157

مواد شیمیایی، ضایعات و تغییرات آب و هوایی - قسمت دوم

مواد شیمیایی، ضایعات و تغییرات آب و هوایی - قسمت دوم
(یکشنبه ۳۰ اَمرداد ۱۴۰۱) ۰۸:۰۰

تغییرات آب و هوایی و مدیریت مواد شیمیایی خطرناک و ضایعات آنها دو تا از چالش های بسیار زیادی هستند که سیاست گذاران و تصمیم گیرندگان برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار، طبق سند توسعه پایدار سال ۲۰۳۰ با آنها مواجه هستند.

اقدامات اصلی جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای

1.  انتشار گازهای گلخانه‌ای و در نتیجه تغییرات آب و هوایی در آینده جهان می‌تواند یکی از اولویت‌های اصلی نه تنها برای کاهش تاثیر تغییرات آب و هوایی بر روی کره زمین، بلکه می‌تواند دلیل منافع ناشی از اجتناب کردن از افزایش تحرک و تاثیرات مواد شیمیایی خطرناک نیز باشد. ارتباط بین دو مسئله که در این گزارش به آن اشاره شد می تواند دلیل کافی برای تحرک منابع برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی باشد.

2. مدیریت زیرساختی و عملیاتی ضایعات و پساب ها، سایت های ضایعات معدن و کارخانه های صنعتی نیاز به بازطراحی برای کاهش تاثیرات آب و هوایی به منظور جلوگیری از انتشار مواد شیمیایی دارند. مکان های تاریخی بایستی به منظور مراقبت های لازم برای جلوگیری از انتشار انواع آلاینده ها از این مکان ها در مورد بازرسی قرار گیرند. کاهش ضایعات باید از طریق ممکن انجام شود، به نحوی که دور ریختن آنها آخرین و نامطلوب ترین روش برخورد با ضایعات باشد.

3. برنامه ریزی برای مدیریت مواد شیمیایی خطرناک نیازمند اقدام در مورد تاثیرات فعلی و آتی تغییرات آب و هوایی است، تا بدین ترتیب ریسک های بالقوه کاهش پیدا کند. در مورد مدیریت تغییرات آب و هوایی و مدیریت ریسک های صنعتی فاجعه بار نیازمند در نظرگرفتن تاثیرات برون مرزی این اقدامات و در نتیجه فرصت هایی برای همکاری های بین المللی است.

 بخش پتروشیمی و تولید مواد شیمیایی یکی از مهم ترین تولید کنندگان گازهای گلخانه ای در سطح جهان است و یکی از بزرگترین مصرف کنندگان سوخت های فسیلی. انتشار گازهای گلخانه‌ای و مواد شیمیایی خطرناک در همه مراحل چرخه زندگی مواد شیمیایی اتفاق می افتد، که شامل تولید مواد اولیه به شکل نهاده، فرایندهای اولیه و ثانویه تولید، کاربرد و دور ریزی می شود.

 به صورت بالقوه انتشار مواد شیمیایی خطرناک و گازهای گلخانه ای در مرحله استفاده از محصولات می‌تواند در اقدامات و کارهایی مانند استفاده از انواع حشره کش ها و آفت کش ها، و در طول استفاده از مواد شیمیایی با ارزش در سردخانه ها و هواساز ها، در زمان خاموش کردن آتش و استفاده از مواد کاهش دهنده اثرات انفجار، استفاده از کشف های ضد آتش و مواردی از این دست رخ دهد.

 محصولات شیمیایی و پتروشیمی در تولید بسیاری از کالاهای مورد استفاده در طول زندگی روزمره به کار می رود. مثلاً مواد ضد حریق در گستره وسیعی از محصولات و کالاها مانند انواع دوچرخه ها و پارچه ها و مبلمان، هواپیما، وسایل نقلیه، ساختمان سازی، کشاورزی و سایر مصارف کیک بسیار متنوع است به کار برده می شوند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی