158

مواد شیمیایی، ضایعات و تغییرات آب و هوایی - قسمت سوم

مواد شیمیایی، ضایعات و تغییرات آب و هوایی - قسمت سوم
(چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱) ۰۸:۰۰

تغییرات آب و هوایی و مدیریت مواد شیمیایی خطرناک و ضایعات آنها دو تا از چالش های بسیار زیادی هستند که سیاست گذاران و تصمیم گیرندگان برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار، طبق سند توسعه پایدار سال ۲۰۳۰ با آنها مواجه هستند.

اقدامات لازم برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در مرحله مصرف

  • اقتصاد چرخشی و رویکردهای دوره ای برای طراحی سیستم ها، فرایند ها و طراحی انواع محصولات این مزیت بالقوه را دارا می باشند که به صورت همزمان اثرات بطئی انتشار مواد شیمیایی خطرناک و گازهای گلخانه ای را کاهش می دهند (ضمن اینکه می توانند بسیاری از عوامل خارجی که تاثیر منفی بر محیط زیست دارند را نیز از بین ببرند)، موادی که در واقع برای تولید کالاها و خدمات زندگی روزمره بشر مورد استفاده قرار می گیرند.
  • معدن کاری و اقدامات عملیاتی برای پردازش مواد معدنی که نهاده های اولیه به شکل مواد خام را برای تولید بسیاری از محصولات شیمیایی را تولید می کنند، و همچنین انرژی های تجدیدپذیر و زیرساخت های ذخیره انواع انرژی می‌بایست بهترین فناوری موجود یا بهترین قوانین و مقررات محیط زیستی موجود را به کار گیرند تا کارایی انرژی را تضمین کنند و انتشار مواد شیمیایی خطرناک را به حداقل برسانند.
  • به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مواد شیمیایی خطرناک در بخش معدن تا جایی که ممکن است باید از انرژی های تجدید پذیر جایگزین انرژی های فسیلی شوند، اگر استفاده از انرژی های تجدید پذیر امکان پذیر نیست، باید جایگزینی زغال سنگ با گاز طبیعی مورد ارزیابی قرار گیرد، البته به این موضوع مهم باید توجه داشته باشیم که گاز طبیعی سوخت دوره گذار است که قابل مقایسه با جهانی که در آن انتشار آلاینده ها و گازهای گلخانه ای باید به صفر مطلق برسد نیست.
  • تولید مواد شیمیایی اولیه در صنایع پایین دستی نیز نیازمند به کارگیری بهترین فناوری های موجود و بهترین عملیات موجود هستند تا میزان نهاده های انرژی مورد استفاده به حداقل برسد و به این ترتیب انتشار غیرهدفمند مواد شیمیایی خطرناک و گازهای گلخانه ای به کمترین سطح ممکن برسد، همچنین تولید ضایعات نیز تا جایی که ممکن است در همه فرآیندهای تبدیل محصول به حداقل برسد. بنابراین در مورد بخش معدن و پردازش محصولات معدنی می توان به ضرس قاطع گفت که استفاده از انرژی های تجدید پذیر و تغییر سوخت ها می تواند منافعی را در آینده حاصل کند.
  • کاهش انتشار اولیه مواد شیمیایی خطرناک در مرحله کاربرد از محصولات شیمیایی می تواند با استفاده از تحقیق توسعه و به کارگیری جایگزین هایی برای حشره کش های خطرناک به هم و همچنین سایر سموم و کودهای شیمیایی مورد استفاده صورت گیرد.
  • رویکردهای سیاستگذاری و مدیریتی که بر روی موضوع انواع پلاستیک تمرکز می کنند معمولاً با چالشهای فراوانی روبرو هستند. اگرچه آگاهی در مورد تاثیرات منفی انواع پلاستیک بر روی گل چرخه زندگی شامل ملاحظات مربوط به انتشار انواع گازهای گلخانه ای و مواد شیمیایی در حال افزایش است. سیاست های مربوط به استفاده از انواع پلاستیک و مدیر رویکردهای مدیریتی بایستی گسترش پیدا کنند تا اقتصاد چرخهای و دوره زندگی مربوط به محصولات مد نظر قرار گیرند.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی