مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جمع خبرنگاران :

رونمایی از برنامه جامع رشد تولید و حمایت از تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی

رونمایی از برنامه جامع رشد تولید و حمایت از تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی
(یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲) ۱۴:۲۴

معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جمع و دیدار صمیمانه با خبرنگاران، از برنامه جامع رشد تولید و حمایت کامل از تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی در سال 1402 رونمایی کرد.

 به گزارش نیپنا؛ مرتضی شاهمیرزایی عصر روز شنبه (نوزدهم فروردین‌ماه) در نشست هم‌اندیشی و دیدار صمیمی با اصحاب رسانه، جایگاه عرصه خبرنگاران را جهاد تبیین عنوان کرد و با آرزوی قبولی طاعات در ماه مبارک رمضان گفت: یکی از مخاطبان اصلی شعارسال که «مهار تورم و رشد تولید» نامیده شده است، شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.

گسترش پهنای جغرافیایی بازار های صادراتی صنعت پتروشیمی

معاون وزیر نفت در مورد اهداف و برنامه های صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: صنعت پتروشیمی امسال برنامه‌هایی در دستور کار دارد. اگرچه صنعتگران صنعت پتروشیمی به تعهدات خود در سال ۱۴۰۱ فراتر از برنامه عمل کردند.

وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی در تولید، تکمیل طرح‌ها و تأمین ارز کشور در سال ۱۴۰۱ موفق عمل کرده است، بیان کرد: همچنین بازارهای صادراتی جدیدی برای محصولات پتروشیمی تعریف شده است تا دستاوردها و ظرفیت‌های صنعت پتروشیمی به کشورهای مختلف دنیا معرفی شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه، ذخایر عظیم نفت و گاز ایران باید به عنوان مزیت اصلی به پشتوانه فعالیت بلندمدت صنعت پتروشیمی ایران تبدیل شود، تأکید کرد: در سال 1401 تلاش شد که صنعت پتروشیمی ایران روی پای خود بایستد، این صنعت دیگر  هیچ اجازه ای  از اربابان آمریکایی و اروپایی نمی‌گیرد.

شاهمیرزایی با بیان اینکه بعد از آمایش سرزمین و مطالعات لازم کار توسعه صنعت پتروشیمی پیگیری می شود، گفت: زمان زیادی بود که اوره ایران به نام سایر کشورها عرضه می‌شد، ولی ما با قبول ریسک تحریم‌ها، موفق شدیم که این محصول با برند ایران در بازارهای هدف عرضه شود. بنابراین هم‌اکنون زمان آن رسیده که سایر محصولات پتروشیمی ایران نیز با برند ایرانی به کشورهای دیگر صادر شود که این به نفع استقلال کشور است تا صادرات محصولات و خدمات فنی و تخصصی به طور مستقیم از طریق ایران صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی تا رسیدن به استقلال کامل راه آسانی در پیش ندارد، گفت: حدود ۸۰ درصد توسعه طرح‌های پتروشیمی یا تکیه بر داخلی‌ها انجام می‌شود که شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای مابقی آن برنامه منسجم و فشرده‌ای آماده  و اجرای آن را پیگیری می‌کند و مطمئن هستم، این هدف با کمک صنعتگران و متخصصان، مراکز علمی و پژوهشی و دانش‌بنیان‌ها محقق خواهد شد.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: کمک شما اصحاب رسانه به صنعت پتروشیمی، تاریخ‌ساز و ماندگاری خواهد بود به‌طوری‌که با پیگیری‌های شما، روند داخلی‌سازی و توسعه این صنعت شتاب بیشتری می گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد: پارسال در مجموع حدود ۲۷ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی ایران به ارزش حدود ۱۶ میلیارد دلار صادر شد که نزدیک به ۱۴ میلیارد دلار آن در سامانه نیما عرضه و کمک به تأمین ارز کشور شد.

شاهمیرزایی افزود: همچنین پارسال حدود ۱۲ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی نیز در داخل به فروش رفت که ارزش آن معادل 10 میلیارد دلار بوده است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه تولید محصولات پتروشیمی در سال 1401 رشد خوبی را طی کرد به طوری که از رقم 69 میلیون تن عبور کرد، گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده در صورتی که خوراک مجتمع‌های پتروشیمی به طور پایدار تأمین شود، تولید این صنعت امسال به مرز 80 میلیون تن خواهد رسید.

وی افزود: امسال 10 مجتمع جدید پتروشیمی به بهره‌برداری خواهند رسید و ظرفیت صنعت پتروشیمی از مرز 95 میلیون تن در سال عبور خواهد کرد. تمام توسعه صنعت پتروشیمی به غیر از طرح اسلام‌آباد غرب از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود.

در راستای تحقق سیاست تکمیل زنجیره ارزش تمام قد در کنار بخش خصوصی ایستاده ایم

معاون وزیر نفت بیان کرد: اعلام کردیم که همه ظرفیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی به طور تمام قد در اختیار بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران قرار می‌دهیم تا برنامه تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی محقق شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه همچنان امسال هم بازاریابی محصولات پتروشیمی در اقصی نقاط دنیا در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی است، اظهار کرد: اجرای ۲۱ بسته طرح‌های پتروشیمی در زمینه تکمیل زنجیره ارزش نیز به جد پیگیری می‌شود.

شاهمیرزایی به تمدید 6 ماهه برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون طرح‌های برنامه هفتم توسعه در صنعت پتروشیمی در حال پیگیری است که وعده اجرای ۳۷ طرح در پایان برنامه هفتم توسعه محقق کند.

پارسال ایران به طور رسمی به باشگاه صادر کنندگان کاتالیست جهان پیوست

به گفته وی، صنعت پتروشیمی پارسال موفقیت بزرگی را به افتخارات خود اضافه کرد و به جرگه صادرکنندگان کاتالیست به طور رسمی پیوست و کشورهای شمالی ایران، اروپایی و شرق دور مشتریان ایران شدند.

معاون وزیر نفت درباره سیاست شرکت ملی صنایع پتروشیمی در فروش اعتباری محصولات پتروشیمی ادامه داد: فروش اعتباری محصولات پارسال محقق شد و از میانگین ۱۱ درصد به ۲۳ درصد رسید. این سیاست اصولی را همسو با تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت صمت انجام شد، پیگیری و عملیاتی کردیم. امسال هم برای افزایش این مقدار تلاش می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی صنعت پتروشیمی را صنعت نخست آینده کشور عنوان و تصریح کرد: زیرا محصولات پتروشیمی مواد اولیه بسیاری از صنایع دیگر در کشور است و باید به سمت تولید محصولات نهایی حرکت و حداکثر ارزش افزوده را ایجاد کنیم.

وی در ادامه، در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا ممکن است تثبیت نرخ تسعیر ارز پتروشیمی‌ها، توسعه این صنعت را به سمت خام‌فروشی حرکت دهد، اظهار کرد: راهبرد اساسی نظام از سوی مقام معظم رهبری به عنوان مهار تورم و رشد تولید اعلام شده است، بنابراین راهبرد مهار تورم در دستور کار قرار گرفته است. گرچه ما معتقد هستیم که باید مذاکراتی با مسئولان دولتی داشته باشیم زیرا دیدگاهی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی وجود دارد که اگر با نرخ رسمی و مبادله‌ای محصولات پتروشیمی در سامانه بورس کالا عرضه شود، تأثیر چندانی در نرخ ندارد اما بازیگران دیگری در این پازل وجود دارند که نقش تعیین‌کننده‌ای دارند.

وی با تأکید بر اینکه در بخش مهار تورم اختیارات شرکت ملی صنایع پتروشیمی محدود است، افزود: اما تلاش می‌شود تاجایی که امکان دارد کمیته تخصصی تنظیم بازار محصولات پتروشیمی در تثبیت بازار نقش‌آفرینی کند.

معاون وزیر نفت درباره معاملاتی که هفته اول امسال انجام شد، ادامه داد: این موضوع خارج از اختیارات شرکت ملی صنایع پتروشیمی است و سایر دست‌اندکاران بورس کالا و همکاران وزارت اقتصاد و مسئولان مربوطه باید در مورد معاملات انجام شده تصمیم بگیرند.

معاون وزیر نفت ادامه داد: نرخ 36400 تومان برای هفته نخست فرودین‌ماه لحاظ شد اما بلافاصله به دلیل اینکه اعلام شد این تأثیر بر تورم دارد، نرخ 28500 تومان به عنوان نرخ تسعیر ارز پتروشیمی‌ها در نظر گرفته شد.

تابع سیاست های کلان دولت، مجلس و مسئولان بالادستی هستیم

وی تصریح کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی تابع سیاست‌های کلانی است که از سوی دولت، مجلس و مسئولان بالادستی اتخاذ می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: سیاست دولت در سال گذشته به این صورت بود که عرضه محصولات پتروشیمی در بورس داخل و همچنین ارز ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی با نرخ یکسان داخلی ارزش‌گذاری شود که بازه آن از حدود ۲۳۵۰۰ تومان تا ۲۸۵۰۰ تومان بود.

شاهمیرزایی، برگزاری چهاردهمین همایش بین‌المللی IPF در ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت‌ماه، بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت در پایان اردیبهشت‌ماه و نمایشگاه ایران پلاست در انتهای شهریورماه را سه رویداد مهم در سال 1402 در جهت تحقق اهداف توسعه‌ای صنعت پتروشیمی عنوان کرد.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی