سهام به عنوان معیاری برای شناسایی افزایش و کاهش در فعالیت اختراعی در گروه مورد نظر در نظر گرفته شده است ( نمودار ۱).

نمودار ۱- فعالیت مربوط به ثبت اختراع؛ سهم مرجع، تغییر در صدم درصد، 2016-2015 در مقایسه با 19-2018

نمودار 1

 

منبع: Accenture Research based on Derwent Innovation (Clarivate © 2021); analysis of more than 100,000 priority patents filed by 100 leading chemical companies; labeling includes only select high/low growth and high reference share IPC8 codes (group level) representing 62% of all filed patents; grey dots represent remaining fields.

باید به این مسئله مهم توجه داشته باشیم که در حالی که تحلیل سهم اختراع یک راه مفید برای ارزیابی نوآوری هاست، اما چند زنگ خطر جدی به صدا در می آورد.

به عنوان مثال، برای دریافت کمک هزینه اختراع حتماً اختراع باید جدید و مفید باشد و واضح نباشد، این بدان معناست که بسیاری از نوآوری های ارزشمند مانند مدل های تجاری جدید، ممکن است قابلیت ثبت به عنوان اختراع را نداشته باشند.

علاوه بر این، اختراعات نیازمند یک شرکت برای ثبت هستند، که این مسئله باعث می‌شود برخی از تمسک به شرکت ها اجتناب کنند تا به این ترتیب حق مالکیت معنوی اختراع خود را به صورت محرمانه نزد خود نگه دارند.

 شرکت‌های پتروشیمی بیشتر به دنبال اختراعات در مورد محصولاتی هستند که قصد فروش آنها را در بازار دارند (جایی که رقبا می‌توانند آنها را مورد مداقه قرار دهند) و کمتر تمایل به سرمایه گذاری بر روی فرایندهای تولید دارند، که البته می توانند به صورت محرمانه نگهداری شوند و ریسک بالاتری را به لحاظ دارایی معنوی دارند.

 یافته‌های تحقیقات انجام شده در این زمینه این الگو را منعکس می کند، بیشترین اختراعات انجام شده مربوط به مواد است و پس از آن تمرکز بر روی کاربردها و سپس برروی فرایندها است. تعداد اولویت های ثبت اختراع برای مواد در سال‌های اخیر ۷ درصد افزایش یافته است، که با فاصله اندکی اختراعات مربوط به کاربردها را پشت سر می گذارد، که به صورت سنتی عمومی ترین نوع اختراع در این صنعت است.

اگرچه، بسیاری از این اختراعات مربوط به مواد مربوط به پیشرفت های تدریجی در مورد مواد موجود است - تا ثبت اختراع در مورد تولید مواد جدید- و موضوع آنها عموما تقویت ویژگی های عملکردی مانند انعطاف پذیری، دوام پذیری و مقاومت شیمیایی است.

 



[1] Sustainable Development Goals, United Nations website, accessed September 28, 2021, https://www.un.org/

sustainabledevelopment/sustainable-development-goals.

[2] American Chemistry Council 2021 Guide to the Business of Chemistry, https://www.americanchemistry.com/

chemistry-in-america/data-industry-statistics/resources/2021-guide-to-the-business-of-chemistry.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی