تشریح سیر تحول صنعت پتروشیمی از سال 57 تا 87

نژاد سلیم: 8/18 درصد از اهداف برنامه 20 ساله در دو سال اول محقق شد

نژاد سلیم:  8/18 درصد از اهداف برنامه 20 ساله در دو سال اول محقق شد
(دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۷) ۱۶:۱۳

صنعت پتروشیمی علاوه بر نقش مهم خود بعنوان یکی از گزینه های مهم صادرات غیر نفتی در جهت توسعه اقتصادی کشور توانسته است با استفاده از توانمندی شرکتهای داخلی در زمینه بومی سازی فناوری، گسترش صنایع جانبی و پایین دستی، ارتقاء توان شرکتهای فنی و مهندسی و توسعه مراکز پژوهش و تحقیقاتی کشور نقش اساسی ایفاء نماید.

 

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: طی دوره سالهای 84 تا 86  افزون بر 4/9 میلیارد دلار در پروژه های پتروشیمی سرمایه گذاری شده است که این حجم سرمایه گذاری نشان می دهد، بیش از 8/18 درصد ازاهداف برنامه 20 ساله محقق شده است.

 

به گزارش نیپنا؛ مهندس عادل نژاد سلیم مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی عصر امروز (21 بهمن) در گفتگویی زنده با شبکه خبر در خصوص سیر تحول صنعت پتروشیمی ( از سال 1357 تا 1387، افزود: ظرفیت کل نصب شده واحدهای پتروشیمی در سال 1357 در حدور 1/3 میلیون تن بوده است که این میزان ظرفیت در سال 1384 بیش از 20 میلیون تن و در سال 87 به 50 میلیون تن رسیده است.

وی در خصوص میزان صادرات در این دوره، گفت: حجم کل صادرات شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال 1357 در حدود 46 میلیون دلار بوده است که این میزان در سال 1384 به 3/2 میلیارد دلار و تا پایان امسال به 8/7 میلیارددلار افزایش می یابد.

نژاد سلیم اظهار داشت شرکت ملی صنایع پتروشیمی در میان شرکتهای شیمایی و پتروشیمیایی جهان در سال 1357 رتبه زیر 100 داشته است که این رتبه در سال 1376 به پله 96 و در سال 1386 به رتبه 45 صعود کرده است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با تاکید بر اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی  در سال 1386 با تولید 5/24 میلیون تن بیش از 25 درصد بازار خاورمیانه و 93/1 درصد بازار جهانی را به خود اختصاص داده است، افزود: در حال حاضر منطقه خاور دور 26 درصد، خاورمانه 28 درصد، هند 7 درصد، چین 15 درصد، اروپا 12 درصد، اسیای جنوب شرقی 9 درصد و سایر نقاط جهان 3 درصد از پراکندگی بازار هدف صادرات محصولات پتروشیمی ایران را به اختصاص داده اند در حالیکه این پراکندگی بازار در سال 1357 تنها به کشور هند محدود می شد.

وی درادامه در مورد سیر تحول شرکت ملی صنایع پتروشیمی به بخش ساخت داخل و بومی سازی دانش فنی اشاره کرد و موفقیت این شرکت را در این زمینه را به عنوان یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی یاد کرد و افزود: صنعت پتروشیمی علاوه بر نقش مهم خود بعنوان یکی از گزینه های مهم صادرات غیر نفتی در جهت توسعه اقتصادی کشور توانسته است با استفاده از توانمندی شرکتهای داخلی در زمینه بومی سازی فناوری، گسترش صنایع جانبی و پایین دستی، ارتقاء توان شرکتهای فنی و مهندسی و توسعه مراکز پژوهش و تحقیقاتی کشور نقش اساسی ایفاء نماید.

نژاد سلیم به سهم 70 درصدی ساخل داخت تجهیزات پتروشیمی در پروژه ها تاکید کرد و خاطر نشان ساخت: عقد 75 قرارداد مشارکتی بمنظور انتقال دانش فنی ساخت تجهیزات مورد نیاز صنایع پتروشیمی بین شرکتهای توانمند داخلی و شرکتهای معتبر بین المللی یکی دیگر از موفقیتهای چشمگیر شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.

به گفته وی، اجرای 85 طرح تحقیقاتی در جهت رفع نیاز به مواد شیمیایی، کاتالیست ها، تجهیزات مکانیکی و برقی با همکاری مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی کشور، شناسایی و ارزیابی بیش از 1500 شرکت سازنده داخل، تصویب و اجرای دستورالعمل نظارت بر خرید های خارجی جهت ارجاع کار بیشتر به شرکتهای داخلی از اهم فعالیتهای این شرکت در جهت حمایت و توسعه فعالیتهای ساخت داخل است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به هدف کسب مقام اول به لحاظ ارزش تولید در منطقه در چشم انداز 20 ساله، گفت: براساس برنامه ریزی حجم سرمایه گذاری کل انجام شده در سال 84، بیش از 34 میلیارد دلار و تا پایان امسال 42 میلیارد دلار است که این حجم سرمایه گذاری در سال 1357 نزدیک به نیم میلیارد دلار بوده است.

وی با بیان اینکه برای تحقق اهداف برنامه چشم‌انداز 20 ساله، پیش بینی سرمایه گذاری 50 میلیارد دلار تا سال 1394 می شود، افزود: با توجه به سرمایه گذاری 129 میلیارد دلار عربستان در زمینه پتروشیمی، حمایت دولت از طرح‌های پتروشیمی در جهت تامین نیازهای مالی و به منظور رسیدن به اهداف چشم‌انداز 20 ساله کشور بیش از پیش ضروری است.

عادل نژادسلیم در ادامه در خصوص موقعیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی پس از اجرای اصل 44 قانون اساسی و خصوصی سازی واحدهای پتروشیمی اظهار داشت: براساس برنامه چشم انداز 20 ساله تمامی شرکتهای سرمایه پذیر  شرکت ملی صنایع پتروشیمی واگذار خواهند شد و فقط 13 شرکت از مجموعه شرکتهای پتروشیمی با سهم کمتر از 49 درصد به صورت هلدینگ شرکت ملی صنایع پتروشیمی باقی خواهند ماند .

 

 

 

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی